Gå til innhold

Slutte i jobb - feriepenger og ubrukte feriedager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben, og jobber ut April. Hvordan gjøres det med feriepenger og ubrukte feriedager da? Jeg skal spørre arbeidsgiver, men jeg vil bare vite hva som er vanlig. Jeg har ikke tatt ut noen feriedager i år, og jeg slutter jo da før feriepengene kommer. Får jeg penger for ubrukte feriedager? 

Anonymkode: c690c...2f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få feriepenger opptjent i år og i fjor ved sluttoppgjøret eller ved vanlig utbetaling i juni, det kommer an på arbeidsgiver. Du får ikke noen feriedager utbetalt da du ikke er trukket for noen feriedager enda i år, medmindre du har igjen feriedager fra i fjor. De feriepengene du får fra arbeidsgiver skal dekke lønnstrekket hos ny arbeidsgiver når du tar ferie der.

• Liker 3
Gjest canacas
Skrevet
2 timer siden, Serafina. skrev:

Du vil få feriepenger opptjent i år og i fjor ved sluttoppgjøret eller ved vanlig utbetaling i juni, det kommer an på arbeidsgiver. Du får ikke noen feriedager utbetalt da du ikke er trukket for noen feriedager enda i år, medmindre du har igjen feriedager fra i fjor. De feriepengene du får fra arbeidsgiver skal dekke lønnstrekket hos ny arbeidsgiver når du tar ferie der.

Dette er det så ufattelig mange som ikke forstår, så det burde skrives i enda større bokstaver og utheves og henges opp på alle reklameplakater i dette landet. Generelt, feriepenger og feriedager osv - folk forstår det ikke! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om å ta ut resterende ferie før du har jobbet ut oppsigelsestiden. Feriepenger opptjent i fjor og inntil du slutter får du utbetalt på siste lønning. Du kan be om å få feriepenger hittil i år utbetalt til neste år, men skatten du blir trukket får du uansett igjen for på skatten så det spiller ingen rolle. 

Anonymkode: aae76...54d

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, canacas skrev:

Dette er det så ufattelig mange som ikke forstår, så det burde skrives i enda større bokstaver og utheves og henges opp på alle reklameplakater i dette landet. Generelt, feriepenger og feriedager osv - folk forstår det ikke! 

Jobber med lønn/ferie og kan underskrive på det. De fleste tror de opparbeider seg feriedager igjennom året, ikke at de faktisk blir trukket i lønn på juni for feriedagene vi tar. Det er feriePENGER vi tjener opp i løpet av året!

Anonymkode: 03815...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Vi tjener opp feriedager i løpet av et år, arbeidsgiver gir oss en ekstra ferieuke som "bonus" i tillegg til de 4 ukene vi allerede har krav på. De som har 100% stilling får 5 dager, 80%=4 dager, 60%=3 dager, 40%=2 dager, 20%=1 dag. Disse dagene kan ikke overføres til neste år som ordinære feriedager, men må brukes opp i løpet av året. 

Anonymkode: daed9...523

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tjener opp feriedager i løpet av et år, arbeidsgiver gir oss en ekstra ferieuke som "bonus" i tillegg til de 4 ukene vi allerede har krav på. De som har 100% stilling får 5 dager, 80%=4 dager, 60%=3 dager, 40%=2 dager, 20%=1 dag. Disse dagene kan ikke overføres til neste år som ordinære feriedager, men må brukes opp i løpet av året. 

Igjen; Folk skjønner ikke forskjellen på feriedager og feriepenger, noe innlegget over er et eksempel på...

Man blir trukket i lønn for alle feriedager. Feriepengene tjenes opp året før og skal brukes til å dekke lønnstapet. 

Anonymkode: 44018...865

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk gå og lese i loven selv? Ferieloven ligger på lovdata. Den er klar og tydelig å forstå. 

Anonymkode: 5d474...119

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2017 den 1.33, AnonymBruker skrev:

Neineinei. Den femte ferieuken trekkes også, den er ingen gave fra arbeidsgiver. Om bedriften du jobber i gjør dette, er det fint. Men ingen fasit iht loven. 

Folk som IKKE forstår slikt burde drite i å svare! 

Anonymkode: db64b...aef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...