Gå til innhold

Jeg har et typisk -datternavn, hva kaller jeg barna mine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så slik er det;

Jeg har blitt gravid. Det kom som et sjokk, men samtidig innså jeg at det passet faktisk ganske bra for meg å få barn nå (selv om jeg gjerne skulle ventet noen år til). Jeg har altså bestemt meg for å beholde. 

Men så er spørsmålet hva barnet skal hete til etternavn? Som tittelen tilsier så heter jeg (eksempel) Birgittesdatter fordi min mor heter Birgitte. Min mors etternavn er noe helt annet igjen. 

Så; skal barnet få mitt etternavn, eller kan jeg kanskje kalle det (eksempel) Brittsdatter fordi jeg heter Britt? Hva synes dere? 

Anonymkode: 5fc34...228

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fordra -datteretternavn. Pretensiøst og latterlig.

Anonymkode: 81617...f0b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje barnet kan ta bestemorens etternavn? Hva med barnefaren, er han inne i bildet?

Anonymkode: 399b8...ce7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så slik er det;

Jeg har blitt gravid. Det kom som et sjokk, men samtidig innså jeg at det passet faktisk ganske bra for meg å få barn nå (selv om jeg gjerne skulle ventet noen år til). Jeg har altså bestemt meg for å beholde. 

Men så er spørsmålet hva barnet skal hete til etternavn? Som tittelen tilsier så heter jeg (eksempel) Birgittesdatter fordi min mor heter Birgitte. Min mors etternavn er noe helt annet igjen. 

Så; skal barnet få mitt etternavn, eller kan jeg kanskje kalle det (eksempel) Brittsdatter fordi jeg heter Britt? Hva synes dere? 

Er du islandsk er det vel vanlig å hette etter foreldrene😊

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg foretrekker absolutt det siste alternativet. Olav Brittsdatter, for eksempel.

Endret av Vox_populi
  • Liker 8
Skrevet
30 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg foretrekker absolutt det siste alternativet. Olav Brittsdatter, for eksempel.

:fnise:

• Liker 23
Skrevet

Syns det er pent med den typen navn :) Så er det litt mer personlig enn alle de - sen navnene som alle har.  Bjørn Randissønn. Anne Turidsdatter. Fint :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den navnetradisjonen er flott dersom man har islandske aner. Er man helnorsk og bare ønsker å skille seg ut, er jeg mindre begeistret.

Anonymkode: e741d...744

• Liker 28
Gjest antbug
Skrevet
1 minutt siden, Kath H. skrev:

Syns det er pent med den typen navn :) Så er det litt mer personlig enn alle de - sen navnene som alle har.  Bjørn Randissønn. Anne Turidsdatter. Fint :)

Det blir stas når vi får Chantellesdatter og Chrisandrahsdatter :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere. 

Nå har ikke jeg islandske aner, men årsaken til at min mor og jeg har slike navn er noe spesiell. Jeg har ikke lyst til å utdype den her i frykt for å bli gjenkjent, men jeg lover dere at den gir mening, og er overhodet ikke ment som pretensiøs eller latterlig. 

Ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg de fleste -datternavnene høres unaturlige og tydelig konstruerte ut. Greit hvis man er islandsk, som noen over sier.

Anonymkode: ccf4b...2e8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En mulighet er å gjøre etternavnet ditt mindre datteraktig og så bruker både du og barnet ditt det når det blir født. 

Eller så går det kanskje an å hete bare ditt fornavn som etternavn? Sånn som noen heter Åse eller Frank til etternavn? 

Anonymkode: 6036d...e17

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere. 

Nå har ikke jeg islandske aner, men årsaken til at min mor og jeg har slike navn er noe spesiell. Jeg har ikke lyst til å utdype den her i frykt for å bli gjenkjent, men jeg lover dere at den gir mening, og er overhodet ikke ment som pretensiøs eller latterlig. 

Ts

Men det er det, uansett årsak.

Anonymkode: 81617...f0b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere. 

Ts

Det fremstår både pretensiøst og latterlig, egentlig samme hva slags "grunn" man har til å velge dette. Ekstra spesielt er det kanskje fordi det, heller ikke på Island, noensinne har vært tradisjon å kalle opp et barn etter MORS fornavn (altså Gretadatter eller Gretasønn). Det som derimot gjøres på Island, og som også var vanlig i Norge tidligere, er at barna kalles opp etter FARS fornavn (Haraldsdatter eller Haraldssønn).

Anonymkode: bb93a...6ec

• Liker 8
Skrevet

Hvis du ikke har et egentlig etternavn, men bruke et materonym, så la nå den stakkars ungen få sin fars navn! 
Og ikke minst, hva synes far om hele navnedebatten? 

• Liker 2
Skrevet

Hva sier far til dette?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far er ikke inn i bildet, barnet får ikke hans navn. 

Ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så går det kanskje an å hete bare ditt fornavn som etternavn? Sånn som noen heter Åse eller Frank til etternavn? 

Åse er ikke et fornavn som er tatt til etternavn. Etternavnet er et gårdsnavn. Flere steder er det gårder som heter Åse, og det navnet kommer av at det er en ås der, som i dativform får en e tillagt. Akkurat som de gårdene som ligger i en dal og får navnet Dale.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Tutta89 skrev:

å hette

?

Anonymkode: 3ac78...b36

AnonymBruker
Skrevet

Heter du kun «Birgittedatter» til etternavn, eller har du et mer vanlig etternavn og matronymet som mellomnavn? 
Jeg kjenner tre stykker som har gitt barna sine matronym som mellomnavn, men har aldri sett det brukt som rent etternavn. For meg ser slike navn litt påtatt og kunstige ut. Men på den annen side: hvis du ikke har annet etternavn enn matronymet, så blir det jo litt rart å kalle barnet for «Birgittedatter/-sønn», siden du ikke heter «Birgitte» selv. Jeg tror jeg ville valgt et annet navn som finnes i slekta hvis det er på den måten. Mine egne besteforeldres etternavn, min fars etternavn e.l.

Anonymkode: b59e8...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...