AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #1 Skrevet 23. mars 2017 Jeg forventer at min 11-åring pakker gymbag/svømmebag. Legger skittentøy i skittentøykurven. Rydder etter seg når hun lager seg mat, skyller og setter inn i oppvaskmaskinen. Henger opp jakka si og setter skoene på plass. Hun lager matpakke til seg selv hver kveld, tar ut av oppvaskmaskinen og dekker på til middag. Hun får 100kr som hun sparer til noe hun ønsker seg. Sist kjøpte hun data til 4000,-kr. Men jeg må minne henne på noen ganger og be henne gjøre dette. Hva slags oppgaver har deres barn? Anonymkode: f991b...fb5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #2 Skrevet 23. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at min 11-åring pakker gymbag/svømmebag. Legger skittentøy i skittentøykurven. Rydder etter seg når hun lager seg mat, skyller og setter inn i oppvaskmaskinen. Henger opp jakka si og setter skoene på plass. Hun lager matpakke til seg selv hver kveld, tar ut av oppvaskmaskinen og dekker på til middag. Hun får 100kr som hun sparer til noe hun ønsker seg. Sist kjøpte hun data til 4000,-kr. Men jeg må minne henne på noen ganger og be henne gjøre dette. Hva slags oppgaver har deres barn? Anonymkode: f991b...fb5 Samboeren min har to barn på 11 og 14 år. ts Anonymkode: f991b...fb5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #3 Skrevet 23. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har to barn på 11 og 14 år. ts Anonymkode: f991b...fb5 Ja, jeg venta på den der. Det var liksom noe som manglet, en skrytetråd om hvor flink ens eget barn er, og så ingen håpløse stebarn i huset? Men altså, da har vel ikke samboeren din vært like flink han da. Synd for deg. Synd for din 11-åring. Jeg jobber hardt for å få min 9-åring til å gjøre noe av det du nevner. Ingenting går av seg selv her, hun glemmer, og SER ikke at tallerkner står på bordet/klær på gulvet. Når jeg gjør henne oppmerksom på det, ser hun fortsatt ikke problemet med det. Jeg ser mørkt på at hun skal bli veldig rydfig og grei innen hun er 11. Anonymkode: 541a9...3a1 6
Rotemor Skrevet 23. mars 2017 #4 Skrevet 23. mars 2017 Jeg skjønte på overskriften at dette omhandlet stebarn.... 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 Jeg hadde egen jobb når jeg var 14 og tjente 3000 i måneden. At du må minne unger på å hjelpe til hjemme er sånn det er å ha barn. Anonymkode: 8c4b1...dec
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 Jeg tror det handler om at mannfolk ikke setter krav til barna på samme måte som damer (Veldig ofte) og at det derfor er lettere å være stefar enn stemor. Mtp det å lære/forvente at ungene rydder etter seg etc. Litt avsporing men.. Anonymkode: 02e3f...2e6 3
Mearrasámi Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 Typisk norske foreldre å skryte av at tenåringene gjør husarbeid og klarer å ta vare på seg sjøl når de egentlig gjør minimalt i hjemmet. Selvfølgelig skal barn bidra med husarbeid og være selvstendige i den alderen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at min 11-åring pakker gymbag/svømmebag. Legger skittentøy i skittentøykurven. Rydder etter seg når hun lager seg mat, skyller og setter inn i oppvaskmaskinen. Henger opp jakka si og setter skoene på plass. Hun lager matpakke til seg selv hver kveld, tar ut av oppvaskmaskinen og dekker på til middag. Hun får 100kr som hun sparer til noe hun ønsker seg. Sist kjøpte hun data til 4000,-kr. Men jeg må minne henne på noen ganger og be henne gjøre dette. Hva slags oppgaver har deres barn? Anonymkode: f991b...fb5 Hva du kan forvente at så stort barn er helt avhenig av hvordan du har lært barnet opp fra det begynte å kunne forstå og å hjelpe til, hjemme. Anonymkode: e0c03...440 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 Min 10 åring gjør også det du beskriver, noe må minnes på andre ting går av seg selv. Anonymkode: 4b197...d9c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #10 Skrevet 24. mars 2017 De klarer det de har blitt lært. Mannen din er en sløv type som sikkert liker at mor tar oppdragelse og så skal han være bestevenn med tenåringene. Lage niste, bytte på senga, rydde etter de, legge tøy i skittentøyskurven osv osv. Anonymkode: 6e17a...864
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #11 Skrevet 24. mars 2017 Gud forby at gullungene har plikter i pappas og stemors hjem. Anonymkode: 11f53...854 5
Rotemor Skrevet 24. mars 2017 #12 Skrevet 24. mars 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud forby at gullungene har plikter i pappas og stemors hjem. Anonymkode: 11f53...854 Det handler jo ikke om det. Her har vi NOK EN GANG en stemor som skal fremme seg selv og sin oppdragelse. Implesitt ligger en kritikk til egen mann, til stebarna og deres mor. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #13 Skrevet 24. mars 2017 1 time siden, Rotemor skrev: Det handler jo ikke om det. Her har vi NOK EN GANG en stemor som skal fremme seg selv og sin oppdragelse. Implesitt ligger en kritikk til egen mann, til stebarna og deres mor. Alle vet at det er lettere å si fra til sine egne barn at/hvis/om de skal gjøre noe. En dame ser også rot bedre enn en mann og barn. I allefall her i hus. Det handler heller ikke om at TS skal fremheve sine egne barn, men et ønske om at stebarna skal hjelpe til. Og selvfølgelig skal det hakkes på TS for at hun laget en tråd om det. Anonymkode: 11f53...854 4
Rotemor Skrevet 24. mars 2017 #14 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle vet at det er lettere å si fra til sine egne barn at/hvis/om de skal gjøre noe. En dame ser også rot bedre enn en mann og barn. I allefall her i hus. Det handler heller ikke om at TS skal fremheve sine egne barn, men et ønske om at stebarna skal hjelpe til. Og selvfølgelig skal det hakkes på TS for at hun laget en tråd om det. Anonymkode: 11f53...854 Det er jo ikke slik at TS sprø om råd her. Hun fremmer sitt eget barn og egen oppdragelse for å få bekreftet hvor flink hun er og hvor tafattte mannen og stebarna er e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #15 Skrevet 24. mars 2017 10 minutter siden, Rotemor skrev: Det er jo ikke slik at TS sprø om råd her. Hun fremmer sitt eget barn og egen oppdragelse for å få bekreftet hvor flink hun er og hvor tafattte mannen og stebarna er e.l. Jeg tolker det mer som at hun stiller krav til sitt barn, og kunne ønske de samme kravene kunne bli stilt til stebarna. Anonymkode: 6e17a...864 4
Rotemor Skrevet 24. mars 2017 #16 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tolker det mer som at hun stiller krav til sitt barn, og kunne ønske de samme kravene kunne bli stilt til stebarna. Anonymkode: 6e17a...864 Ja. Og i det ligger det kritikk.
tussi84 Skrevet 25. mars 2017 #17 Skrevet 25. mars 2017 Det varierer jo helt etter modenhet men en 11 åring burde fint klare å legge på plass ting der de hører hjemme, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, støvsuge eget rom og hjelpe til med vasking av enkle ting som gulv, tørke støv, gå ut med søppel. De burde også klare å smøre seg enkel mat som brød med pålegg etc. En 14 på åring bør kunne alt det Andre over samt kunne lage noe middag på egenhånd. Og vaske oppgavene ble kan gjerne være litt vanskeligere. En 14 åring burde kunne det meste av huslige oppgaver som voksne kan bortsett fra det mest avanserte. 1
Gjest Coolaid Skrevet 25. mars 2017 #18 Skrevet 25. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det handler om at mannfolk ikke setter krav til barna på samme måte som damer (Veldig ofte) og at det derfor er lettere å være stefar enn stemor. Mtp det å lære/forvente at ungene rydder etter seg etc. Litt avsporing men.. Anonymkode: 02e3f...2e6 Det handler ikke om kjønn, det handler om å være foreldre.
Biloba Skrevet 25. mars 2017 #19 Skrevet 25. mars 2017 Her var det høy kjerringfaktor! Hvor skriver ts noe som helst om hva far og hans barn gjør? Det står kun alder på fars barn. I teorien kan det hende at far pisker dem til å gjøre alt husarbeidet. Dere svarer bare ut fra egne fordommer mot stemødre, og rauter i vei. Pinlig! Ts: Stebarnet her hadde ved 14 års alder lite plikter. Rydde av bordet etter seg, ordne rommet selv (oftest kaos), trengte ofte påminnelser for å ta eget tøy og smårot på fellesrommene. Innimellom hjelpe med oppvaskmaskinen, rydde kjøkken etter middag eller vaske gulv, men ikke ofte. Far måtte ikke delta i noe husarbeid i oppveksten og har ikke vektlagt det i oppdragelsen. Det var et bevisst valg. Tenåringen er eksemplarisk ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #20 Skrevet 25. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: En dame ser også rot bedre enn en mann og barn. I allefall her i hus. Anonymkode: 11f53...854 Ja, sånn er det. Det er store fysiske forskjeller i øynene Anonymkode: 5989d...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå