Gå til innhold

Når sluttet deres barn med dagsøvn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som ble to år rett før jul. Denne uken så langt har det vært to dager hvor han ikke har villet sovet i barnehagen. Dette har skjedd før også en sjelden gang (hjemme), men han har siden august sovet hver dag i barnehagen. De dagene han ikke har sovet har han vært tydelig "ødelagt" når han kommer hjem, med mye gråt. Håper derfor dagsøvnen vedvarer en stund til for jeg tror absolutt han fortsatt trenger den. 

Når sluttet deres barn å sove på dagen og hvordan var overgangen? 

Anonymkode: 5ba85...d61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge våre eldste sluttet med dagsøvn da de var litt over 2 år. Overgangen gikk egentlig ganske greit, men hvis vi kjørte bil på ettermiddagen, var det vanskelig å holde dem våkne.  

Anonymkode: 1cc00...c48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som på dagen til jeg var over 5 år :fnise: Alltid vært glad i å sove. Dette var på midten av 90-tallet. 

Anonymkode: f3d64...763

Skrevet

Har barn på 3,5 år. Sover fortsatt 30 minutter i barnehagen, men sjelden hjemme i helger. Regner med å beholde soving i barnehagen minimum frem til sommeren. 

Skrevet

Begge slutta rett etter de hadde fylt 2 år. De bare slutta å sovne på dagtid både hjemme og i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Slutta da hun var litt over to år. Ikke frivillig. Barnehagen var imot smokk i sovetiden, pluss at de sov på madrasser inne, og da fikk hun ikke til å sove. Var MYE trøtt, sliten og sint i over et halvt år etterpå. Hadde et stort behov for å sove på dagen frem til henne ble rundt 3 år.

Anonymkode: e41b5...6e3

Skrevet

Da min var 1,5 år begynte han å ikke sove i bhg innimellom. En og annen dag, av og til et par dager på rad. Da var han helt ferdig når han kom hjem og rimelig lite sjarmerende å ha i hus resten av kvelden. Nå er han snart 3 og legges alltid i bhg, men sovner kanskje 40% av gangene. Han er sliten resten av dagen hvis han ikke sover, og legges gjerne litt tidligere for å veie opp.

Hjemme er det sjelden jeg legger ham, men hvis han har sovet lite om natten får han en dupp for å holde ut. 

Skrevet (endret)

Eldstejenta mi slutta å sova i barnehagen rett før ho fylte 2 år, då ville ho ikkje meir. Yngstejenta mi sov kvar dag i barnehagen fram til ho var 2 år. Når ho var mellom 2 og 2 1/2 år sov ho enkelte dagar i barnehagen, når ho hadde behov for det. Ho slutta heilt å sova på dagtid når ho var 2 1/2 år. Begge jentene mine sovna alltid i bilen viss me kjørte litt lengre turar, i ganske lang tid etter at dei slutta å sova på dagtid. 

Endret av Mirabella76
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutta da hun var litt over to år. Ikke frivillig. Barnehagen var imot smokk i sovetiden, pluss at de sov på madrasser inne, og da fikk hun ikke til å sove. Var MYE trøtt, sliten og sint i over et halvt år etterpå. Hadde et stort behov for å sove på dagen frem til henne ble rundt 3 år.

Hun*

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo veldig individuelt, men slik var det hos oss: Datter på 4 sluttet da hun var 2,5. Burde nok ha sovet på dagtid en stund til, for hun sovnet alltid i bilen på vei hjem og fikk ikke sove på kvelden igjen. Det begynner å bedre seg nå, men det var en tøff periode med trøtt og sur unge.

Lillesøster på 2,5 viser heldigvis ingen tegn til å kutte dagsovingen ennå, håper å holde på den fram til hun orker å være oppe helt fram til leggetid.

Anonymkode: a6f54...947

AnonymBruker
Skrevet

Min jente er av de som trenger mye søvn. Hun sov opp til en time på dagen i bhg frem til hun var nesten 3,5 år, og det er fortsatt 1-2 dager i uka hun trenger en liten dupp før middag og nå er hun straks 6 år. I tillegg sover hun 11-12 timer om natten.

Anonymkode: 1ad18...094

AnonymBruker
Skrevet

Min slutta å sove på dagen noen måneder før hun ble to år. Har tidvis vært sliten på ettermiddagen, men hun slet med å sovne på dagtid, og om hun sovna slet hun med å sove på kvelden

Anonymkode: d41ad...c8c

AnonymBruker
Skrevet

Min første sluttet å sove på dagtid rett før han fylte to. Da hadde vi brukt borti en time for å få ham til å sovne på dagduppen (måtte trilles, også i bhg) i nærmere ett år, og når han ble så stor at han kunne prate litt, begynte han å si "ikke sove!" Da kuttet vi det ut. 

Nr to er nå 2,5 og sover fortsatt 1-1 1/2 time på dagen. Hun sovner omtrent i det hun blir lagt ned, må vekkes etter en times tid, men sovner fortsatt veldig greit til normal leggetid på kvelden. Regner med at hun har behov for dagsøvnen sikkert et års tid til- barn er tydeligvis veldig forskjellige!!

Anonymkode: 77e71...8bc

AnonymBruker
Skrevet

Eldste var 4,5 (bodde i utlandet, de sov på skolen og det opprettholdt vi i helger og ferier også), yngste 20 mnd eller noe, før barnehagestart ( i Norge, hun begynte ved 22 mnd). 

Anonymkode: 27f0e...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...