Gå til innhold

Jeg måtte avlive katten min i går

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går måtte jeg si farvel til min høyt elskede hannkatt på 16 år. Han fikk mest sannsynlig slag og har mistet en del vekt den siste tiden. Dyrlegen mente han også kunne ha nyresvikt. 

Men dette er så vondt! Fikk vite hva jeg jeg måtte gjøre for 3 dager siden, og har grått siden. Samboeren min tror vel det har klikka for meg. Men har var spesiell, ble hentet hos dyrebeskyttelsen som liten etter å ha blitt funnet i en pose i en kontainer, og har stort sett ligget i armkroken etter det. 

Føler litt skyldfølelse for at jeg valgte å gjøre det hos veterinæren og ikke hjemme, da han hatet å kjøre bil. Men jeg ville sjekke alt i håp om at noe kunne gjøres. Men noe plager meg noe vanvittig; jeg ble forberedt på at kroppen kunne lage pustelyder når han døde. Men når hun satt den siste sprøyte i brystet hans, kom det en utpust nesten som om han fikk vondt. Ikke klynking eller piping, men som en slags grov "mmmmm" lyd. Jeg håper med alt jeg har at det var luft, eller kroppen hans som ga opp, men jeg klarer ikke legge det fra meg. Noen der ute i den store verden som har noen lignende erfaringer? Eller bare noen trøstende ord? 

Jeg vet at det jeg gjorde var riktig, ingen av mine dyr skal gå å ha det vondt, selv om det river i hjertet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjorde det helt rette. Du ønsket ikke at katten din skulle lide mer og nå gjør den ikke det.

Det blir bedre etterhvert, men det vil ta tid.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, RedRobbin skrev:

I går måtte jeg si farvel til min høyt elskede hannkatt på 16 år. Han fikk mest sannsynlig slag og har mistet en del vekt den siste tiden. Dyrlegen mente han også kunne ha nyresvikt. 

Men dette er så vondt! Fikk vite hva jeg jeg måtte gjøre for 3 dager siden, og har grått siden. Samboeren min tror vel det har klikka for meg. Men har var spesiell, ble hentet hos dyrebeskyttelsen som liten etter å ha blitt funnet i en pose i en kontainer, og har stort sett ligget i armkroken etter det. 

Føler litt skyldfølelse for at jeg valgte å gjøre det hos veterinæren og ikke hjemme, da han hatet å kjøre bil. Men jeg ville sjekke alt i håp om at noe kunne gjøres. Men noe plager meg noe vanvittig; jeg ble forberedt på at kroppen kunne lage pustelyder når han døde. Men når hun satt den siste sprøyte i brystet hans, kom det en utpust nesten som om han fikk vondt. Ikke klynking eller piping, men som en slags grov "mmmmm" lyd. Jeg håper med alt jeg har at det var luft, eller kroppen hans som ga opp, men jeg klarer ikke legge det fra meg. Noen der ute i den store verden som har noen lignende erfaringer? Eller bare noen trøstende ord? 

Jeg vet at det jeg gjorde var riktig, ingen av mine dyr skal gå å ha det vondt, selv om det river i hjertet...

Trist, men det var jo bare en katt. Det går over 😊 

Du er et godt menneske som hjelper dyr. 

Anonymkode: dbfa4...1f5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

BARE EN KATT??? HVA ER GALT MED DEG??? Du er åpenbart ikke et dyremenneske kan jeg tenke meg?? :hakeslepp:

Anonymkode: f924e...331

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BARE EN KATT??? HVA ER GALT MED DEG??? Du er åpenbart ikke et dyremenneske kan jeg tenke meg?? :hakeslepp:

Jeg har dyr jeg:sprettoy:

Skrevet
5 minutter siden, rockybalboa skrev:

Du gjorde det helt rette. Du ønsket ikke at katten din skulle lide mer og nå gjør den ikke det.

Det blir bedre etterhvert, men det vil ta tid.

Takk, jeg vet det jo egentlig, men ja...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt av grunnen til at jeg valgte å fortelle litt om han, nettopp for at folk skal forstå at han var ikke bare en katt. 

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Så trist :tristbla: Men du tok det rette valget, nå lider ikke katten mer, men ja det gjør vondt å måtte avlive dyret sitt. :klem:

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dyr jeg:sprettoy:

Hvordan kan du da si noe sånt?? Tenker du sånn om dine egne dyr også? Bare en hund eller bare en katt? For veldig mange er et dyr en del av familien....faktisk

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du da si noe sånt?? Tenker du sånn om dine egne dyr også? Bare en hund eller bare en katt? For veldig mange er et dyr en del av familien....faktisk

Dyret mitt er en del av familien, men fremdeles bare et dyr liksom. Et kjæledyr. Vært kjedelig om vi måtte avlive, men hadde ikke brukt lang tid på å gråte heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da en mekelig ting å si. Mange lar være å skaffe seg dyr nettopp pga sorgen som følger når dyret går bort. I tillegg har hun hatt denne katten i 16 år.

Stor klem TS! 

Anonymkode: 94f56...0e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dyret mitt er en del av familien, men fremdeles bare et dyr liksom. Et kjæledyr. Vært kjedelig om vi måtte avlive, men hadde ikke brukt lang tid på å gråte heller. 

Å du føler virkelig forbi komme med sånt fjas i en sånn tråd fordiiii? 

Anonymkode: 8c0db...97e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å du føler virkelig forbi komme med sånt fjas i en sånn tråd fordiiii? 

Jeg ble spurt. Egentlig skrev jeg en trøstende kommentar til TS. 

• Liker 1
Skrevet

Det er utrolig trist når man må si farvel til kjæledyret sitt. Jeg tenker ennå på pusen vi hadde for mange år siden og som jeg måtte kjøre en siste tur til dyrlegen.

God klem til deg, TS! :klem:

Skrevet

Det er ikke noe trøstende ved å skrive "bare en katt" - tvert imot. 

• Liker 9
Skrevet

Takk til alle som tar seg tid :klem: Jeg ringte ned til dyrlegen bare for å høre noen si det en gang til. Han fikk dobbel dose bedøvelsesmiddel før hun satt den siste sprøyte rett i hjertet. Ble forsikret om han ikke kjente noenting, og lyden var rett og slett bare kroppen hans. 

• Liker 1
Skrevet

Hei Ts

Jeg vet hvordan det er, forferdelig vondt.

Jeg har måtte avlive dyrene mine når de har blitt syke og gamle. Det er helt grusomt å være vitne til at den vesle kroppen sakte dør, med lyder og alt som gir oss dårlig samvittighet og stor sorg i lang tid. Utånding er naturlig og det vil også kunne gi lyder som du beskriver, det er ikke smerter. 

Jeg har ingen råd utover at du må godta sorgen og gråte, tenke på gode minner og gråte igjen... Du har gjort det du måtte for katten din:)

Det er ikke alle som har erfaringen med dyr som noe verdifullt man blir glad i, disse vil ikke alltid ha respekt eller medfølelse for sorgen du føler og latterlig gjør sorgen. Overse det, de vet ikke bedre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Bare en katt" er ikke trøstende nei. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Huff, så trist!! Vi måtte også avlive vår hannkatt for en del år siden. På den ene siden er det ekstra vondt å miste en katt man har hatt så lenge, og blitt så glad i... på den andre siden trøstet jeg meg med at han var blitt gammel (atten år), og det er en del av livet av det tar slutt, også for katter. Vår pus fikk også slag, han ble liksom "lammet" i halve siden, og vi måtte kjøre han til dyrlegen midt på natten. Det var fælt, men godt at han ikke måtte lide mer. Men jeg gråt i flere dager etterpå, og kan fremdeles bli trist av savnet. 16 år er lang tid, og det er klart du er blitt glad i pusen din. Ta vare på minnene, de er gode å ha. Han er dratt videre til de evige jaktmarker nå.
:dagens-rose:

Anonymkode: 8dd92...113

AnonymBruker
Skrevet

"Bare en katt" er ikke trøstende nei. 

Beklager beklager.. :bond:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg :hjerte: 

Vi måtte avlive vår 17 år gamle katt for et halvt år siden. Vi prøvde alt i dagene før, men måtte avlive. Jeg har fortsatt vondt inni meg og savner han så utrolig mye. Gråter ofte fortsatt. Tenker på han nesten hver dag. 

Man blir jo så ufattelig glad i dem. 

Anonymkode: 14922...fb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...