Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jobb hvor jeg stort sett er på jobb 8-16 hver dag i ukedagene. jobber som lærer så kan ikke bare "ta meg fri" og jobbe overtid senere. 

Lurer på å ta et nettstudie på deltid. Men finner lite informasjon om hvordan disse studiene foregår mtp oppmøte. Man må vel møte opp foran skjermen for undervisning.

Noen som har tatt nettstudie, og hvor? Når var det undervisning online? 

Anonymkode: 19f6d...0a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bachelor på BI som nettstudie, og det var et helgesamlinger. Det er noen studier som har undervisning på kveldstid et par dager i uken, også er det de hvor alt foregår via It´s learning. 

Anonymkode: 309d0...429

AnonymBruker
Skrevet

Fungerer ofte ikke fordi man er sliten etter jobb, 

Skulle forbedre en karakter fra hovedfagsoppgaven ved siden av full jbb og det ble dessverre ikke bedre karakter: var sliten og all tid gikk med til jobb og den oppgaven...ble bare lei. 

Anonymkode: b92fb...90e

Skrevet

Jeg har tatt nettstudier via BI tidligere. Da er det gjerne to helgesamlinger hvert semester + korte webforelesninger en gang i mnd eller så. Nettstudiene er lagt opp mtp at studentene har full jobb ved siden av så det vil neppe være noe problem for deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fungerer ofte ikke fordi man er sliten etter jobb, 

Skulle forbedre en karakter fra hovedfagsoppgaven ved siden av full jbb og det ble dessverre ikke bedre karakter: var sliten og all tid gikk med til jobb og den oppgaven...ble bare lei. 

Anonymkode: b92fb...90e

Det kommer helt an på motivasjonen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Hvis det er på kveldstid så er det jo ikke noe problem! 

Kan nok være litt slitsomt, men jeg får bare jobbe hardt! 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut studiet du er interessert i, så finner du all informasjonen du trenger. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også som lærer, og flere av mine kollegaer begynte på videreutdanning i regi av kommunen nå i høst. De studerer deltid, og får også noe redusert undervisningstid. Likevel er samtlige er nå helt eller delvis sykemeldt, fordi det var altfor tøft...

Anonymkode: dfc07...8e9

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også som lærer, og flere av mine kollegaer begynte på videreutdanning i regi av kommunen nå i høst. De studerer deltid, og får også noe redusert undervisningstid. Likevel er samtlige er nå helt eller delvis sykemeldt, fordi det var altfor tøft...

Jeg får ikke noe av jobben, er ikke fast. Men er fler som har studert med litt permisjon. Men virker som det går greit.

Jeg har ikke noe barn eller noen ting å styre med på ettermiddagene da. 

Men fint med erfaringer fra dette hvis flere har:)

TS

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke noe av jobben, er ikke fast. Men er fler som har studert med litt permisjon. Men virker som det går greit.

TS

Jeg har studert ved siden av jobb i flere år, har fullført en bachelor og tar nå et samlingsbasert nettstudium med 50 % progresjon. Ja, det er selvfølgelig tungt å studere ved siden av jobb, men for min del går det helt fint. Men det er jo temaer jeg har interesse av, og en del er også relevant for jobben min, noe som nok gjør det enklere for meg å lære. Når det er sagt, det går definitivt utover fritiden min, noe jeg tenker er viktig å være forberedt på. For meg har det å studere blitt min hobby, der andre har barn eller andre fritidsinteresser:P 

Anonymkode: fab94...fb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men det viser for en pinglegjeng lærerstanden er! Jeg har studert ved siden av jobb i flere år uten å få tilpasset arbeidet pga det, og det går greit så lenge man er strukturert med seg selv. Er også flere på arbeidsplassen som tar videreutdanning ved siden av jobb, og ingen av dem er blitt sykemeldt av den grunn. 

TS, hvis du jobber 100% og skal studere fullt så blir det heftig i perioder rundt eksamen, men det er fullt gjennomførbart om du er strukturert og legger opp en slagplan. Hvis du har unger, hund og mann kan det bli tøft med fulle studier, så da kan det være greit å begynne med deltid og heller øke opp etterhvert. Fordelen med å studere når man allerede har vært student og er blitt mer voksen, er man lettere sorterer ut det som er relevant i faget og ser sammenhenger. En del deltidsstudier har helgesamlinger, noen har ettermiddagssamlinger, og noen har ukessamlinger. Det pleier å stå på informasjonssiden til det enkelte studiet. Noen studier er også nettbasert, så undervisning/forelesning legges ut på nett og du kan se det når du har tid og sende spørsmål til foreleser. Jeg gikk på et slikt der studentene hadde sitt eget nettforum og diskuterte fag der når de enkelte hadde tid og anledning, veldig greit. 

Anonymkode: 6b6f6...431

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men det viser for en pinglegjeng lærerstanden er!

Seriøst, her snakker en anonym om "noen av sine kolleger", og du dømmer hele lærerstanden? 

Jeg er lærer, og har studert ved siden av full jobb i mange år. Det er rett og slett så mye jeg har lyst til å lære. Noen ganger har jeg bare meldt meg på et kurs ved universitetet og tatt det ved å lese på egen hånd (ingen forelesninger), andre ganger har jeg tatt nettstudier. Nå holder jeg på med en mastergrad.

Til høsten begynner jeg på flere nettstudier. Totalt har jeg tatt ca. 200 studiepoeng ved siden av full jobb de siste fire årene.

Du må være motivert, selvsagt, og for å finne ut hvordan akkurat ditt studie er organisert, må du lese om det eller kontakte en studieveileder. 

Jeg pleier ikke å fortelle til alle at jeg studerer så mye, føler at folk dømmer meg litt... Men jeg synes bare det er veldig gøy og interessant. I tillegg gir det mer kompetanse i jobben min.

Anonymkode: 1d20b...821

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg har det å studere blitt min hobby, der andre har barn eller andre fritidsinteresser:P 

Anonymkode: fab94...fb9

Haha, kan bare si meg enig i dette. Bortsett fra at jeg har barn ;)

Anonymkode: 1d20b...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer og tok 50% nettstudie ved siden av 100% kontaktlærerjobb i fjor. 

Hadde et ekstremt krevende år, og kommer nok til å tenke meg om en gang ekstra før jeg gjør noe sånt igjen, men det var vel egentlig fordi jeg tok over en krevende klasse med masse atferdsvansker og tunge bvt-saker, og så kom jo studiene oppå det igjen... 

Studiet var forresten organisert slik at vi ble fordelt i kollokviegrupper som skulle ha nettmøter sammen. Disse kunne vi plassere når vi selv ville, så vi satt stort sett kl 2000 og utover på søndager, siden den passet for flest. Et par av disse møtene skulle også veileder fra studiet være med på, og siden de da måtte legges i arbeidstiden til veilieder så slet vi litt mer med å finne tid... Men det løste seg alltid. 

Resten av studiet var nettforedrag man kunne se når det passet, samt lesing av pensum. Dessuten hadde vi oppgaveinnlevering ca annenhver uke, og til mange av disse måtte vi teste ut konkrete ting med våre elever og skrive refleksjon og teori rundt dette. Noe ble vurdert av veileder og annet ble vurdert av andre studenter (så man måtte også sette av tid til hverandrevurdering).  Eksamen til jul og sommer var mappeinnlevering med forbedring av tidligere godkjente oppgaver. 

Mye jobb, men veldig fritt så lenge man forholdt seg til frister. Eneste litt kronglete som sagt var videomøter med veilieder, men de var det heller ikke mange av. 

Anonymkode: 3b4e7...89b

Skrevet

Jeg studerte i tre år ved siden av jobb. Hadde små barn. Det var beintøft og i dag skjønner jeg ikke hvordan jeg kom meg gjennom det. Det gikk på et vis, men jeg hadde ikke gjort det igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men det viser for en pinglegjeng lærerstanden er! Jeg har studert ved siden av jobb i flere år uten å få tilpasset arbeidet pga det, og det går greit så lenge man er strukturert med seg selv. Er også flere på arbeidsplassen som tar videreutdanning ved siden av jobb, og ingen av dem er blitt sykemeldt av den grunn. 

Anonymkode: 6b6f6...431

Jeg tenker heller at det sier noe om hvor tøft læreryrket er. Særlig når man er kontaktlærer og har store/krevende klasser...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer 120% (tar ekstra fag) og jobber 60%. For meg har det gått knirkefritt (ferdig nå i juni, med gode karakterer!). Jobber riktignok 100% i starten av semesteret, for så å trappe ned til 60% når det nærmer seg eksamen. Har en veldig fleksibel jobb, men jobber fra 8-16, og har 1,5 time med pendlervei. 😊 Med barn hadde jeg ikke klart det tror jeg..

Anonymkode: 35ae1...342

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her:)

Hvordan er det med skriftlig eksamen på nettstudie? Ser at studiet jeg har søkt på har mappeeksamen og skriftlig 4 timer.

Må man da reise til høgskolen og ta skriftlig eksamen der? Og foregår det i ukedager? Skolen ligger ca 8 timer å reise unna der jeg bor.. Det var den eneste som tilbydde det studiet jeg vil ta og som jeg er kvalifisert for. (Alle andre skoler går studiet gjennom kompetanse for kvalitet, og det får jeg ikke)

AnonymBruker
Skrevet
På 24.3.2017 den 7.05, AnonymBruker skrev:

TS

100% jobb, 100% studier og tre barn. Går helt greit det. Har et år igjen og dårligste karakter jeg har fått på eksamen er C, to ganger.

Anonymkode: 409b3...60a

Skrevet

Tok 1 års nettstudie.  Det var klasse man-Tor x 2 pr dag dvs at du kunne 'møte opp'på fronter enten klassen som begynte 10 eller den som begynte 18. Klassene varte fra 10-12 og 18-20. Var 2 fag så mandag og onsdag var fag 1 og tirsdag og torsdag var fag 2.

Var arbeidskrav som du måtte levere inn og det ene faget var muntlig eksamen på nett (30min)det andre faget var det oppmøte på men bodde man langt unna kunne man søke om å ta det på skole der,men det måtte man begynne med tidlig altså de måtte søke om det FØR 01.Oktober for å ta eksamen i Desember.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...