Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siden september brukt LifeSum til å gå ned i vekt. Registrert alt jeg spiser og holdt meg til målene. Målet mitt har vært å gå ned 0.4 kilo i uka, så ikke noe drastisk. Men siden nyttår har vekta omtrent stått bom stille, og jeg har gått ned under en kilo siden det. Jeg har fortsatt å holde meg til planen, men det funker jo ikke. Så har jeg jo lest om at det er vanlig at vekta stopper opp på et punkt og at det er vanskelig å gå videre ned. Hvordan kommer jeg over dette og får vekta til å gå videre nedover? Er det mulig, eller må jeg bare leve med at de siste par kiloene kommer til å ta evig lang tid å gå ned?

Anonymkode: 4a42d...cf6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Færre kalorier. Det er ikke så veldig vanskelig.

Anonymkode: 9558e...328

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Færre kalorier. Det er ikke så veldig vanskelig.

Anonymkode: 9558e...328

Det er jo akkurat dette jeg gjør. Jeg holder meg til antallet kalorier LifeSum anbefaler i forhold til den høyden jeg har og vekta mi nå. Heller under enn over. Nå anbefaler den meg 1602 kcal per dag. Skal jeg virkelig gå enda lavere enn dette?

TS

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat dette jeg gjør. Jeg holder meg til antallet kalorier LifeSum anbefaler i forhold til den høyden jeg har og vekta mi nå. Heller under enn over. Nå anbefaler den meg 1602 kcal per dag. Skal jeg virkelig gå enda lavere enn dette?

TS

Hva er din høyde og vekt nå?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Hva er din høyde og vekt nå?

170 cm og 69 kilo. Planen er å gå ned til 65 kilo, hvis det har noe å si.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

170 cm og 69 kilo. Planen er å gå ned til 65 kilo, hvis det har noe å si.

Du har en BMI på 23,9 - normalvekt. Hvis du vil ytterligere ned, vil det gå sakte (som du har erfart), og du må være mer nøyaktig med inntaket, og skikkelig tålmodig. (Men det er heller ingenting å stresse med siden du har en sunn og fin vekt allerede.) Ditt normale kaloriforbruk er antakeligvis rundt 2000, og du kan realistisk miste opptil 400 gram per uke, men det er forutsatt at du virkelig har et kaloriunderskudd på 400 per dag, og du vil kun se det hvis du veier deg ofte nok, under mest mulig like omstendigheter hver gang, og over lang nok tid. 

Jeg anbefaler å dobbelsjekke alle innførsler på mat i databasen (sjekk med etiketten, matvaretabellen.no, produsentens hjemmeside, alt ettersom), veie alt før du spiser og passe på at du får i deg den mengden du har veid. Logge alt, ikke glemme noe, og ikke ha "juksedager/-måltider". Vei deg hver morgen, naken, etter toalettbesøk, før frokost. Logg vekta også, og gjør det i minst en måned og se på grafen. Den vil hakke seg opp og ned, men overveiende peke nedover.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Du har en BMI på 23,9 - normalvekt. Hvis du vil ytterligere ned, vil det gå sakte (som du har erfart), og du må være mer nøyaktig med inntaket, og skikkelig tålmodig. (Men det er heller ingenting å stresse med siden du har en sunn og fin vekt allerede.) Ditt normale kaloriforbruk er antakeligvis rundt 2000, og du kan realistisk miste opptil 400 gram per uke, men det er forutsatt at du virkelig har et kaloriunderskudd på 400 per dag, og du vil kun se det hvis du veier deg ofte nok, under mest mulig like omstendigheter hver gang, og over lang nok tid. 

Jeg anbefaler å dobbelsjekke alle innførsler på mat i databasen (sjekk med etiketten, matvaretabellen.no, produsentens hjemmeside, alt ettersom), veie alt før du spiser og passe på at du får i deg den mengden du har veid. Logge alt, ikke glemme noe, og ikke ha "juksedager/-måltider". Vei deg hver morgen, naken, etter toalettbesøk, før frokost. Logg vekta også, og gjør det i minst en måned og se på grafen. Den vil hakke seg opp og ned, men overveiende peke nedover.

Jepp, vekta mi er godt innafor normalvekt. Jeg er også innafor den vekten jeg lå på i mange mange år (mellom 68 og 72 kilo), så jeg er allerede veldig fornøyd. Men likevel vil jeg gjerne ned til 65 og se hvordan det er. Jeg var alltid ufornøyd med kroppen min da jeg lå på denne vekten før, noe jeg ikke skjønner lenger, men det var sikkert fordi jeg hadde former lenge før alle vennene mine og derfor fa aldri følelsen av å være tjukk seg.

Men så godt å høre at det er normalt. Jeg får vel bli enda flinkere på å loggføre og sjekke opp det faktiske inntaket mitt. Jeg har sett med lifesum at det er noen ting kaloriinnholdet er litt feil på, så det kan kanskje være greit å google om jeg er usikker. Jeg har ikke noen baderomsvekt, så jeg får bare veid meg når jeg er på besøk hos foreldrene mine. Jeg tenkte egentlig det var ganske greit, så jeg ikke ble for opphengt i vekta og kunne veie meg hver dag. Men det er vel kanskje en god idé å gjøre det en periode for å sjekke hvordan vekta går.

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...