Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holdt faktisk på å dø av latter av den siste episoden med han fra Sande. Når han tilkalte sin mor ved å si ''Gamlemor, åssen erre jeg får logga meg inn her a'' 

Anonymkode: 32e0d...902

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne serien provoserer så altfor mye. Kjenner jeg er glad det ikke er mine barn!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på vgs, og synes ikke at ungdommene i serien sjokkerer så mye. Men jeg løfter øyenbrynet pga enkelte foreldre. De som ikke kan leve en måned uten biff, hudpleie, hundefrisør, stearinlys, blomster etc og sutrer når de ikke får det. Hjelpes.

Anonymkode: bd19f...4a1

• Liker 7
Skrevet

Tror både barn og foreldre har godt av å se og delta i denne serien. Jada, ungdommene har egoistiske tanker om hva de skal bruke pengene på og har et mål om å få mest mulig til seg selv. På veien dit lærer de hvorfor det ikke er sånn at foreldre hopper i fallskjerm eller kjøper ny motorsykkel i måneden, de lærer at selv om man kan få billig mat, så metter den lite og blir kjedelig i lengden, at det dukker opp enorme regninger man må betale fordi et eller annet ikke går som det skal og at en del av tingene de tenker at ikke koster penger faktisk koster penger. Jo større tanker om egoisme de har, jo større tror jeg lærdommen blir.

I de to siste episodene håper jeg spesielt mødrene som var med lærte noe, det er deres forbruk av "vissvass" som skyver budsjettene til ungdommene ut av kontroll, og jeg tror veldig mange i Norge i dag har godt av at noen stiller spørsmålstegn ved forbruket deres. Om ikke for å justere, så for å skjønne hvor heldige de er som har økonomisk rom til å kjøpe så mye som faktisk ikke er nødvendig. Som det å måtte ha stearinlys til en vill pris fordi det har riktig merke eller å kjøpe ny pc-vekse bare fordi den man allerede har ikke er av skinn. Selv om foreldrene tjener penger, synes jeg ikke det gjør noe at ungdommen får oversikt over foreldrenes måte å bruke penger på i en måned og kan stille noen kritiske spørsmål. Om man tar ut det ungdommene setter av til seg selv, sitter familien ofte igjen med et budsjett som kunne eksistert i en helt vanlig lavinntektsfamilie, og jeg har inntrykk av at noen av dagens voksne ikke har noen som helst anelse om hvordan det er (det ser man jo også i den del av "vi skal skilles, hvordan skal jeg få råd til å leve?"-trådene her inne. Jeg heier på serien, selv om en del av ungdommene ikke akkurat fremstår som de mest sympatiske.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om utakknemlig og dårlig økonomisk planlegging av mor. Restskatten burde hun skjønt at kom, om hun ikke velger å betale inn mer i forskuddsskatt burde hun iallfall spart litt på forhånd slik at det var penger til å betalte når skattemeldingen kom. For en ufyselig reaksjon på bursdagsgaven hun fikk. 

Anonymkode: 1b188...588

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på vgs, og synes ikke at ungdommene i serien sjokkerer så mye. Men jeg løfter øyenbrynet pga enkelte foreldre. De som ikke kan leve en måned uten biff, hudpleie, hundefrisør, stearinlys, blomster etc og sutrer når de ikke får det. Hjelpes.

Anonymkode: bd19f...4a1

Jeg tenkte akuratt det sammen! Foreldrene klager over barna, men de er jo bare små utgaver en av selv. Hele familien burde hatt bedre økonomisk innsikt

Anonymkode: fa255...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han Adrian fra Bergen var fryktelig bortskjemt. 

Jeg er usikker på om han i det hele tatt lærte noe av den måneden han hadde ansvaret for familieøkonomien. Jeg syns han var verre enn Maja fra Ski. Tenk å kjøpe billig søppelmat til resten av familien mens han spiste ute hver dag. Det var riktignok bare søppelmat han kjøpte ute også, men dog.

Anonymkode: 329ff...adf

AnonymBruker
Skrevet

Nå blir det jo sånn at man lever og disponerer sine penger ut fra den inntekten man har, men jeg syns en del av disse foreldrene legger opp til ett vanvittig forbruk. F.eks de fra utenfor Bergen som bruke 18 000 i mnd på mat, altså hva faen!?! Her i huset bestilles det take away, spises ute og vi handler mye dyre dagligvarer, men er ikke i nærheten av å bruke den summen på mat hver mnd. Det er ikke rart det blir problemer hos familier der en f.eks mister jobben når prioriteringene er så hinsides. Og mor i familien hadde heller ingen forståelse for at budsjettet skulle nedjusteres. 

Anonymkode: f8928...f2a

AnonymBruker
Skrevet

Den episoden med jenta fra Harstad endte bra tilslutt. Jeg ble stressa på hennes vegne, men moren hadde like dårlig økonomisk sans hun og. 

Jeg mistenker at hun jenta har sophie elise som forbilde. Like lite engasjement i stemmen som henne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2017 den 8.31, AnonymBruker skrev:

Den episoden med jenta fra Harstad endte bra tilslutt. Jeg ble stressa på hennes vegne, men moren hadde like dårlig økonomisk sans hun og. 

Jeg mistenker at hun jenta har sophie elise som forbilde. Like lite engasjement i stemmen som henne. 

Haha! Jeg har nettopp sett denne episoden og tenkte det samme. 

Anonymkode: b964b...8d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...