Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nu til dags kan man ikke betale regninger ved å gå inn i en bank. Man er tilnærmet lik avhengig av nettbank, ergo kan ikke mindreårige betale selv direkte. Det er svimlende gebyrer på omtrent alt av banktjenester utenom nettbank.

Anonymkode: cab39...29c

Herregud! Det går an å bruke hue også🙄

Vet om flere 10-åringer som betaler regninger via foreldrenes nettbank.

Du kan gjerne sjekke bloggen til Silje Sandmæl, så blir du litt klokere.

Anonymkode: 329ff...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke 10-åringer? Dette har jeg aldri hørt om, og det må jo vær utrolig dumt om det barnet taster feil KID feks. Ikke er det noe særlig vanskelig å betale i nettbank heller. Fikk ikke noe hjelp av foreldre, og jeg har klart det helt fint selv. 

• Liker 8
Skrevet

Det at de ikke har betalt en regning før er helt greit, men å vite hvor mye ting koster er noe du forventer av en 16 åring. Det jeg synes er skremmende er hvor mye de tar til seg selv og mener det er greit. Har sett alle sesongene og det at en 16 åring gir seg alt fra 3 000 til 10 000 kroner i månedspenger er skremmende, at de tør å bruke så mye på seg selv av de foreldrene har tjent. 

I en episode husker jeg en/ei spurte om "mamma studerer du" når studielån sto som en utgift og det samme med en gang en lurte på om de ikke eigde huset når de betalte boliglån. I flere episoder ser vi at foreldrenes vaner speiler igjen barnas trang til å handle (men ikke alle da) 

Forbrukerøkonomi er noe som bør inn i skolen, jeg er lærersudent og mener dette burde inn i pensum. Det er viktig å vite hvordan ting fungerer med renter/lån/inntekt/utgifter osv... Samtidig har foreldre et stort ansvar og det kan starte  med at de er med på butikken og handler til uka siden da får de se hvor mye det koster. La de få se hvor mye strøm og bolig koster. Flere foreldre holder slikt hemmenlig akuratt som hva de tjener, men de burde egentlig vise barna hvordan det er i virkligheten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Isitfair skrev:

Hvilke 10-åringer? Dette har jeg aldri hørt om, og det må jo vær utrolig dumt om det barnet taster feil KID feks. Ikke er det noe særlig vanskelig å betale i nettbank heller. Fikk ikke noe hjelp av foreldre, og jeg har klart det helt fint selv. 

Jeg har venninner som har 10-åringer og de betaler regninger uten problemer. Det er heller ikke noe problem å dobbelt- eller trippeltsjekke at riktig kid er tastet inn. Barn er ivrig på slikt.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, johanan skrev:

Det at de ikke har betalt en regning før er helt greit, men å vite hvor mye ting koster er noe du forventer av en 16 åring. Det jeg synes er skremmende er hvor mye de tar til seg selv og mener det er greit. Har sett alle sesongene og det at en 16 åring gir seg alt fra 3 000 til 10 000 kroner i månedspenger er skremmende, at de tør å bruke så mye på seg selv av de foreldrene har tjent. 

I en episode husker jeg en/ei spurte om "mamma studerer du" når studielån sto som en utgift og det samme med en gang en lurte på om de ikke eigde huset når de betalte boliglån. I flere episoder ser vi at foreldrenes vaner speiler igjen barnas trang til å handle (men ikke alle da) 

Forbrukerøkonomi er noe som bør inn i skolen, jeg er lærersudent og mener dette burde inn i pensum. Det er viktig å vite hvordan ting fungerer med renter/lån/inntekt/utgifter osv... Samtidig har foreldre et stort ansvar og det kan starte  med at de er med på butikken og handler til uka siden da får de se hvor mye det koster. La de få se hvor mye strøm og bolig koster. Flere foreldre holder slikt hemmenlig akuratt som hva de tjener, men de burde egentlig vise barna hvordan det er i virkligheten. 

Tror det er heeeelt normalt at 16 åringer ikke vet hva ting koster. Syntes de stort sett virker som helt vanlige familier jeg...

Anonymkode: f65e3...ec8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://p3.no/teenageboss/

Anonymkode: e6bd4...5d7

Er det forskjellige teenage boss? For den på p3 er ikke på nrk nett-tv. På nrk sin nett-tv er det bare kommet ut 2 episoder i år. (Aurora og Vegard). 

Den du linket til er ikke å finne på nett-tv.

Anonymkode: f605c...159

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er verst, å ikke vite hva ting koster, og å ikke ha folkeskikk?

Hodet mitt virker aldeles udmerket. Jeg regner ikke det å trykke inn tall i nettbanken mens ho mor må bidra med å skrive inn passord og brikke-informasjon og sjekke over alt som skrives inn som å betale en regning selv. Da er man med å betale regningen, men man har ikke gjort alt selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er verst, å ikke vite hva ting koster, og å ikke ha folkeskikk?

Hodet mitt virker aldeles udmerket. Jeg regner ikke det å trykke inn tall i nettbanken mens ho mor må bidra med å skrive inn passord og brikke-informasjon og sjekke over alt som skrives inn som å betale en regning selv. Da er man med å betale regningen, men man har ikke gjort alt selv. 

Det som er verst, er å finne på tusen unnskyldninger på å sy puter under armene på barna. 

Også skjønner man ingenting at man får en bortskjemt tenåring som bare skal ha, skal ha. Og bli sjokkert over at gullungene havner i luksusfellen. 

Det er virkelig ikke rart at stadig flere unge  har høy forbruksgjeld. Sammenligner med mine jevngamle, har jeg null boliglån og god økonomi, mens de har såvidt begynt å betale ned på lån, til tross for at jeg valgte ett lavlønnet yrke. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er heeeelt normalt at 16 åringer ikke vet hva ting koster. Syntes de stort sett virker som helt vanlige familier jeg...

En ting er hva som er normalt, men jeg synes ikke at det er noe særlig bra at de vet så lite med tanke på at de fleste flytter ut i alderen 16-20 år. Merker dette på de som jeg studerer  med som nettopp har flyttet ut som nå virkelig ser at det koster å leve og ikke handler smart i det hele tatt. Flere tror at den billigste middagen du kan spise er ferdigpizza, de tror at en kjøttdeig ikke kan fryses ned dersom en ikke bruker hele og derfor synes at en middag i kantinen til 70 kroner for en porsjon er billigere enn å lage middag selv. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det forskjellige teenage boss? For den på p3 er ikke på nrk nett-tv. På nrk sin nett-tv er det bare kommet ut 2 episoder i år. (Aurora og Vegard). 

Den du linket til er ikke å finne på nett-tv.

Anonymkode: f605c...159

Det er fordi de sender en lang episode hver uke og så skal du følge Maja i en hel måned på nettet med videoer hver dag slik at du får se litt mer (tror kanskje de samler det til en episode til slutt) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, johanan skrev:

En ting er hva som er normalt, men jeg synes ikke at det er noe særlig bra at de vet så lite med tanke på at de fleste flytter ut i alderen 16-20 år. Merker dette på de som jeg studerer  med som nettopp har flyttet ut som nå virkelig ser at det koster å leve og ikke handler smart i det hele tatt. Flere tror at den billigste middagen du kan spise er ferdigpizza, de tror at en kjøttdeig ikke kan fryses ned dersom en ikke bruker hele og derfor synes at en middag i kantinen til 70 kroner for en porsjon er billigere enn å lage middag selv. 

Alt det du beskriver der tenker jeg er en helt fin og vanlig prosess når man flytter hjemmefra. De færreste lærer dette FØR de flytter, og det går bra med de aller fleste. Man lever, lærer og vokser. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I og med at så mange foreldre ikke inkluderer barna sine i den daglige økonomien, synes jeg serieren er bra. Samtidlig av ungdommen som er med får seg mange overraskelser. De lærer veldig mye av det, og det trenger dem. 

Men som flere sier, her har foreldrene feilet. Barna må inkluderes! Til og med min 6-åring vet at vi må spare penger f.eks for å reise på ferie. Bruker vi pengene nå på ting vi ikke trenger, så er det noe annet i framtiden vi må gi opp. Enkelte og greit!

Skolen har personlig økonomi i pensum, men dette blir rett og slett for teoretisk. Skolen klarer ikke å få med en families økonomi gjennom året. Det er mye om lån, forbrukslån, billån, kredittkort etc. Det er lite om den daglige økonomien. Alle familier har også mye forskjellig i sin økonomiske hverdag. Noen har en inntekt, andre har to. Noen har ett hus, andre har hus, hytte, bil, båt, etc.

Barn og ungdom vil uten tvil lære med om økonomi dersom de får det hjemmefra.

Anonymkode: cfd78...a38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det du beskriver der tenker jeg er en helt fin og vanlig prosess når man flytter hjemmefra. De færreste lærer dette FØR de flytter, og det går bra med de aller fleste. Man lever, lærer og vokser. 

Så dette er ting som er dumt å læra før ein fytter ut?? Eg er glad eg hadde så pass god kontroll på handling av mat og andre smarte innkjøp når eg flytta ut. Det gjorde det så mykje lettare for meg, men sjølvsagt lærer ein etter kvart.

Anonymkode: 71a6e...22c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så dette er ting som er dumt å læra før ein fytter ut?? Eg er glad eg hadde så pass god kontroll på handling av mat og andre smarte innkjøp når eg flytta ut. Det gjorde det så mykje lettare for meg, men sjølvsagt lærer ein etter kvart.

Anonymkode: 71a6e...22c

Nei det er ikke dumt, men heller ikke nødvendig. Man må ha et minimum av økonomisk sans, men dette arver man som regel av foreldrenes vaner ( uansett hva man sier kopierer som regel poden atferden). 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at så mange foreldre ikke inkluderer barna sine i den daglige økonomien, synes jeg serieren er bra. Samtidlig av ungdommen som er med får seg mange overraskelser. De lærer veldig mye av det, og det trenger dem. 

Men som flere sier, her har foreldrene feilet. Barna må inkluderes! Til og med min 6-åring vet at vi må spare penger f.eks for å reise på ferie. Bruker vi pengene nå på ting vi ikke trenger, så er det noe annet i framtiden vi må gi opp. Enkelte og greit!

Skolen har personlig økonomi i pensum, men dette blir rett og slett for teoretisk. Skolen klarer ikke å få med en families økonomi gjennom året. Det er mye om lån, forbrukslån, billån, kredittkort etc. Det er lite om den daglige økonomien. Alle familier har også mye forskjellig i sin økonomiske hverdag. Noen har en inntekt, andre har to. Noen har ett hus, andre har hus, hytte, bil, båt, etc.

Barn og ungdom vil uten tvil lære med om økonomi dersom de får det hjemmefra.

Anonymkode: cfd78...a38

Dette er eg så enig i, jeg har alltid vært inkludert og fått en tidlig forståelse for økonomi. Jeg har alltid fått månedslønn, men har måttet jobbe for det! Når jeg hadde brukt opp pengene så fikk jeg ikke nye, og dette førte til at jeg lærte å spare og disponere  penger over tid. Jeg fikk mer penger dess eldre jeg ble samtidig som jeg fikk mer ansvar og arbeidsoppgaver hjemme. 

• Liker 4
Skrevet

Det jeg syntes er teit er hvordan foreldrene fremstiller barna sine med at de er pengeslukere.. Men hvem er nå skylden for det? Jo det er jo foreldrene, de må jo kunne greie å si nei. Barnas forbruk kommer ikke fra ingensteder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av det jeg har sett/lest om denne serien, så handler hele greia om hvor totalt blonde norske ungdommer er når det kommer til økonomi? Jeg nekter å tro at ting har forandret seg så mye siden min tid, jeg kunne styrt økonomien uten snev av problemer i den alderen. Hadde full oversikt over hva ting kostet, og ja, jeg visste godt hva en regning er :P Men det er kanskje ikke like god underholdning å vise en fornuftig ungdom som tar over styringen og gjør det problemfritt? 

Anonymkode: 3e0a9...134

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har sett/lest om denne serien, så handler hele greia om hvor totalt blonde norske ungdommer er når det kommer til økonomi? Jeg nekter å tro at ting har forandret seg så mye siden min tid, jeg kunne styrt økonomien uten snev av problemer i den alderen. Hadde full oversikt over hva ting kostet, og ja, jeg visste godt hva en regning er :P Men det er kanskje ikke like god underholdning å vise en fornuftig ungdom som tar over styringen og gjør det problemfritt? 

Anonymkode: 3e0a9...134

Underholdningsverdien er helt klart større med de uten økonomisk sans :) :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene burde virkelig ha tenkt seg om før de ble med på P3 sin miniserie. Det at hun forventer å "få" en Parajumper, Gucci-briller og en MB-kåpe i samme måned er helt uvirkelig.

Anonymkode: 2c951...ed7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den p3.no/teenageboss-greia virker som skuespill. Og om det ikke er det, ja, så er det den mest egoistiske teenage boss'en så langt! Får nesten vondt av å se på...

Anonymkode: c05fd...a18

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...