AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #1 Skrevet 23. mars 2017 Jeg har en 7 år gammel bachelorgrad i hotelledelse (tatt i utlandet) og har siden jeg ble ferdig på skolen bare jobbet som servitør i restaurant. Litt fordi jeg ikke viste hva jeg ville gi meg inn i også ble jeg gravid to ganger med påfølgende mammaperm og alt det der. Jeg føler nå mye anger og at jeg har rotet bort utdanningen min ved å ikke prøve meg på noen høyere stillinger når jeg hadde fagene ferskt i minne og har veldig lyst til å prøve meg på noe litt mer utfordrende. Jeg er veldig interessert i blant annet økonomi, administrasjon og da særlig personal og lønn som fagfelt men mangler spesifisert utdanning om jeg skal få jobber innen det området. Jeg ser på muligheten for å ta studier på nettet ved siden av fulltidsjobb men med ny leilighet og to barn å ta meg av har jeg ikke 40-50.000kr ekstra jeg kan bruke på det.. Er det noen er ute som har noen råd eller tips til hva jeg kan gjøre? Finnes det noen kurs eller utdanning jeg kan ta uten å betale så mye for det? (Jeg har allerede pga. bacheloren min, et lån på 350 000kr fra lånekassen som jeg betaler ned på) Anonymkode: 12d32...ee8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #2 Skrevet 23. mars 2017 Kan du ikke ta det via en offentlig høgskole/universitet? Da koster det ikke så mye, og dessuten kan du ha delvis lån fra lånekassen hvis du ikke vil ta opp så mye Anonymkode: cda0b...902 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #3 Skrevet 23. mars 2017 Dersom du bor rundt et lærested, så kan du jo kanskje ta den på deltid? Slik at du leser om kveldene. Kan godt hende du får godkjent fag fra tidligere utdanning. Anonymkode: fbbb9...dd2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #4 Skrevet 23. mars 2017 Du har da krav på åtte års støtte fra lånekassen. En bachelor utgjør tre år. Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke velge offentlige tilbud. Anonymkode: ea01f...fc7
Sapree Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 Du har allerede en bachelor så jeg ser ikke poenget i å ta så mye mer utdanning om du vil jobbe med administrasjon for hotell ledelse er ikke så langt i fra. Men mitt forslag er årsstudium i bedriftsøkonomi fra UIT som er ett nettstudium med bare vanlig semesteravgift: https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=380536 Eller hva med en MBA da får du de samme fagene med god tyngde: http://www.nord.no/no/studier/studietilbud/finn-studier/2015h/Sider/MBATO.aspx#! Ville tatt master om jeg var deg, kanskje du har ett universitetet eller høyskole nær deg der du kan bruke bacheloren din i bunn og ta master innen organisasjon og ledelse feks? 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 11 timer siden, Sapree skrev: Du har allerede en bachelor så jeg ser ikke poenget i å ta så mye mer utdanning om du vil jobbe med administrasjon for hotell ledelse er ikke så langt i fra. Men mitt forslag er årsstudium i bedriftsøkonomi fra UIT som er ett nettstudium med bare vanlig semesteravgift: https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=380536 Eller hva med en MBA da får du de samme fagene med god tyngde: http://www.nord.no/no/studier/studietilbud/finn-studier/2015h/Sider/MBATO.aspx#! Ville tatt master om jeg var deg, kanskje du har ett universitetet eller høyskole nær deg der du kan bruke bacheloren din i bunn og ta master innen organisasjon og ledelse feks? Nei jeg er vel egentlig ikke ute etter en ny bachelor eller master tror jeg... Tenkte mer på litt påbygg eller et par ekstra fag på si for å få et bredere felt å søke jobber i. (føler master blir så altoppslukende og et stort prosjekt) Med fulltidsjobb og to barn og alt så har jeg heller ikke all verdens med tid til å bruke på det heller og ønsker noe som ikke krever at man går på forelesninger og helst noe som ikke varer mer enn et år.. Jeg bor i Oslo så sånn sett burde jeg vel klare å finne noe her i nærheten. Den linken til Alta så smart ut, men jeg vet ikke hvordan det er med å bo i Oslo da? Spiller kanskje ingen rolle siden det er nettstudie? Anonymkode: 12d32...ee8
Angelheart2 Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 Det finnes en hel drøss med deltidsstudier du kan ta i kombinasjon med full jobb. Mange av disse er ved offentlige høyskoler og universitet og koster derfor ingenting (eller kun materialkostnader på noen hundrelapper). det spiller ingen rolle hvor du bor dersom studiet er 100% nettbasert, eller om det er samlingsbasert, men man må beregne seg på å reise til noen samlinger i året dersom det er samlingsbasert. mange studier kan du også få med samlinger på video, da trenger du ikke reise. Har selv tatt flere studier, blant annet spes.ped, som samlingsbasert deltidsstudie i kombinasjon med full jobb. Da var det en høyskole i Nord-Norge som hadde studiet, mens jeg bor på Østlandet. Måtte kun møte på høyskolen et par dager i forbindelse med oppstart. Sjekk eventuelt med et karrieresenter i din kommune, der har de oversikt over alle tilgjengelige studier.
Ny Bruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 Få uttaningen din godkjent av NOKUT og søk jobbene med den utdanningen du allerede har.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 hva med å søke hovmester-stillinger for å få ledererfaring? Med mange års erfaring som servitør, i tillegg til hotelledelse, så er det ikke noe i veien for å søke seg oppover mot F&B manager for eksempel, restaurantsjef, eller lignende. Det er jo masse lederstillinger i restaurantbransjen også. Du kjenner jo også allerede til hotelldrift både via utdanning og via jobberfaring, så konferanseansvarlig kan jo være mulighet, for å begynne få en fot innenfor andre avdelinger? Ta eventuelt halvårskurs innenfor regnskap og søk jobb innenfor regnskapsavdelingen? Anonymkode: c0786...34d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #10 Skrevet 25. mars 2017 18 timer siden, Angelheart2 skrev: Det finnes en hel drøss med deltidsstudier du kan ta i kombinasjon med full jobb. Mange av disse er ved offentlige høyskoler og universitet og koster derfor ingenting (eller kun materialkostnader på noen hundrelapper). det spiller ingen rolle hvor du bor dersom studiet er 100% nettbasert, eller om det er samlingsbasert, men man må beregne seg på å reise til noen samlinger i året dersom det er samlingsbasert. mange studier kan du også få med samlinger på video, da trenger du ikke reise. Har selv tatt flere studier, blant annet spes.ped, som samlingsbasert deltidsstudie i kombinasjon med full jobb. Da var det en høyskole i Nord-Norge som hadde studiet, mens jeg bor på Østlandet. Måtte kun møte på høyskolen et par dager i forbindelse med oppstart. Sjekk eventuelt med et karrieresenter i din kommune, der har de oversikt over alle tilgjengelige studier. Takk for svar! Mulig jeg bare er helt noldus når det kommer til å søke meg frem men jeg finner ingenting! Bare master og bachelor studier og denne oversikten over nettstudier men der koster jo alt flere tusen kroner. Kanskje jeg må finne et sånt karrieresenter og prate med et menneske isteden for å lure rundt på nettet.. Føler jo presset siden de fleste har søknadsfrist om bare to uker! Anonymkode: 12d32...ee8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #11 Skrevet 25. mars 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: hva med å søke hovmester-stillinger for å få ledererfaring? Med mange års erfaring som servitør, i tillegg til hotelledelse, så er det ikke noe i veien for å søke seg oppover mot F&B manager for eksempel, restaurantsjef, eller lignende. Det er jo masse lederstillinger i restaurantbransjen også. Du kjenner jo også allerede til hotelldrift både via utdanning og via jobberfaring, så konferanseansvarlig kan jo være mulighet, for å begynne få en fot innenfor andre avdelinger? Ta eventuelt halvårskurs innenfor regnskap og søk jobb innenfor regnskapsavdelingen? Anonymkode: c0786...34d Jeg har jobbet flere år som hovmester så den erfaringen har jeg allerede. Men jeg vil ikke fortsette å jobbe i restaurant, i alle fall ikke på den siden av veggen. Jeg vil heller ha en vanlig 8-16 jobb på kontor og ja, restaurantsjef kunne vært noe men jeg føler det er gått så lang tid siden jeg studerte at jeg faktisk ikke husker det jeg føler jeg trenger for å søke på en slik jobb... Enkle regnskapsoppgaver, lønn og personalpolitikk og alt det der, litt rustent rett og slett så jeg ønsker å bare ta et par fag for å viderebygge/friske opp det kunnskapen. Vet du spesifikt hvor jeg kan finne slike halvårskurs? Anonymkode: 12d32...ee8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #12 Skrevet 25. mars 2017 Anbefaler deg å finne nettstudier på et offentlig universitet/høgskole. Tok selv nettstudier ved UiT, med hjemmeeksamen, måtte aldri møte opp fysisk i Tromsø eller Alta. Anonymkode: 2aa06...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #13 Skrevet 25. mars 2017 Hei! Jeg anbefaler deg å kontakte en skole som har den bacheloren du ønsker! De kan kanskje innpasse de fagene du allerede har tatt i utlandet inn i graden, så slipper du å ta en hel grad på nytt😊 Kjenner flere som har gjort det (inkludert meg selv). Har hørt at NTNU Gjøvik har startet med nettstudier i Økonomi og administrasjon. Anonymkode: c1437...6c3
Gjest aceydazey Skrevet 25. mars 2017 #14 Skrevet 25. mars 2017 Det er lite halvårsstudier innenfor øk/adm som ikke koster penger. Kan alltids søke deg inn på 1-årig studie på en Høyskole/universitet, men virker ikke som du trenger så mye. På BI kan du ta enkeltemner, men de koster gjerne 10-12.000,- pr.stk.og er mer omfattende enn det du er ute etter. Jeg ville enten kjørt på med lønn eller regnskapsoppgaver. Skal du ha jobb som lønningsansvarlig så må du ha kunnskap om lover og regler, personalpolitikk går mer under HR. Enkle regnskapsoppgaver er lettere å sette seg inn i. Visma har kurs spesifisert mot regnskaps/lønnsprogrammene de bruker, og de har kurs som Grunnkurs i regnskapsføring, grunnkurs lønn og innføring og Økonomi for ikke økonomer. Koster også litt, men det er en fordel å lære programmene i forkant, da en del arbeidsgivere kan ansette nybegynnere for regnskapsmedarbeider jobber. Da sitter man gjerne og puncher bilag, og da trenger man bare å kunne debet/kredit stort sett. Visma er den største aktøren i regnskapsprogram bransjen, og har kjøpt opp de fleste konkurrentene sine. Dette er dessverre kurs som gjerne går over 1-2 dager, men også noen nettkurs. Sjekk Visma, Amesto, Infotjenester, Regnskap Norge og Sticos sine kurssider for å se litt. Det er noen av disse som også har nettkurs. Jeg bare kaster ut litt informasjon, plutselig kan du jo finne noe interessant. Trøtt i trynet etter våkennatt, men du skjønner sikkert essensen av innlegget:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå