Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet sammen med min eks etter to år som kjærester; jeg var 18 og han 21 så jeg føler vi var ganske unge. Etter tre år som samboere gikk vi fra hverandre, men det var ikke pga det at vi flyttet sammen. 

Uansett. Nå er jeg med en flott, fantastisk og herlig mann jeg virkelig er glad i. Vi har bare vært sammen noen få måneder og han hinter allerede til at han ønsker å bo med meg. Vi er begge i tyveårene, jeg har noen år ekstra på baken og jeg føler dette forholdet er mer modent også. Så for min del kunne jeg godt flyttet inn med han tidligere enn jeg gjorde med eksen.

Som voksne, hvor lenge bør man egentlig vente før man flytter sammen? Jeg personlig synes noen få måneder er ALT for tidlig så det er noe jeg ønsker å vente med. Jeg ønsker jo å vente til det føles rett, men har dere en grense dere setter? At så og så lenge bør man ha vært sammen først? :) 

Jeg har veldig lyst til å bo med kjæresten så klart, men synes det er noe spesielt med denne spenningen man har i starten av forholdet. 

Anonymkode: 344b5...90a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde deg til å vente så lenge du kan, dette er ikke noe å forhaste seg med.
Det gjorde jeg, og det endte ikke bra.

Anonymkode: c8e35...0e8

Skrevet (endret)

Det kommer jo helt an på en selv og forholdet. Jeg følte jeg flyttet med eksen min for tidlig, vi ble samboere etter litt over en mnd (hadde kjent hverandre i 3 år før vi ble sammen). Vi bodde sammen i 5 år, men jeg tvilte ofte på forholdet og burde aldri ha blitt så lenge. Jeg var 20 og han 22 da vi ble sammen. 

Han jeg er sammen med nå flyttet nesten inn til meg i datingperioden. Det vil si at han aldri kvittet set med sin egen leilighet, men ble hos meg i 2 mnd. Hadde deretter en periode på 2 uker uten hverandre før han kom tilbake og vi ble sammen. Vi skaffet oss noe sammen 1 mnd etterpå. Det har føltes helt riktig hele veien og jeg kunne ikke tenkt meg å bo uten han, han føler det samme. Vi ville rett og slett ikke være fra hverandre i det hele tatt. Han kjente jeg ikke i det hele tatt før første date (tinder). Jeg er 28 og han 34 (var 33 da vi begynte å date).

Endret av Inwe
  • Liker 2
Skrevet

1 år og 6 mnd før vi flyttet sammen. Er glade for at bi ventet litt med å bli samboere. Det er da man virkelig blir kjent! 

Diskuter gjerne arbeidsoppgaver, matlaging, vasking, festing, grenser( en er opp sent og den andre skal tili opp feks) osv før dere flytter sammen så dere vet hva det forventes av hverandre og dere slipper kranglingen! 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er et definitivt fasittsvar på alle disse tingene. Noen flytter sammen etter 2 uker og holder sammen for alltid, noen venter i 15 år for å være sikre, og ender opp med å gå fra hverandre kort tid etterpå. Og omvendt, selvfølgelig. Med den ene eksen min hadde vi vært sammen i to år når han ville flytte sammen. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk, men gjorde det allikevel fordi jeg tenkte at det var et naturlig neste steg. Det skar seg etter 4 måneder. Nå har jeg truffet en som jeg har kjent i 5 måneder, vi har vært kjærester i 1,5 måned, og vi har det begge sånn at vi kunne flyttet sammen i morgen om forholdene lå til rette for det. Alt føles helt annerledes denne gangen.  Og jeg har alltid vært typen som har tenkt at sånne ting må man bruke god tid på. Så jeg har hvertfall endret helt mening i min oppfatning om tidsperspektiv i forhold. 

Anonymkode: 4e07b...f3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min eks flyttet sammen etter et halvt år, da var vi 20 og 24 år. Og vi holdt sammen i 18 år.

Det er ikke noe fasitsvar på dette. Det jeg tenker er at det er lurt å vente med de store tingene som gir forpliktelser over tid. Som å kjøpe bolig og å få barn. Da bør man ha vært sammen minst et par år (og om man er ung så bør man vente enda lengre). Men å flytte sammen i en bolig dere leier ser jeg ikke noe problem med å gjøre ganske tidlig.

Anonymkode: 469a1...adf

AnonymBruker
Skrevet

Noen føler at man kjenner hverandre godt nok etter 6 mnd, andre trenger 2 år. Er du usikker så prøv å bo hjemme hos en av dere et par uker i strekk, så får du kanskje en følelse av hvordan det fungerer. En helg på den måten gjorde at jeg visste at exen og jeg ikke fungerte:P 

Anonymkode: c847b...ddb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var sammen 9 mnd før vi ble samboere. Jeg følte det gikk fort, men det passet liksom sånn. Og føltes rett samtidig som jeg bekymret meg for mye.  Det går veldig bra enn så lenge. Bodd sammen i 9 mnd ca. 

Anonymkode: bacba...404

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var sammen 9 mnd før vi ble samboere. Jeg følte det gikk fort, men det passet liksom sånn. Og føltes rett samtidig som jeg bekymret meg for mye.  Det går veldig bra enn så lenge. Bodd sammen i 9 mnd ca. 

Vi leier så har inke forpliktet oss til noe så tidlig. Nå har vi lyst til å kjøpe sammen etter hvert, men det blir ikke før om et år til. 

Gjest Linaria
Skrevet

Spørs på forholdet og hvordan det passer, tenker jeg. I noen tilfeller er det mer naturlig enn i andre. Jeg flyttet inn hos eksen med en gang, da jeg bodde hos foreldrene og bare ville komme meg ut. Dette var ikke grunnen til at det ble slutt. Vi var sammen lenge. Skal flytte sammen med min nåværende kjæreste til høsten, og dette er fordi jeg flytter pga studier og han pga jobb og da blir det naturlig å finne noe sammen på det nye stedet. 

Om man begge allerede har egne steder å bo der man er fornøyd, så synes jeg ikke det er noe å stresse med, for da kan man føle at man har gitt opp noe som funka bra for å bo med kjæresten og bli litt mer bitter om ting ikke funker, tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sammen med eksen i 3,5 år før vi flyttet sammen. Han "bodde" hos meg i 3 år før vi fant oss et sted sammen. Tok slutt likevel. 

Synes at dersom man leier kan man heller gjøre det litt tidlig, så vet man hva man har å deale med. 

Anonymkode: 1acdb...c73

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Interessant å høre når folk flytter sammen. :) 

Verken jeg eller han er noe særlig fornøyd der vi bor nå (hver sin plass i samme by), men det er helt ok som midlertidige boplasser. Jeg kunne godt flyttet inn med han til sommeren dersom vi finner noe greit - har bodd hos han i flere uker tidligere og vi stortrivdes under samme tak. Ingen av dagene var like, vi fant på mye sammen, men klarte likevel å finne på ting alene/med venner også. Så tror vi kommer til å få det fint. Får følge magefølelser når sommeren nærmer seg! Han har i alle fall lyst. :) 

Skrevet

Jeg tenker at hvis begge er klar er det ingenting i veien for å flytte sammen etter relativt kort tid, men ikke kjøp noe sammen før det har gått et par år i hvert fall. Når man bor sammen merker man jo litt bedre om man passer sammen i det lange løp eller ikke. 

Å kjøpe sammen etter veldig kort tid synes jeg er litt dumt da det fort blir dyrt å slå opp (høye transaksjonskostnader ved salg av bolig). 

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg er skikkelig sær på dette, jeg synes at man bør flytte sammen først når man sånn ca vet at man er klare til å forlove seg, eller for de som absolutt ikke skal gfite seg på prinisipielt grunnlag, kunne ha forlovet seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er like greit å flytte sammen med en gang. Det er først når en bor sammen en merker om det er noe hold i ting uansett. 

Anonymkode: 76af9...3df

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, TraceBuster skrev:

Jeg tenker at hvis begge er klar er det ingenting i veien for å flytte sammen etter relativt kort tid, men ikke kjøp noe sammen før det har gått et par år i hvert fall. Når man bor sammen merker man jo litt bedre om man passer sammen i det lange løp eller ikke. 

Å kjøpe sammen etter veldig kort tid synes jeg er litt dumt da det fort blir dyrt å slå opp (høye transaksjonskostnader ved salg av bolig). 

Det tenker jeg og! Jeg kan uansett ikke få lån enda, så det blir å gå en del år før jeg kan kjøpe i det hele tatt. Om jeg vil eller ikke. Men er helt enig; synes man bør tilbringe god tid sammen før man kjøper noe ilag. Man bør virkelig vite at dette er en person man kan være sammen med i lang tid!

TS

• Liker 1
Skrevet

Mannen min og jeg flyttet sammen etter 6 mnd. Sju år etter er vi fremdeles samboere og har barn sammen. Hvis det er rett, så er det rett. Tror ikke du avverger et evnt brudd ved å ikke bo sammen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker jeg og! Jeg kan uansett ikke få lån enda, så det blir å gå en del år før jeg kan kjøpe i det hele tatt. Om jeg vil eller ikke. Men er helt enig; synes man bør tilbringe god tid sammen før man kjøper noe ilag. Man bør virkelig vite at dette er en person man kan være sammen med i lang tid!

TS

Til det siste, vi kjøpte sammen etter 6 års samboerskap. Det synes jeg var fint. Nå er vi rimelig sikre på at dette holder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...