AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #1 Skrevet 23. mars 2017 Ja, tittelen sier egentlig det meste. Jeg har kjøpt en hel, rå kylling jeg skal steke. Noe skal spises til middag, og noe skal "rives opp" og brukes i pastasalat dagene etter. Hvordan steker jeg den til dette formålet? Og når den er ferdigstekt, bør jeg gjøre noe med restene som skal brukes i salaten, krydder etc? Svigermor lagde også en heidundrende saus til kalkunen på nyttårsaften. Jeg spurte hvordan hun lagde den, men hun er kokk så svaret var vagt og alt jeg skjønte var at krafta var hovedingrediensen Noen som har tips til en god, hjemmelaget/delvis hjemmelaget saus med kraft fra fjærkre? Anonymkode: ab88c...a80
Arkana Skrevet 24. mars 2017 #2 Skrevet 24. mars 2017 Dette laget jeg sist jeg laget helstekt kylling (tror jeg fant oppskriften i GoodFood en gang). Først finhakkes sjalottløk, selleri og hvitløk og stekes mykt. Ha i en bolle, avkjøl litt og bland med Philadelphia hvitløk og urter, salt og pepper. Press dette fyllet inn under skinnet på kyllingen. Stek så skivet løk (har du litt hvitvin tilsetter du dette og lar koke nesten inn, men det kan fint sløyfes), tilsett så et par dl kyllingkraft/buljong. Kok litt og hell over en i en ildfast form. Legg kyllingen oppå. Gni skinnet med olje og dryss på salt og pepper. Stekes ved 200 grader i 1 time og 10 min. Mens kyllingen hviler har du løk og kraft i en kasserolle (sil om du ikke vil ha løkbitene). Ha i kremfløte, litt Dijonsennep, salt og pepper. Jevn med maisenna. Nam nam. Evt kyllingrester renser du fra skroget og bare setter kaldt til den skal brukes i salat. Jeg synes salater inneholder så mye annet godt, dressing o.l. at jeg ville ikke krydret kyllingen noe utover den smaken den har fått fra fyllet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #3 Skrevet 24. mars 2017 Philadelphia ost i en saus til kylling?? Nå gir jeg meg ende over..... Og man trenger ikke maizena så lenge kraften ikke får for mye fløte/rødvin. Jeg pleier å gni inn kyllingen med extra virgin olje, salt og pepper. Har oppi sitron, sjarlottløk, vanlig løk og hvitløk i formen og kyllingbuljong for å dekke bunnen. Stekes etter anvisning (Jeg pleier å bruke kylling som skal stå i ca 2,5 timer). Når kyllingen er ferdig så siler jeg kraften i en gryte. Tilsetter ny løk og persille samt dijonsennep og fløte og litt rødvin og koker kjapt opp. Anonymkode: 7dd6d...f50
Puny Skrevet 24. mars 2017 #4 Skrevet 24. mars 2017 Pleier og lage denne, men jeg pleier å stappe den full av sitron inni i tillegg. Gir god kraft... http://trinesmatblogg.no/2011/02/03/rosmarinkylling-med-piperade-og-ovnsstekte-mandelpoteter/
Arkana Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Philadelphia ost i en saus til kylling?? Anonymkode: 7dd6d...f50 Den er jo ikke i sausen, den er mellom kyllingkjøttet og skinnet. Det er på ingen måte sært å bruke kremost i matlaging. Du er velkommen til å lage maten din slik du vil, men at du personlig ikke liker noe betyr ikke at det er feil eller ikke smaker godt. 1
n00bn0bb Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 Når du lager kylling vil jeg anbefale å holde krydder og lignende til et minimum. Prøv å fremhev kyllingsmaken i stedefor å dekke over den med alt for mye krydder. Her er en fin oppskrift: http://www.dagbladet.no/tema/slik-blir-kylling-best/62882428 Timian kan eks byttes ut med estragon. Hvis du vil ha saus kan du redusere stekeskyen litt og runder av med litt fløte og sitronsaft.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 8 minutter siden, Arkana skrev: Den er jo ikke i sausen, den er mellom kyllingkjøttet og skinnet. Det er på ingen måte sært å bruke kremost i matlaging. Du er velkommen til å lage maten din slik du vil, men at du personlig ikke liker noe betyr ikke at det er feil eller ikke smaker godt. Du tok det litt mer negativt enn det var;) Anonymkode: 7dd6d...f50
Arkana Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tok det litt mer negativt enn det var;) Anonymkode: 7dd6d...f50 Ikke utenkelig.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 3 minutter siden, Arkana skrev: Ikke utenkelig. Phui, endelig en som ikke klikket i vinkel! Anonymkode: 7dd6d...f50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå