Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å fullt med ett år på dagens næringslive og e24 har jeg lagt merke til at når det nevnes om skoler som tilbyr økonomiutdannelse og økonomistudenter generelt, nevnes nesten kun Norges handelshøyskole. Har sett BI blitt nevnt en og annen gang. Som om det ikke finnes andre skoler som uteksaminerer gode økonomistudenter. 

Vet at Norges handelshøyskole er den mest anerkjente skolen i Norge, men så stor forskjell på økonomiutdannelsen og studentene kan det ikke være at avisene nærmeste kun uttalerer seg om kun den ene skolen. Synes det bare er litt rart.

Anonymkode: 7629b...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter å fullt med ett år på dagens næringslive og e24 har jeg lagt merke til at når det nevnes om skoler som tilbyr økonomiutdannelse og økonomistudenter generelt, nevnes nesten kun Norges handelshøyskole. Har sett BI blitt nevnt en og annen gang. Som om det ikke finnes andre skoler som uteksaminerer gode økonomistudenter. 

Vet at Norges handelshøyskole er den mest anerkjente skolen i Norge, men så stor forskjell på økonomiutdannelsen og studentene kan det ikke være at avisene nærmeste kun uttalerer seg om kun den ene skolen. Synes det bare er litt rart.

Norge er et lite land med mange små særinteresser. NHH har fra før av vært en liten, tradisjonell mannsbastion og kvinnene har senere kommet fram og til. NHH er nok dyktig på noen felt . men NHH må ikke tro at en økonom nødvendigvid er så supergod i andre fag. 

NHH prøver seg som ekspertiseleverandør innen flere ledelsesfag - men at man kan økonomi betyr ikke at man kan ledelse. 

Miljøet ved NHH er smalt og det er preget av at Norge har akademiske komplekser og norsk mentalitet. 

Media burde bli flinkere til å snakke like mye om BI og andre høyskoler/høgskular, f.eks den i Bodø m.m.

Økonomer generelt må uansett huske på at de ikke kan andre fag, og derfor bør økonomer holde seg til tallene sine og kun det. Etterhvert vil nok roboter ta over mye av en typisk økonom-jobb. 

Anonymkode: a6a98...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde sende e-post til redaksjonen av DN om dette. Dette er for idiotisk av DN å gjøre, hvertfall med tanke på hvor mye pepper NHH har fått pga karaktertullet for ikke så lenge siden. Her lukter det betalt plassering av NHH i artikler/skjult markedsføring. DN av alle aviser burde løfte blikket en god del, mange andre studenter på andre skoler skaper arbeidsplasser.

Anonymkode: 481ba...29f

AnonymBruker
Skrevet

Media har sine "yndlinger" - kanskje en i avisen har en kompis/sitter i gutteklubben grei med noen fra NHH, og så hjelper de hverandre ved å gjøre hverandre tjenester - blant annet trekke frem skolen i media og slikt. Det skjer hele tiden.

I byen min er det AP-styre, og avisene er deretter. Det kan hende at det har vært en landsdekkende matematikk-konkurranse for videregående-elever. Så trekkes det frem en elev fra min by som fikk andrepremie, fullt intervju. Når jeg nevner dette for sønnen min som også går på vgs, får jeg til svar at det faktisk var en i hans klasse som kom på første plass! Men denne skolen er privat, og blir derfor tiet ihjel i media. I denne AP-byen skal det ikke være noe godt som kommer fra privatskolene. Uansett hva som skjer der, eller hvilken elev som kommer på landslaget i en idrettsgren, eller vinner sjakkmesterskap, hører ingen om det.

Anonymkode: d9fd8...379

AnonymBruker
Skrevet

Ja, slik har det alltid vært. Når det kommer til økonomi, så er det 80% NHH og 20% BI. Ingeniør, så er det stort sett bare NTNU. 

Tror det har med at for 20 år siden, og lenger bak, så var det stort sett de skolene som utdannet "eliten" i Norge. Spesielt NHH, og alle de folka i næringslivet som har bakgrunn derifra. Det er synd, da det finnes utrolig mange dyktige folk i andre institusjoner. Tenker ikke bare på UiO, men alle Universitet i Norge. 

Dessverre finnes det også consulting-hus i Norge som nesen utelukkende ansetter folk fra NHH eller NTNU. Husker jeg var på karriere messe for ca. 15 år siden, og da skrøt de om at de bare ansatte topp 10% beste fra NHH eller Industriell Økonomi ved NTNU. 

Men når det er sagt, så tror jeg den trenden vil endre seg med tiden. Verden blir mer grenseløs, og det eneste som gjelder i dag er hva du kan tilby, og hva du har gjort. Dersom en dyktig informatiker eller dataingeniør fra [en eller annen høyskole i Norge] kan gjøre det stort i Silicon Valley, så driter han/hun i hvor "prestisjefylt" en rådgivningshus i Oslo er. 

En annen ting er også at flere og flere arbeidsplasser begynner å ansette folk med forskjellig bakgrunn. For 20 år siden måtte du ha riktig bakgrunn, og ha skrevet om riktige emner, om du skulle ha sjans til å komme deg på jobbintervju. I dag har bedriftene utvidet horisonten, og er mer villige til å ta sjansen på ukonvensjonelle kandidater. (Men, ja, det finnes enda gamle giganter i bedriften som hyrer kandidater fra samme skole de selv, og 70% av ledelsen gikk på)

Anonymkode: 3b85a...b13

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at det ligger noe i at det er betalt plassering av Norges handelshøyskole. Har hørt at BI betaler Google for å komme øverst oppe i søkeresultatene når man søker etter handelshøyskoler i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...