Gå til innhold

Datter som ikke vil på samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Er helt rådvill i denne situasjonen og håper på gode råd her. Jeg har en datter på 7 år som jeg har vanlig samvær med og som jeg trodde jeg hadde et godt forhold til. De siste 3 mnd har hun plutselig ikke ønsket å være hos meg og hun begrunner dette med at det er for langt fra sin mor, moren sier at hun er sånn når hun skal andre plasser og at det ikke er noe hun kan gjøres eller at det er hennes feil.

Jeg har ikke sett henne siden jul fordi jeg ønsker jo ikke å tvinge henne til noe hun ikke  har lyst til men nå har det gått så pass lang tid at jeg ikke aner min arme råd om hva jeg Bør gjøre. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg Bør håndtere dette?

Anonymkode: ab014...250

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du kanskje heller besøke datteren din en stund fremover? Mange barn som blir engstelige av å ligge borte, og særlig hvis det er langt fra hjemmet. Jeg var også sånn i den alderen. Klarte ikke engang å sove over hos nabo-venninna mi uten å begynne å gråte og dra hjem. 

Anonymkode: 43a73...c2b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha angst? det er gjerne ekkelt for barn med angst å være andre steder enn der de føler seg aller mest trygg. Kan det være at mor baksnakker deg til henne?

Anonymkode: e227a...769

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at mor i denne situasjonen bør la deg få komme på besøk dit, slik at du og datteren din ikke går så lang tid uten å se hverandre. Eller du kan ta henne med feks ut å spise eller på kino, men at hun sover hjemme? 

Prøv å trygge henne på å overnatte, ha en åpen dialog med mor, feks at dere ringer mor for å si god natt. 

Tenker ellers at det ikke er noe unormalt med at hun helst vil sove der hun er det meste av tiden, mange barn er slik skilte foreldre eller ei. Forhåpentligvis går dette seg til, men hold på kontakten ved andre måter 

Anonymkode: 39671...9ac

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Synes det er rart at hun plutselig ikke vil være god far sånn helt ut av det blå. Hva er vanlig samvær forresten? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg og syns, har prøvd å tenke på om det har vært noen hendelser sist hun var her men det er virkelig ingenting som jeg kommer på. Annenhver helg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Er helt rådvill i denne situasjonen og håper på gode råd her. Jeg har en datter på 7 år som jeg har vanlig samvær med og som jeg trodde jeg hadde et godt forhold til. De siste 3 mnd har hun plutselig ikke ønsket å være hos meg og hun begrunner dette med at det er for langt fra sin mor, moren sier at hun er sånn når hun skal andre plasser og at det ikke er noe hun kan gjøres eller at det er hennes feil.

Jeg har ikke sett henne siden jul fordi jeg ønsker jo ikke å tvinge henne til noe hun ikke  har lyst til men nå har det gått så pass lang tid at jeg ikke aner min arme råd om hva jeg Bør gjøre. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg Bør håndtere dette?

Unnskyld, men hva er "vanlig samvær"?

Har ikke de fleste 50/50 og bor i samme nabolag? 

Anonymkode: 4ba22...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er ikke skilt, men jeg kjenner meg igjen selv, både på meg og mine egne barn. Jeg var livredd for å sove over hos andre. Gledet meg alltid, men når vi kom til selve sovingen, ville jeg hjem til mamma. Sånn var det alltid, selv om det var naboene som jeg "bodde" hos, besteforeldrene mine som jeg hatet å dra fra, eller tanten min som alltid satt ved sengekanten om natten. Jeg VILLE VÆRE HJEMME I MIN EGEN SENG! Det var der jeg var trygg. Dette varte 2-3 år, så var det over, og det var det samme hvor jeg var.. Poenget mitt er at dette er en helt normal reaksjon for et barn, og går som regel over. Ikke press barnet!. Garanterer at hun ikke synes noe mindre om deg. Dette handler kun om å sove der man er vant/tryggest, og noen barn er mer følsom for dette enn andre. Snakk med mor, og vær forståelsesfull. Kanskje du kunne kommet og lagt hos datteren din, hjemme hos mor, også kunne mor byttet leilighet/hus med deg? Vet dette ikke er enkelt, men kanskje en ide for datteren din sin skyld (nå vet ikke jeg om mor har ny mann, hvordan forhold melleom deg og eks er etc... dette er kun et forslag)  

Lykke til :) 

Anonymkode: fcc4f...df7

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld, men hva er "vanlig samvær"?

Har ikke de fleste 50/50 og bor i samme nabolag? 

Anonymkode: 4ba22...9cc

Det har ikke folk flest nei.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg og syns, har prøvd å tenke på om det har vært noen hendelser sist hun var her men det er virkelig ingenting som jeg kommer på. Annenhver helg 

Bor dere lagt unna hverandre? Kanskje du kan prøve å finne på noe med henne uten overnatting for en liten stund og bare være med henne og prate med henne? Kanskje det dukker opp noe informasjon om hvorfor hun plutselig ikke vil overnatte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også sånn i den aldreren. Gikk fra å ikke ha noe problem med å overnatte borte, til å ha det. Ikke noen dypere grunn enn at jeg bare ville sove hjemme. Men det gikk over etterhvert. Kanskje du kan besøke henne isteden?

Anonymkode: fa1aa...fe3

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, vil bare berømme deg for å være en pappa med nydelig barneperspektiv og respekt for barnet ditt - hva nå enn årsak til dette er. Mange ville vært rettighetsorientert og starter leven i en sånn situasjon, det er forbilledlig at du tar barnet ditt på alvor og hverken presser, maser eller gjennomfører samvær med makt. 

Håper du får vært med barnet ditt hos mor,  eller mor blir med til deg - er jo lenge for barnet ditt å ikke være sammen med deg siden jul. 

Anonymkode: e4cdb...f41

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg kan ikke sende barnet på  overnatting hos moren fordi hun ikke tørr det. Moren kommer av og til på besøk.

Anonymkode: 663e6...337

Skrevet

Jeg ville (som flere andre foreslår) hatt samvær hos mor dersom dette er mulig en periode. Jeg var også livredd for å sove borte en periode når jeg var i den alderen. Det hadde ingenting med de jeg sov hos å gjøre, men jeg følte meg ikke trygg noen annen plass enn i min egen seng. Etter en stund gikk det over helt av seg selv :) Bor du langt unna?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme fra jeg var 7-9 år gammel. Det hadde ikke noe med at jeg ikke likte pappa å gjøre, men at jeg ville være hjemme når jeg hadde fri(fra skole). Da ville jeg slappe av og bare leke med venner. Mine foreldre gjorde ikke noen stor greie av det heldigvis. I stedet begynte min mor å tilby meg telefon mye oftere og oppfordre til å ringe pappa. Det gjorde jeg og etterhvert begynte pappa å besøke oss. Nå når jeg er voksen ser jeg at jeg valgt hjem og miljø istedet for forelder.

Anonymkode: aabe0...383

AnonymBruker
Skrevet

Dra til henne. Det skulle bare mangle, det er jo ikke hun som har valgt at dere bor på to plasser.

Anonymkode: cc64c...3bc

Skrevet

Som andre har nevnt- du bør jo ikke holde deg helt fraværende, i stedet for at hun kommer til deg så får du dra til henne. Ta henne med på kino, ut å spise ett eller annet.Vær med henne på hennes aktiiveteter,

Ring henne de dagene du ikke har mulighet- vis at du er glad i henne og er der for henne uansett.

Skrevet

Hei! 

Vil foreslå at du spør datteren din om ikke hun vil kone hjem til deg en dag for film og kos men at du kan kjøre henne hjem før hun skal legge seg. Hvis du er klar på det så kan kvelden være avslappet og hun kan se at hun er trygg, forhåpentligvis er det bare en periode og at det vil gå over. Det jeg derimot vet er at dere trenget å se hverandre, for jeg vokste opp med annen hver helg hos far men jeg følte meg bestandig som på besøk, og pappa var mer enn fremmed, jeg ble ikke godt nok kjent med han i barnsalder til at jeg har noe forhold til han i voksen alder. Kanskje dere to sammen kan ordne rom til henne hvis hun har det? Male litt, henoe opp gardiner som hun syntes er fine, ommøbelere slik hun vil ha det, sånn at hun føler seg hjemme og trygg? 

Ønsker deg hvertfall masse lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke sett henne siden jul?! Du må jo reise til henne, da? Hva sier hun selv da? Er det overnattingen, selve transporten/reiseveien, bare at hun vil være hjemme eller noe hos deg/med deg hun vil unngå? Du snakker vel med henne, skyper osv? Vil hun være med deg på hyttetur for eksempel, besøk til besteforeldre, andre ting? Kan moren bli med på samvær en gang eller to, hvis det kan hjelpe? (Ja, skjønner den er skikkelig kjip for dere begge, men ikke se sitt barn på 3. måneder, det hjelper jo ikke på situasjonen, det forverrer den vel bare for hver uke som går?)

Anonymkode: 2c37a...cd5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...