Gå til innhold

Hvilken klasse vil du si jeg tilhører?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma var alenemor da jeg og bror vokste opp. Hun har vgs utdannelse og var ansatt innenfor dette. Kunne ofte ikke få det jeg ville. Var ofte "har ikke råd"  når jeg spurte om leke. Hun leide da hus. Så startet hun for seg selv når jeg var 10 år. Bygde eget hus, betaler ned på lån enda.

Er fra bygd. Jeg fikk min første jobb som 20 åring, sommerkobb, da jeg droppet ut første vgs året og tok noe annet året etter også påbygg. Så folkehøgskole. Jobbet etter dette, ikke høyere utd men jobb jeg trives greit med. Har ofte blitt kalt inn til intervjuer. 

Anonymkode: 26184...5e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosial klassetilhørighet bestemmes av flere faktorer enn du nevner her. F eks om du kommer til intervju har ikke noe med klasse å gjøre. Heller ikke påbegynt skolegang, jobb / ikke jobb.

Klassetilhørihhet handler om ulike typer kapital. Sosial kapital, økonomisk kapital, etc.

Dvs. Hvor stort nettverk har du, og hva slags folk er det i nettverket? Hvilke muligheter har du for jobb og inntekt? Du kan ha mye kapital uten å utnytte denne kapitalen, uten at det gir deg lavere "klasse". Fullført utdanning har betydning,  men ikke påbegynt utdanning. Eiet bolig/eiendom. Muligheter innenfor ulike områder. 

Med det sagt. Klassetilhørighet, hva er nå det? Det r ikke et begrep som er så mye i bruk lenger. De fleste tilhører middelklassen. I Norge dominerer et likhetsprinsipp, som vil si at prinsipielt så skal alle barn få like muligheter unsett sosioøkonomisk bakgrunn. Derfor er skolegang obligatorisk og gratis. Vi har lånekassen for å gi likere muligheter, og velferdsordninger som skal redusere ulikheter forskyldt av arbeidsledighet eller sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...