Gå til innhold

Jeg mangler D-vitamin, folinsyre og jern!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen opplevd å ha lave verdier på disse tre? Hva slags tilskudd tok dere?

Anonymkode: 96288...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jerntilskudd, folat og D-vitamin tilskudd? :P 

Anonymkode: de7f1...170

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jerntilskudd, folat og D-vitamin tilskudd? :P 

Anonymkode: de7f1...170

Ja driver og søker nå! Lurte på om det var noe produkt som ga tilskudd av alle 3? Eller bare 2 av dem? Fikk så lite info fra legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som noe du kan finne i gravid-tilskuddene.

Anonymkode: 4c04e...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ganske vanlig, spør på apoteket så finner de det du trenger. 

Anonymkode: d799b...361

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar Tran, Folsyre 400mg, Nycoplus Jern, 27mg (de er ikke så sterke, så tar lengre tid å komme opp) Men du bør spørre på apoteket. Hva du må ta, kommer jo litt an på hvor lav du er. 

Anonymkode: 01bf9...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig av legen å ikke komme med anbefaling da. Jeg har hatt mangel på alt du nevner, men heldigvis ikke alt samtidig. Folsyre er rimelig greitt, du kjøper den på apoteket, på pakken står det "for gravide", men det går altså helt fint å ta det selv om man ikke er gravid :) Jeg tok kun 1 sånn liten tablett hver dag. Hadde kun lett mangel og verdiene gikk fort opp til normale verdier. For D-vitaminmangel så tok jeg også en D3-tilskudd etter at jeg spurte på apoteket. 1000 et eller annet kanskje? Husker ikke hvor lenge jeg gikk på det, men jeg har fortsatt tabletter igjen i boksen så sånn alt for lenge var det heldigvis ikke. Men dette kommer jo helt an på hvor stor mangel du har. 

Jerntilskudd kommer litt an på hvor lavt jernlageret er. Hadde du lav blodprosent også? Jeg gikk på Niferex en periode. Litt hardt for magen, men det er de fleste sterke jerntilskudd. Bare pass litt på hva du tar de sammen med. Det er en evig diskusjon hva man skal ta dem med. Mange skyller jerntilskudd med appelsinjuice fordi man også trenger C-vitamin for å ta opp jerntilskuddet i tarmsystemet, men som legen min, da ber man om vondt i magen. Clue: Man kan fint få i seg C-vitamin på andre måter. Det er også viktig å la være å drikke mye te/kaffi mens/rett før/etterpå man tar tilskuddet, da det kan føre til at jerntilskuddet ikke blir tatt så bra opp :) Jeg hadde jernlager på 4 når jeg først begynte. Tok nye prøver etter 1 mnd-2 mnd. Jernlageret var oppe i rundt 12-13, fortsatt mangel. Forsatte å gå på Niferex i sånn 3 mnd tror jeg før verdiene mine endelig kom over 20. Det tar forøvrig tid å bygge opp lageret. 

Det skal sies at jeg har IBD og dermed økt tendens til malabsorbasjon. Altså er det ikke nødvendigvis normalt å gå på så sterkt jerntilskudd i 3 mnd. Det viktigeste er at du følges opp av lege for å se hvordan tilskuddene hjelper.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta jern når du har drukket melk, kalsium hemmer jernopptaket. Flytende jern feks neofer tas lettest opp av kroppen, men misfarget lett tennene! Veldig dårlig av legen å ikke gi deg en liste over hva du bør kjøpe!

Anonymkode: 10cd5...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta jern når du har drukket melk, kalsium hemmer jernopptaket. Flytende jern feks neofer tas lettest opp av kroppen, men misfarget lett tennene! Veldig dårlig av legen å ikke gi deg en liste over hva du bør kjøpe!

Anonymkode: 10cd5...2c9

Koffein hemmer også jernopptak. Kaffe, te, energidrikk og sjokolade har alle en del koffein i seg.

C-vitamin øker jernopptaket, så spis gjerne en appelsin eller noe slik. Ta gjerne Sanasol (fåes i dagligvarehandlen), den er god :) 

Anonymkode: ddd7c...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde fått råd fra legen, det kommer jo an på hvor lave verdiene dine er også. 

Jeg skjønner forresten ikke hvordan det er mulig å ha folatmangel? Det er jo massevis i grønnsaker, bønner og diverse animalske produkter. F.eks 100 gram brune bønner inneholder hele 394 mcg og det er hele dagsbehovet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, FantasDick skrev:

Du burde fått råd fra legen, det kommer jo an på hvor lave verdiene dine er også. 

Jeg skjønner forresten ikke hvordan det er mulig å ha folatmangel? Det er jo massevis i grønnsaker, bønner og diverse animalske produkter. F.eks 100 gram brune bønner inneholder hele 394 mcg og det er hele dagsbehovet!

Mangler man mye av kroppens viktige mineraler og vitaminer, vil det også føre til vanskeligere opptak av andre stoffer.  Kroppen går inn i en slags sparemodus. 

Anonymkode: 9604e...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila
11 minutter siden, FantasDick skrev:

Tror ikke det er alle som tar opp b-vitaminer like lett. Jeg har i allefall alltid uttalt folat og b-12 mangel om jeg ikke tar tilskudd.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Multivitamin 1 gang om dagen  er tingen for å holde verdiene stabile.

Anonymkode: 20592...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja driver og søker nå! Lurte på om det var noe produkt som ga tilskudd av alle 3? Eller bare 2 av dem? Fikk så lite info fra legen...

Det finnes ikke. Legen din skal enten ha fortalt deg hva du skal bruke ller skrevet resept. 

Å ta for mye av Folsyre (over de 400 enhetene som står på boksen) bør du ikke gjøre fordi det kan føre til tarmkreft på sikt. 

Har du spist mye gluten og eller melkefritt kosthold? Dette er nemlig en vanlig mangelsykdom etter dårlig kosthold eller der tarmen ikke tar tilstrekkelig godt opp et sunt kosthold med rikelig brød/kort, kjøtt og grønnsaker. 

Anonymkode: 37b82...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Jeg fikk påvist akkurat det samme.

Fikk beskjed om å ta en folsyre tabl (400) i 3 mnd. Legen sa at de skylles ut i urinen om det blir for mye. Men nå hadde jeg langt under referansen.

Anonymkode: 6abf9...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 24.3.2017 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Nei, det finnes ikke tilskudd som gir nok i en og samme tablett om du har mangel.

Jeg har stort sett alltid lavt/mangel på D og jern - og da bruker jeg Niferex(reseptfritt) og får enten resept på D-vitamin eller bruker høyere doser(i samråd med lege) på disse 20 mg(mcg?) som kjøpes på apoteket.

Folinsyre kan du få på apoteket, bruk den som er ment til gravide/de som planlegger graviditet.

Så drar du til legen igjen etter et par måneder og sjekker verdiene. Og spør legen om du skal ta spesifikke doser.

Anonymkode: 4ee8a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TIl Niferex trenger du forøvrig ikke ta C-vitamin, jeg har sjekket med apoteket - det er avhengig av typen jern man tar. Niferex er ikke avhengig av C-vitamin. 

Man får ikke 1000 mg D-vitamin på apoteket forresten, jeg måtte ha resept for sterk dose - og den fikk jeg bare når det var skikkelig lavt. Nå går det mest i Divisun, som egentlig bare er samme verdi som selges på apotek om man velger den laveste. Divisun er mye dyrere, så jeg tar heller den på apoteket.

Anonymkode: 4ee8a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, julia83 skrev:

Spis EGG !

Inneholder mye folinsyre, men også D-vitaminer og Jern

Jeg spiser egg til frokost (ikke kokt, men stekt) 3 ganger i uken og har fortsatt mangler(dvit, jern, folin).

Har ikke noen tarmsykdommer.

Anonymkode: 6abf9...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...