Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser det overalt, men er glad i øvelsen selv, så synes det er synd.. 

Men føler ikke det er helt allmenkjent? 

Anonymkode: f4940...808

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig er den kanskje ikke, men den er jo ikke den mest effektive. Tren heller de store muskelgruppene så slipper du å gjøre 100 sit ups.

Anonymkode: e3112...bc0

Skrevet

hvorfor er det en dårlig øvelse ? det er jo spør hva målet ditt er. vil du ha magemuskler så trener man som oftest sit ups eller andre versjoner av it ups

Skrevet
22 minutter siden, brownbrown skrev:

hvorfor er det en dårlig øvelse ? det er jo spør hva målet ditt er. vil du ha magemuskler så trener man som oftest sit ups eller andre versjoner av it ups

Men "sit up"-delen av situps er helt bortkastet når det gjelder å trene magemusklene. Det er først og fremst lårbøyeren som sørger for den bevegelsen. Magemusklene kan du bruke til å krøke deg sammen, og det har du gjort 100% lenge før du har satt deg helt opp. Er det magetrening som er målet, er det bedre med f.eks crunches, som er å bare stramme magemusklene mens du ligger på ryggen.

For øvrig får magemusklene plenty trening hvis du gjør baseøvelser som markløsft, knebøy, skulderpress, chinups osv.

Skrevet
1 minutt siden, linsejesus skrev:

Men "sit up"-delen av situps er helt bortkastet når det gjelder å trene magemusklene. Det er først og fremst lårbøyeren som sørger for den bevegelsen. Magemusklene kan du bruke til å krøke deg sammen, og det har du gjort 100% lenge før du har satt deg helt opp. Er det magetrening som er målet, er det bedre med f.eks crunches, som er å bare stramme magemusklene mens du ligger på ryggen.

For øvrig får magemusklene plenty trening hvis du gjør baseøvelser som markløsft, knebøy, skulderpress, chinups osv.

bortkastet og bortkastet, den gjør da det den skal. jeg har fått mine magemuskler av 3 forskjellige varianter av situps 2 ganger i uken. når jeg er nede i ekstremt fett prosent så har jeg ordentlig six pack, kun av 3 øvelser 2 ganger i uken

baseøvelsene bruker store deler av kroppen så er godt mulig , men du får ikke den brennende følelsen i magemusklene av marklløft eller skulderpress f.eks.

så vist ts vil ha magemuskler så tren sit ups

men bruk heller vektskiver når du skal øke, og gjøre 50 situps er unødvendig. du kan ta 12 med vektskive over deg

AnonymBruker
Skrevet

Forklarte meg dårlig ser jeg, må være trøtt, mente om det er en skadelig øvelse i lengden. 

For det er det flere som hevder om man googler det. 

Skrevet
10 minutter siden, brownbrown skrev:

bortkastet og bortkastet, den gjør da det den skal. jeg har fått mine magemuskler av 3 forskjellige varianter av situps 2 ganger i uken.

Joda, men det er fordi du strammer magemusklene, ikke fordi du setter deg opp i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklarte meg dårlig ser jeg, må være trøtt, mente om det er en skadelig øvelse i lengden. 

For det er det flere som hevder om man googler det. 

TS her forresten 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, brownbrown skrev:

bortkastet og bortkastet, den gjør da det den skal. jeg har fått mine magemuskler av 3 forskjellige varianter av situps 2 ganger i uken. når jeg er nede i ekstremt fett prosent så har jeg ordentlig six pack, kun av 3 øvelser 2 ganger i uken

baseøvelsene bruker store deler av kroppen så er godt mulig , men du får ikke den brennende følelsen i magemusklene av marklløft eller skulderpress f.eks.

så vist ts vil ha magemuskler så tren sit ups

men bruk heller vektskiver når du skal øke, og gjøre 50 situps er unødvendig. du kan ta 12 med vektskive over deg

Men da har du jo ikke sixpack pga sit-ups, men heller på grunn av lav fettprosent? 

Anonymkode: 1c120...7c4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du jo ikke sixpack pga sit-ups, men heller på grunn av lav fettprosent? 

Anonymkode: 1c120...7c4

jo, men de hadde aldrig blitt så store uten situps. jeg får ordentlig god effekt av det, og det gjør alle andre som har store synlige magemuskler.  jeg kjenner at det virkelig brenner når jeg trener og tar situps

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at du ikke får noe særlig større magemuskler av å ta masse sit-ups og man kan heller ikke punktslanke seg kun på magen. Hvis du kjører sit-ups/crunches med ekstra vekt slik at du ikke klarer å ta mer enn 6-10 reps per sett er det større sjanse for muskelvekst, kommer du opp i 15+ reps, er du over på utholdende styrketrening og det gir ikke muskelvekst:)

Anonymkode: a6830...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at mange mener det er en skadelig øvelse i lengden..

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at mange mener det er en skadelig øvelse i lengden..

Har hørt om det, men ikke lest meg opp på det siden jeg aldri gjør den øvelsen uansett. Men det virker umiddelbart som en lite funksjonell øvelse å gjøre, den etterligner ikke måten du bruker musklene på vanligvis. Det er veldig mye belastning på noen små muskler (lårbøyerne). Jeg tror i alle fall du bør tøye godt ut etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har sluttet helt å gjøre den da jeg ikke vil gjøre noe som kan være skadelig i lengden.

Gjest Froning
Skrevet
5 timer siden, linsejesus skrev:

Det er veldig mye belastning på noen små muskler (lårbøyerne). Jeg tror i alle fall du bør tøye godt ut etterpå.

Hva slags situps er det snakk om her?

Grunnen til at situps blir sett på som negativt er at man ( i den vanligste varianten) trener magemusklene i en dysfunksjonell posisjon. Altså med ryggen krum. 

Er det skadelig? Nei! Sit ups er en så lite belastene øvelse for ryggen og kroppen generelt at det skal ekstremt mye til for ødelegge /skade seg selv på denne øvelsen alene.

Finnes det bedre øvelser? Ja. Men hvorfor bry seg når man trives med situps.

Skrevet

Test ut siitiups. Kun 3 rep. Så endrer du litt på føttene. Så 3 nye og videre ny fot posisjon og videre. Kansje en fot i bakke og en i luften og motsatt. Eller diverse på skrå med bena. 

Er 3 rep lite neste gang tar du 4 rep.. opp til 7. Og endrer litt på føtte e hver gang.

Skrevet
9 timer siden, Froning skrev:

Hva slags situps er det snakk om her?

Grunnen til at situps blir sett på som negativt er at man ( i den vanligste varianten) trener magemusklene i en dysfunksjonell posisjon. Altså med ryggen krum. 

Er det skadelig? Nei! Sit ups er en så lite belastene øvelse for ryggen og kroppen generelt at det skal ekstremt mye til for ødelegge /skade seg selv på denne øvelsen alene.

Finnes det bedre øvelser? Ja. Men hvorfor bry seg når man trives med situps.

Jeg tenker på den vanlige typen der man setter seg opp, gjerne med beina under ett eller annet. Magen tåler det nok fint, men øvelsen består jo i å først stramme magen maks, og så sette seg opp. Man bruker ikke magemusklene for å komme opp fra gulvet, det er det lårbøyerne som sørger for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...