kamel Skrevet 23. mars 2017 #1 Skrevet 23. mars 2017 Noen som har sett Teenage boss (nettserien) på nrk p3? Syns det er forferdelig, hun jenta ga foreldrene 50 kr i lommepenger, mens hun selv kjøper seg dyre klær og sminke osv... Blir kvalm. Virker nesten som hun skal straffe foreldrene sine fordi hun syns hun får for lite lommepenger. Håper ikke alle tenåringer er sånn, men det tror jeg ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #2 Skrevet 23. mars 2017 6 minutter siden, kamel skrev: Noen som har sett Teenage boss (nettserien) på nrk p3? Syns det er forferdelig, hun jenta ga foreldrene 50 kr i lommepenger, mens hun selv kjøper seg dyre klær og sminke osv... Blir kvalm. Virker nesten som hun skal straffe foreldrene sine fordi hun syns hun får for lite lommepenger. Håper ikke alle tenåringer er sånn, men det tror jeg ikke. Jeg har ikke sett den episoden, men fellestrekk med disse er jo at de får mer innblikk i hvordan familieøkonomien driftes. Personlig syns jeg at disse foreldrene har sviktet kraftig i oppdragelsen, når de ikke inkluderer barna sine i familieøkonomien. De har seg selv å takke. Anonymkode: 329ff...adf 1
johanan Skrevet 23. mars 2017 #3 Skrevet 23. mars 2017 Har sett den, i tillegg så går det jo en lang episode hver onsdag som ligger på NRK nett tv. Synes hun kunne gitt mer til foreldrene, men blir spennede å se videre prioriteringer.
NumberSix Skrevet 23. mars 2017 #4 Skrevet 23. mars 2017 Interessant serie det ja, håper ikke ungdommene der er representative for dagens oppvoksende generasjon. Skjønner ikke at foreldre tør å vise frem hvor dårlig oppdratt ungdommene er og hvor lite kunnskap de har. "Jeg har aldri sett en regning før, lizzom". Hjelpes, tenker jeg, og føler meg som en gammel dame. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #5 Skrevet 23. mars 2017 Skjønner ikke kritikken her jeg. Syntes de virker som helt vanlige foreldre, stort sett. Nå har ikke jeg barn, men jeg tror ikke jeg noen gang hadde betalt en regning i nettbanken før jeg flyttet ut, og det har jeg ikke inntrykk av at noen andre jeg kjente heller hadde, det er jo ingen av oss som "strever" med det i dag. At en 15 åring ikke har snøring på hvordan man skal styre familieøkonomien syntes jeg er helt naturlig. Anonymkode: f65e3...ec8 15
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #6 Skrevet 23. mars 2017 Nå så jeg den siste episoden med han fra Sande i Vestfold. Det var en ufyselig jypling. Men igjen, her har foreldrene vært fraværende i oppdragelsen. Hvordan er det mulig å være 18år og ikke betalt en eneste regning. Det er virkelig ikke rart at så mange havner i luksusfellen. Anonymkode: 329ff...adf 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #7 Skrevet 23. mars 2017 Jeg har sett noen klipp og ble overrasket over hvor skamløs hu jenta er. Legger av mye penger og mat til seg selv mens de andre får ta det de får. Anonymkode: 53f12...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #8 Skrevet 23. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett noen klipp og ble overrasket over hvor skamløs hu jenta er. Legger av mye penger og mat til seg selv mens de andre får ta det de får. Anonymkode: 53f12...b5a Hvilken episode er dette? Hva heter jenta? Anonymkode: 329ff...adf
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #9 Skrevet 23. mars 2017 Jeg har bare sett de korte klippene med maja på nrk nettv. Jeg synes de burde beskyttet henne mot seg selv. Tenk hvordan det må være for henne nå å vite at alle kan sitte og se henne oppføre seg som en ufyselig drittunge. Gi moren 50 kr i lommepenger, kjøpe luksusmat til seg selv og first price til resten av familien osv... det er helt ufyselig å se på. Anonymkode: cab39...29c 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #10 Skrevet 23. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken episode er dette? Hva heter jenta? Anonymkode: 329ff...adf http://p3.no/teenageboss/ Anonymkode: e6bd4...5d7 1
Isitfair Skrevet 23. mars 2017 #11 Skrevet 23. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå så jeg den siste episoden med han fra Sande i Vestfold. Det var en ufyselig jypling. Men igjen, her har foreldrene vært fraværende i oppdragelsen. Hvordan er det mulig å være 18år og ikke betalt en eneste regning. Det er virkelig ikke rart at så mange havner i luksusfellen. Anonymkode: 329ff...adf Han var 16, ikke 18. Det er vel veldig naturlig at en ikke har betalt så mange regninger når man er 16? En kan tross alt ikke få nettbank før en er 18. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld dvs kan ikke kjøpe ting på avbetaling, ta opp lån osv. 3
Isitfair Skrevet 23. mars 2017 #12 Skrevet 23. mars 2017 5 timer siden, NumberSix skrev: Interessant serie det ja, håper ikke ungdommene der er representative for dagens oppvoksende generasjon. Skjønner ikke at foreldre tør å vise frem hvor dårlig oppdratt ungdommene er og hvor lite kunnskap de har. "Jeg har aldri sett en regning før, lizzom". Hjelpes, tenker jeg, og føler meg som en gammel dame. Hvordan mener du de er dårlig oppdratt? Jeg hadde heller ikke så mye erfaring med å betale regninger når jeg flyttet hjemmefra, men det har jo gått greit for det om. Jeg har inntrykk av de fleste her lærer mye om at det ikke bare er huslån og mat som skal betales, men at det også kommer en del regninger og kanskje andre uforutsette utgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #13 Skrevet 23. mars 2017 Blir flau over mine jevnaldrende. Har for så vidt bare lest overskrifter osv, men av det lille jeg har fått med meg, virker det som at ungdommene ikke eier økonomisk sans i det hele tatt? Jeg hadde heller aldri turt eller hatt samvittighet til å kjøpe dilldall til tusenvis av kroner - for mine foreldres penger. Kvalmt. Anonymkode: ced79...67e 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #14 Skrevet 23. mars 2017 Er jo bare fra velstående hjem med 60-70000 kr mnd i inntekt. Svimlende summer for oss som bor alene. De må få økonomi inn som fag på skolen. Ungdommer aner jo ikke hva livet koster. Anonymkode: 51e65...7dd 8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #15 Skrevet 23. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er jo bare fra velstående hjem med 60-70000 kr mnd i inntekt. Svimlende summer for oss som bor alene. De må få økonomi inn som fag på skolen. Ungdommer aner jo ikke hva livet koster. Anonymkode: 51e65...7dd Velstående? Vil påstå at 60 -70 000 for en familie hvor begge foreldrene har høyere utdannelse og har 100% stilling er normalt. Vil tippe at summen ofte er høyere også. Har selv foreldre uten utdannelse som tjener 70k Anonymkode: 0dd9e...070 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #16 Skrevet 23. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo bare fra velstående hjem med 60-70000 kr mnd i inntekt. Svimlende summer for oss som bor alene. De må få økonomi inn som fag på skolen. Ungdommer aner jo ikke hva livet koster. Anonymkode: 51e65...7dd Det er på skolen at de lærer seg de økonomiske uvanene. Hver dag marsjerer ungdoms- og vgs-elever inn til den nærmeste narvesen eller rema 1000 for å kjøpe seg boller, godteri, brus og sjokolademelk i pausen. Ikke alle kommer til å ha inntekt på 60-70000 i mnd, men når de blir vant til å bruke så mye penger fra en så tidlig alder så er det ikke rart at mange unge misligholder lån og havner på luksusfellen. Anonymkode: e6bd4...5d7 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 23. mars 2017 #17 Skrevet 23. mars 2017 Jeg er overbevist om at den serien er manipulert så den like gjerne kunne hatt manus (i likhet med de fleste reality-show).
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #18 Skrevet 23. mars 2017 8 minutter siden, Isitfair skrev: Han var 16, ikke 18. Det er vel veldig naturlig at en ikke har betalt så mange regninger når man er 16? En kan tross alt ikke få nettbank før en er 18. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld dvs kan ikke kjøpe ting på avbetaling, ta opp lån osv. Da blingsa jeg. Men uansett er det vanlig i min krets og i nabolaget her vi bor at barna er med på mathandlingen og få ett budsjett å kjøpe for. Selv betalte jeg regninger fra jeg var 12. Da hadde vi ikke nettbank, men jeg gikk selv i banken og betalte og førte opp regnskap. Nevøen min har hatt god oversikt over familieøkonomien deres siden han var 6. Nå har han fått seg deltidsjobb og har selv ønsket å bidra til familieøkonomien med å betale husleie til foreldrene. Det han ikke vet er at husleien han betaler går til sparing når han flytter ut. Det er bare dårlig unnskyldninger for å ikke involvere barna tidlig. Anonymkode: 329ff...adf 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #19 Skrevet 23. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://p3.no/teenageboss/ Anonymkode: e6bd4...5d7 Takk for linken. Jeg gleder meg til å se hele. Fysøren hun var bortskjemt. Anonymkode: 329ff...adf
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #20 Skrevet 23. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da blingsa jeg. Men uansett er det vanlig i min krets og i nabolaget her vi bor at barna er med på mathandlingen og få ett budsjett å kjøpe for. Selv betalte jeg regninger fra jeg var 12. Da hadde vi ikke nettbank, men jeg gikk selv i banken og betalte og førte opp regnskap. Nevøen min har hatt god oversikt over familieøkonomien deres siden han var 6. Nå har han fått seg deltidsjobb og har selv ønsket å bidra til familieøkonomien med å betale husleie til foreldrene. Det han ikke vet er at husleien han betaler går til sparing når han flytter ut. Det er bare dårlig unnskyldninger for å ikke involvere barna tidlig. Anonymkode: 329ff...adf Nu til dags kan man ikke betale regninger ved å gå inn i en bank. Man er tilnærmet lik avhengig av nettbank, ergo kan ikke mindreårige betale selv direkte. Det er svimlende gebyrer på omtrent alt av banktjenester utenom nettbank. Anonymkode: cab39...29c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå