AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #1 Skrevet 24. mars 2017 Jeg er ca 25 uker på vei. De siste dagene har det blitt sånn at jeg får magesmerter når jeg går. Beste måten å beskrive det er en blanding mellom hold og mageknip. Jeg klarer å fortsette å gå rolig, så smertene er mest ubehagelig fremfor direkte vondt. Så fort jeg setter meg ned så blir det borte. Har generelt øm mage/litt ubehag særlig når jeg må tisse, på nettene, når jeg reiser meg osv. Men det at det er mer eller mindre hver gang jeg går, er temmelig nytt.. Alle prøver og hjertelyden er helt normalt. Er dette typisk fenomen eller noe jeg bør ta kontakt med lege for? Anonymkode: d06f5...8c4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #2 Skrevet 24. mars 2017 Smertene er forresten nederst i magen, under navlen og ned. Anonymkode: d06f5...8c4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #3 Skrevet 24. mars 2017 Sånne smerter har jeg også. Er vel bare at livmoren strammer seg, har fått beskjed om at det er helt ufarlig Anonymkode: 596d5...35d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #4 Skrevet 24. mars 2017 Har også noe som føles som en blanding av hold og mageknip når jeg går. Har ikke fått noe svar på hva dette er enda, for har jo hatt en del kynnere uten disse smertene. Anonymkode: affb0...965
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 Er også i uke 25 og har slike smerter... tror det er normalt? 🙂 Jeg får mer vondt øverst i magen når jeg går å står mye. Føler meg liksom sprengt. Har konkludert med at det sikkert bare er muskler som strekker seg🙂 Anonymkode: 5cbab...198
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 Helt normalt- det kalles ligamentsmerter og var veldig plaget med det selv. Det gav seg heldigvis mellom uke 32-34. Nå i uke 37 er det andre plager som har erstattet ligamentsmertene😜 Anonymkode: e3950...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 Tusen takk for svar. Det er godt å høre at det er vanlig Jeg trodde ligamentsmerter er mer stikk der og da (feks når jeg snur meg/reiser meg opp osv), og ikke noe som varer lenger perioder (feks når man går). Men da har jeg lært noe nytt og er også beroliget av at flere har det likt. Anonymkode: d06f5...8c4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 Det var iallefakl det svaret jeg fikk fra jordmor. Fikk forøvrig også sånne stikk da jeg reiste meg, snudde på meg og under sex i tillegg til disse lange "stingene" da jeg gikk. Kjente det ikke i første svangerskap men i de to siste og fødslene var normale og barna friske og fine☺ Anonymkode: e3950...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 Ligamentsmerter er mer stikkende og gjerne ved brå bevegelser (reise seg, snu seg osv) og varer ikke lenge. Det du beskriver er nok kynnere, særlig mtp at når du endrer aktivitet så gir det seg, og det er klassisk tegn på kynnere. Anonymkode: beba5...aca 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #10 Skrevet 24. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ligamentsmerter er mer stikkende og gjerne ved brå bevegelser (reise seg, snu seg osv) og varer ikke lenge. Det du beskriver er nok kynnere, særlig mtp at når du endrer aktivitet så gir det seg, og det er klassisk tegn på kynnere. Anonymkode: beba5...aca Om det minner om sting/hold er det ikke kynnere. Kynnere skal vanligvis ikke gjøre vondt og når de gjør det, minner det mer om menssmerte/svake rier. Kynnere er sammentrekninger av livmor og gjør at magen blir hard og kjennes helt annerledes ut enn ligamentsmerter. Det er vanlig å ha ligamentsmerter under bevegelse som f.eks når man går, når man snur seg og pgså når man nyser (iallefall gjaldt det meg)grunnen er at det er ligamentbpndene som holder livmor oppe som strekker seg og dette kan gjøre vondt. Anonymkode: e3950...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #11 Skrevet 24. mars 2017 Er du undersøkt for å utelukke urinveisinfeksjon? Tarmer og blære begynner jo og å få "trykk" på seg, så dette kan og være så uskyldig. Anonymkode: eb160...cf6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #12 Skrevet 24. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det minner om sting/hold er det ikke kynnere. Kynnere skal vanligvis ikke gjøre vondt og når de gjør det, minner det mer om menssmerte/svake rier. Kynnere er sammentrekninger av livmor og gjør at magen blir hard og kjennes helt annerledes ut enn ligamentsmerter. Det er vanlig å ha ligamentsmerter under bevegelse som f.eks når man går, når man snur seg og pgså når man nyser (iallefall gjaldt det meg)grunnen er at det er ligamentbpndene som holder livmor oppe som strekker seg og dette kan gjøre vondt. Anonymkode: e3950...9e5 Jeg hadde slike smerter i første svangerskap. Måtte gå veldig sakte, ellers ble smertene skikkelig ille. Det er samme smerter som oppstår når man snur seg i senga, nyser etc. Anonymkode: 49ed9...fd6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #13 Skrevet 24. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde slike smerter i første svangerskap. Måtte gå veldig sakte, ellers ble smertene skikkelig ille. Det er samme smerter som oppstår når man snur seg i senga, nyser etc. Anonymkode: 49ed9...fd6 Nettopp☺ Ikke kynnere, ikke uvi, ikke noe farlig kun ligamentsmerter som er en del av mange plager som kan oppstå under en graviditet. Anonymkode: e3950...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #14 Skrevet 24. mars 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde slike smerter i første svangerskap. Måtte gå veldig sakte, ellers ble smertene skikkelig ille. Det er samme smerter som oppstår når man snur seg i senga, nyser etc. Anonymkode: 49ed9...fd6 Jeg har sånne smerter nå og det blir mer og mer av det for hver graviditet, det er kynnere. Ikke vanlig med ligamentsmerter som varer og varer, det er stort sett noe som skjer fort og går over fort. Anonymkode: beba5...aca 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #15 Skrevet 24. mars 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det minner om sting/hold er det ikke kynnere. Kynnere skal vanligvis ikke gjøre vondt og når de gjør det, minner det mer om menssmerte/svake rier. Kynnere er sammentrekninger av livmor og gjør at magen blir hard og kjennes helt annerledes ut enn ligamentsmerter. Det er vanlig å ha ligamentsmerter under bevegelse som f.eks når man går, når man snur seg og pgså når man nyser (iallefall gjaldt det meg)grunnen er at det er ligamentbpndene som holder livmor oppe som strekker seg og dette kan gjøre vondt. Anonymkode: e3950...9e5 Hvorfor siterer du meg, da jeg skriver nettopp dette? Jeg er ikke Ts. Anonymkode: beba5...aca
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #16 Skrevet 24. mars 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp☺ Ikke kynnere, ikke uvi, ikke noe farlig kun ligamentsmerter som er en del av mange plager som kan oppstå under en graviditet. Anonymkode: e3950...9e5 Som sagt, ligamentsmerter skal ikke vare lenge som feks ved en gåtur. Ligamentsmerter er heller ikke noe som gjør at livmoren trekker seg sammen, dette er kynnere. Kynnere kan forekomme oftere ved UVI og UVI skal alltid behandles i svangerskap da det kan føre til for tidlig fødsel. Men kynnere er også veldig vanlig i et svangerskap, men det skal undersøkes hvis det blir mye. Ligamentsmerter er gjerne ikke så fremtredene i slutten av svangerskapet som det var i starten. vær så vennlig og ikke gi råd når du ikke har kunnskap. For å utelukke at dette er ekstra kynnere pga UVI er ikke noe du vet, og kan faktisk var ganske farlig. Da et barn gjerne ikke er klart for å komme til verden så tidlig som i uke 25. Hvis Ts drar til sin lege og forteller om sine symptomer så vil legen ta en test av urin for å utelukke nettopp dette. Anonymkode: beba5...aca
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #17 Skrevet 24. mars 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor siterer du meg, da jeg skriver nettopp dette? Jeg er ikke Ts. Anonymkode: beba5...aca Er klar over det, svarte fordi du skrev det kunne være kynnere og slik ts beskriver smertene er det ikke kynnere. Anonymkode: e3950...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #18 Skrevet 24. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, ligamentsmerter skal ikke vare lenge som feks ved en gåtur. Ligamentsmerter er heller ikke noe som gjør at livmoren trekker seg sammen, dette er kynnere. Kynnere kan forekomme oftere ved UVI og UVI skal alltid behandles i svangerskap da det kan føre til for tidlig fødsel. Men kynnere er også veldig vanlig i et svangerskap, men det skal undersøkes hvis det blir mye. Ligamentsmerter er gjerne ikke så fremtredene i slutten av svangerskapet som det var i starten. vær så vennlig og ikke gi råd når du ikke har kunnskap. For å utelukke at dette er ekstra kynnere pga UVI er ikke noe du vet, og kan faktisk var ganske farlig. Da et barn gjerne ikke er klart for å komme til verden så tidlig som i uke 25. Hvis Ts drar til sin lege og forteller om sine symptomer så vil legen ta en test av urin for å utelukke nettopp dette. Anonymkode: beba5...aca Ts skriver jo at prøver er normale, og hun går til kontroller da regnet jeg med at uvi var utelukket. Jeg vet veldig godt hva ligamentsmerter kjennes ut som og har fått det bekreftet av jordmor i to svangerskap. Har også hatt kynnere av ulik kraft i tre svangerskap så vet hva det er. Ts skriver jo at de gir seg når hun setter seg ned og slik var det for meg. Ligamentsmerter kan være veldig vonde og holde på en stund når man er i bevegelse og gir seg når man stopper opp eller sitter ned, har ødelagt mange turer. Det er ikke alle som får det når de går, men kun når man snur på seg, reiser seg og sånt. Første gang kjente jeg det kun innimellom ved brå bevegelser, men de to siste gangene mye mer plagsomt. Kynnere kan for min del pågå både under fysisk aktivitet og når jeg ligger i ro. Spesielt mot slutten av svangerskap og kjennes ikke ut som hold. Regner med at ts ville beskrevet smertene som annerledes og sagt at magen strammet seg om det var snakk om kynnere. Skrev heller ikke at ligamentsmerter gjorde at livmoren trakk seg sammen, men det er leddbånd som strekker seg og dette holdt for min del på ca fra uke 12 - til ca uke 33 men i starten var det mer når det var brå bevegelser og fra ca uke 20 og til det gav seg, var det hver gang jeg gikk meg en tur. Anonymkode: e3950...9e5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #19 Skrevet 25. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sånne smerter nå og det blir mer og mer av det for hver graviditet, det er kynnere. Ikke vanlig med ligamentsmerter som varer og varer, det er stort sett noe som skjer fort og går over fort. Anonymkode: beba5...aca Det jeg hadde var ikke kynnere, det var smerter som kun oppstod når jeg gikk fort og f.eks. snudde meg i senga. Smertene gikk over når jeg gikk sakte, eller satte meg ned. Kynnere kjennes helt annerledes ut, og det fikk jeg også, men senere i svangerskapet. Anonymkode: 49ed9...fd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå