Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå 5 i R1 og 6 i fysikk 1 (har også jobbet mer med fysikk 1 enn R1). Jeg er såå usikker på hva jeg skal velge neste år, og det står mellom disse to fagene nå (jeg vet jeg skal ha kjemi 2 og biologi 2). Hvilket fag er "lettest" å få 6 i? Og hvor vanskelig er det å få 6 generelt i disse fagene?

Anonymkode: cc274...c69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fysikk 2 er håpløst å klare uten at du også tar R2, da du får bruk for det du lærer i R2 i Fysikk 2.

Anonymkode: 34e9c...afa

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysikk 2 er håpløst å klare uten at du også tar R2, da du får bruk for det du lærer i R2 i Fysikk 2.

Anonymkode: 34e9c...afa

Dette her er veldig sant. I tillegg er R2 et ganske greit fag i seg selv. Det er bare påbyggning av R1, og har et veldig lite pensum i forhold til R1. Fysikk 2 har et mye større pensum og "krever" en god del kunnskaper du får i R2. Det blir jo også nå krav om R2 for mange studier, så hvis du vil studere realfag er det virkelig å anbefale.

Endret av Persephone
AnonymBruker
Skrevet

R2 vil jeg klart tro er lettes fremfor fysikk 2. Fysikk 2 er for spesielt interesserte og ikke engang et krav dersom du ønsker å studere fysikk på universitetsnivå, men nå gir det jo også 1 ekstrapoeng som frister veldig mye. 
Fysikk 2 eksamen skriftlig har multiple choice, regneoppgaver og tekst oppgaver fremfor R2 som kun har regning. Så R2 eksamen vil jeg tro uansett blir lettere enn Fysikk 2, samt at det blir vanskeligere å ta Fysikk 2 uten R2 kunnskap. 

Anonymkode: da517...76a

AnonymBruker
Skrevet

Hm, vet at noen av de på skolen min har fysikk 2 selv om de ikke har R2, men mulig at det er ganske mye man må lære seg selv, da. Hvis dere har hatt R2, hvor vanskelig var det? Jeg er så redd for at en dårlig karakter i R2 kommer til å ødelegge snittet mitt, helst så bør jeg ha 6..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm, vet at noen av de på skolen min har fysikk 2 selv om de ikke har R2, men mulig at det er ganske mye man må lære seg selv, da. Hvis dere har hatt R2, hvor vanskelig var det? Jeg er så redd for at en dårlig karakter i R2 kommer til å ødelegge snittet mitt, helst så bør jeg ha 6..

Det er lettere å få en god karakter i R2, virkelig. Jeg tok selv fysikk 2 og jeg og flere andre gikk gjerne ned 2-3 karakterer på eksamen. Det er beinhardt. 

Det er bestandig 1-2 elever i fysikk 2 klassen som ikke tar R2, men det er tøft og det er diverse mattekunnskaper de må tilegne seg uten hjelp, som f.eks. diverse innenfor integralregning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lettere å få en god karakter i R2, virkelig. Jeg tok selv fysikk 2 og jeg og flere andre gikk gjerne ned 2-3 karakterer på eksamen. Det er beinhardt. 

Det er bestandig 1-2 elever i fysikk 2 klassen som ikke tar R2, men det er tøft og det er diverse mattekunnskaper de må tilegne seg uten hjelp, som f.eks. diverse innenfor integralregning. 

Så R2 regnes som enklere enn fysikk 2 av de fleste?

Tusen takk for all hjelpen jeg får. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Så R2 regnes som enklere enn fysikk 2 av de fleste?

Tusen takk for all hjelpen jeg får. :) 

Jepp. Som sagt så er fysikk 2 for spesielt interesserte (eller for dem som gjør det for ekstrapoenget og angrer i etterkant av eksamen...) :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går ikke folk ned mye til eksamen i R2 også? Er jo lett å gjøre det bra på standpunkt 

Anonymkode: a7634...ab7

AnonymBruker
Skrevet

Går ikke folk ned mye til eksamen i R2 også? Er jo lett å gjøre det bra på standpunkt 

Anonymkode: a7634...ab7

Jo gjerne 1 karakter er normalt, 2 dersom du er "uheldig". Likevel er snittet her bedre enn ved Fysikk 2 eksamen. I Fysikk 2 kan du også risikere å komme opp i muntlig, som også er stress. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at all matte på VGS nivå er plug and chug. I fysikk bruker du matematikk til å beskrive fenomen, som gjør at du både må kunne matematikk, samt forstå konseptene du prøver å forklare (matematisk). 

Personlig syntes jeg R2 var mye lettere. Det er rett og slett flere ting å holde øye med i fysikk. Matten var mer rett fram. Du bruker de samme algoritmene til å løse de samme problemene, og det er egentlig minimalt å gjøre. 

Anonymkode: 8e830...9e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok fysikk 2 uten R2 og fikk bra karakter. Det gikk veldig fint. Jeg hadde et par mattespørsmål underveis, men da spurte jeg bare læreren eller søkte det opp på nettet. Har du R1 burde det holde i massevis. Dog skal det sies at fysikk 2 krever en del arbeid, men til gjengjeld er det mye morsommere enn matte.

Anonymkode: e8617...237

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg snakket med han som er lærer i fysikk 2 og han sa at jeg ikke trengte R2. Så nå handler det egentlig bare om hva som er enklest å få 6 i. :) 

Skrevet

Jeg syns det er enklere å få gode karakterer i fysikk enn i matte, men det er jo veldig individuelt. Har ikke hatt fysikk 2, men jeg har hatt fysikk 1, R1 og R2. Gikk ned en karakter fra R1 til R2, men det var mest på grunn av null motivasjon og en lærer jeg ikke taklet. Da falt selvsagt motivasjonen ganske mye. Skal sies at jeg gikk opp to karakterer igjen på universitetet (matte på ingeniørstudiet). Hvis du skal studere realfag videre vil jeg absolutt anbefale R2. Det er ikke så mye vanskeligere enn R1, spesielt ikke hvis du er god i trigonometri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...