Gå til innhold

Gaver delt hjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! 

Har to barn, de er hos sin far annenhver helg. De ønsker bursdag/ julegaver fra hans side med hjem for å leke med, men får ikke lov av far. Jeg mener det er barnas gaver, og de må få bestemme. Samtidig ser jeg fars situasjon, han vil ha tingene der for det er gaver fra hans side. Har sagt tingene kan gå frem og tilbake, alt ettersom barna vil. Men han vil ha det. 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: ed8cf...161

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt urimelig at ikke barna kan få ta med leker frem og tilbake akkurat som de vil. Hva er farens argument for at de ikke kan få lov? 

Jeg kan på en måte skjønne det om alle leker og klær havner i mors hjem, og feks far må stadig kjøpe nytt, men det virker ikke sånn i og med at du skriver at lekene kan taes med frem og tilbake. 

I mitt tilfelle har jeg og samboer kjøpt nesten alle klær til mitt barn da far er ekstremt gjerrig, men det kunne ikke falt oss inn å nekte barnet å ta med klær dit likevel. 

Anonymkode: 46011...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lot jenta ta med akuratt det hun ville til den andre forelderen, men det endte opp med at ting aldri kom tilbake og vi stadig måtte kjøpe nye klær/leker/sko etc. Så nå prøver vi å unngå det, utenom de tingene som hun alltid har med seg som sovebamsene feks. Men hvis leker/klær hadde kommet tilbake, eller jevnet seg ut så hadde det såklart ikke vært noe problem.

Anonymkode: 9f3dd...219

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lar barnet bestemme selv innenfor rimelighetens grenser. Dvs noen ganger må vi begrense mengden da vi ikke kan dra med et flyttelass frem og tilbake. :P Jeg passer også på at han har nok ting hos far, men det går som regel av seg selv da han gjerne vil ha med ting dit også. Her hjemme flyter det over, så jeg begrenser det egentlig mindre herfra til far enn omvendt, men passer på at favorittingene blir med hjem da. Far lar stort sett meg styre det. :P

Anonymkode: 3d808...b22

Skrevet

Skjønner godt spørsmålet. Her også får ikke barnet lov til å ha med seg leker/ting fra det ene hjemmet til det andre. Det er jo barnets ting, forstår virkelig ikke at det ikke er greit.

Ja, innenfor rimelighetens grenser, det er snakk om telefon, favoritt-pokemonkort og andre små ting som er lette å transportere mellom. Barnet vil ha det med tingen til far og vil ha det med tilbake til mor. Det er altså barnets ting!

Hvor gamle er barna det er snakk om? Er de gamle nok til å ta med ting selv, i skolesekken f.eks? Er de gamle nok  til å forstå at de må ta med leken/tingen tilbake til far?

AnonymBruker
Skrevet

De er 5 og 6. Og de syns det er spes. Kjedelig når det er snakk om å få bursdagsgaver(eks lego) og så får ikke de bygge/ leke med det hjemme. Må vente to uker for å se det igjen osv:/ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en straks 6 åring som tidvis er annenhver helg hos faren. Faren sliter også med å sende ting hit, samtidig som barnet sjelden får leker av farssiden.. der skal alt være så nyttig.. Men en og annen ting ønsker barnet å ha med hit og det er problematisk for faren.

Men jeg tenker litt sånn at ift lego etc så har barnet ikke "vondt av" å ha en og annen pakke igjen hos faren, og andre småtting. Barnet har snart bursdag og jeg har kjøpt legopakken barnet har ønsket seg i noen mnd. Barnet er flink å leke med akkurat slikt i hverdagene og da fungerer det ikke å ha anledning annenhver helg bare. 

Det kan være litt gøy å komme til faren når det er andre leker å leke med der enn de har hjemme. Ligger det ting som venter til neste gang så prøv å snu det litt - si at da kan de glede seg til neste gang. Er faren vanskelig å det er snakk om spesielle ting - kjøp dobbelt. Svelg kameler 😊😊

Anonymkode: b7f71...a93

• Liker 2
Skrevet

Det er gaver barna har fått, og jeg er enig med deg i at de bør kunne ta dem med seg hjem.  Samtidig forstår jeg at far gjerne vil ha leker i sitt hjem også, slik at barna har noe å leke med når de er hos ham. 

Barn har ofte veldig mye leker hjemme. Da mine var små brukte jeg å pakke bort en del av dem.  Tok dem fram etter en tid, og slik drev jeg på å byttet.  Det var alltid stor stas for ungene.  Gamle leker var som nye. 

Hva om du leverte en eske med leker og lego hos pappa?  Så bytter dere etter et par måneder?   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er 5 og 6. Og de syns det er spes. Kjedelig når det er snakk om å få bursdagsgaver(eks lego) og så får ikke de bygge/ leke med det hjemme. Må vente to uker for å se det igjen osv:/ 

De leker jo med det hjemme, hjemme hos pappa. Hjemmet til barna er like mye der som hos mamma. Hva med å la barna være oftere hos sin pappa? 

Hvordan vil det bli og hvilken erfaring har far gjort, tidligere, med leker som har kommet med til mamma? 

Har giver gitt noen føring for hvor lekene skal være? 

Anonymkode: 3f9a6...073

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! 

Har to barn, de er hos sin far annenhver helg. De ønsker bursdag/ julegaver fra hans side med hjem for å leke med, men får ikke lov av far. Jeg mener det er barnas gaver, og de må få bestemme. Samtidig ser jeg fars situasjon, han vil ha tingene der for det er gaver fra hans side. Har sagt tingene kan gå frem og tilbake, alt ettersom barna vil. Men han vil ha det. 

Hva gjør dere? 

Sånn var far til mine også. Det er bare å akseptere. Han bestemmer dette og du får jo ikke krenaglet deg til noen annen løsning.

Men ikke ta skylda ovenfor barna heller. Be de konsekvent om å spørre Pappa om dette og ikke deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte bare sette en stopper for dette når det gjelder mine stebarn. Om de tok med seg til mor, om det var klær eller andre ting, det kom aldri tilbake. Og vi kjøper gjerne fornuftige klær som de trenger hos oss (fordi vi har en helt annen hverdag enn hos mor og hun ikke har slike klær) og da kan ikke vi kjøpe inn nye fordi de glemmer å ta de med tilbake. Og mor passer ikke på det heller. Nå er vi over "leke" tida her, men ting som de får her i huset blir her i huset!

Anonymkode: 5d16f...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...