Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg trenger litt hjelp. Siden vi kunne søke på skole 1 februar har jeg stresset med hva jeg skal søke. Jeg har funnet ut at jeg ønsker å jobbe i helsevesenet, men jeg er usikker på om det er sykepleier eller lege jeg vil bli. Jeg ser i hovedsak for meg at pasientkontakt er det viktigeste for meg, men jeg ønsker å jobbe på sykehus og ikke eldrehjem. Sykepleiere har vel mest pasientkontakt

Problemet er der i mot at jeg ønsker en jobb hvor jeg både trives og har god økonomi. Jeg trenger ikke bli rik, så lenge jeg har råd til å unne meg ting og å leve uten å tenke over at lønnen ikke rekker ut måneden. Jeg vil ha hus, mann og barn og jeg ønsker rett og slett et helt vanlig A4 liv. Her er jeg også bekymret med tanke på turnusarbeid som sykepleier. 

Medisin står jo i hovedsak øverst, men jeg er usikker på om det gjør det fordi jeg vil bli lege eller om statusen spiller stor rolle. Å være lege virker som en meget givende jobb, men samtidig gørr kjedelig om man ender opp på et legekontor. I tillegg er det jo minst 6 års utdannelse + turnus, og dyre studielån da jeg må studere medisin i utlandet. 

Det som trekker ned sykepleie for meg, er at jeg ønsker en god lønn og at jeg ikke ønsker tørke tiss og bæsj, spy osv. Jeg vet at det er satt på spissen men jeg tenker at det er en relevant problemstilling. Jeg vet også med 100% sikkerhet at jeg vil videreutdanne meg om det er sykepleie jeg velger, slipper videreutdannede unna typiske bæsj og tiss oppgaver eller har de samme ansvar? Det som trekker opp sykepleie er at det er tre års (+ 2) utdannelse og mye pasientkontakt

Har også et par generelle spørsmål til dere som studerer/er utdannet sykepleier

- Er du glad for karrierevalget du tok, eller ønsker du heller noe annet?
- Hvordan er mulighetene for fast jobb etter endt utdanning? Tenker i hovedsak på sykehus
- Er det en givende jobb som du gleder deg til hver dag?
- Hva får en vanlig sykepleier utbetalt etter skatt i mnd kontra en med videreutdanning?
- Om du hadde muligheten, ville du heller vært lege?

Håper noen har innspill :)

Anonymkode: c3a25...b7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du hadde passet som noe helt annet enn lege eller sykepleier? Hvorfor er valget mellom de to?

Anonymkode: 8c9f8...b2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du ønsker pasientkontakt og jobbe på sykehus, men ikke tørke tiss og bæsj. De som er innlagt på sykehus er i større grad eldre mennesker, med mindre du jobber på føden eller nyfødt intensiv. 

Tror du burde se ting på en litt annen måte. Tiss og bæsj er en del av et menneskets grunnleggende behov, dette er like viktig som pleie og næring. Det er en del av sykepleiejobben.

Anonymkode: 22443...58e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du legger dette frem på et merkelig vis. Du forteller nesten utelukkende om hva du ikke vil ha. Hva er det du egentlig vil ha da? Jeg synes også det er litt rart at pasientkontakt er det viktigste for deg når du verken ønsker å arbeide på sykehjem eller legekontor, der pasientkontakt er en dominerende del av arbeidshverdagen. Hvorfor ønsker du å arbeide på sykehus? 

Anonymkode: 4ce0e...b2f

• Liker 5
Skrevet

Hva med tannlege? Mye mindre tiss og bæsj..:P

Har du overhodet sett på jobber utenfor helsevesenet? Du kommer sikkert til å si at du vil jobbe med mennesker, greit nok, men hvorfor vil du jobbe med syke mennesker? 

Skrevet

Er det helt sikker på at en jobb på et sykehus er noe du ønsker? Et sykehus er fullt med nettopp masse tiss, bæsj og spy. Du må regne med å få både tiss, bæsj og at folk spyr på deg. Det tror jeg du kan se for deg uansett om du jobber som lege eller sykepleier. Jobber du med en pasient som spyr på deg, er det ikke slik at en sykepleier uten videreutdannelse kommer og tar over nei:fnise: Du må også huske på at mange av de som er innlagte på sykehus er såpass syke at du må hjelpe de å gå på do, bytte bleie og lignende. Alikevel tror jeg nok dette er noe som blir veldig naturlig etterhvert :)

Hva med å jobbe med psykisk helse? Da er du innen helsevesenet, med litt mindre av de tingene du nevner. Utdanner du deg som psykolog får du mye pasientkontakt og god lønn. 

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg trenger litt hjelp. Siden vi kunne søke på skole 1 februar har jeg stresset med hva jeg skal søke. Jeg har funnet ut at jeg ønsker å jobbe i helsevesenet, men jeg er usikker på om det er sykepleier eller lege jeg vil bli. Jeg ser i hovedsak for meg at pasientkontakt er det viktigeste for meg, men jeg ønsker å jobbe på sykehus og ikke eldrehjem. Sykepleiere har vel mest pasientkontakt

Problemet er der i mot at jeg ønsker en jobb hvor jeg både trives og har god økonomi. Jeg trenger ikke bli rik, så lenge jeg har råd til å unne meg ting og å leve uten å tenke over at lønnen ikke rekker ut måneden. Jeg vil ha hus, mann og barn og jeg ønsker rett og slett et helt vanlig A4 liv. Her er jeg også bekymret med tanke på turnusarbeid som sykepleier. 

Medisin står jo i hovedsak øverst, men jeg er usikker på om det gjør det fordi jeg vil bli lege eller om statusen spiller stor rolle. Å være lege virker som en meget givende jobb, men samtidig gørr kjedelig om man ender opp på et legekontor. I tillegg er det jo minst 6 års utdannelse + turnus, og dyre studielån da jeg må studere medisin i utlandet. 

Det som trekker ned sykepleie for meg, er at jeg ønsker en god lønn og at jeg ikke ønsker tørke tiss og bæsj, spy osv. Jeg vet at det er satt på spissen men jeg tenker at det er en relevant problemstilling. Jeg vet også med 100% sikkerhet at jeg vil videreutdanne meg om det er sykepleie jeg velger, slipper videreutdannede unna typiske bæsj og tiss oppgaver eller har de samme ansvar? Det som trekker opp sykepleie er at det er tre års (+ 2) utdannelse og mye pasientkontakt

Har også et par generelle spørsmål til dere som studerer/er utdannet sykepleier

- Er du glad for karrierevalget du tok, eller ønsker du heller noe annet?
- Hvordan er mulighetene for fast jobb etter endt utdanning? Tenker i hovedsak på sykehus
- Er det en givende jobb som du gleder deg til hver dag?
- Hva får en vanlig sykepleier utbetalt etter skatt i mnd kontra en med videreutdanning?
- Om du hadde muligheten, ville du heller vært lege?

Håper noen har innspill :)

Anonymkode: c3a25...b7f

Æh.. oookei.. det du kanskje heller bør tenke på er om du er klar for ansvaret en lege har når det gjelder avgjørelsene du må ta. Det er vel en av de viktigste grunnforskjellene vil jeg si. Såklart legen tjener mer, men legen har også et større ansvar. Det er noe du aller mest bør vurdere, fremfor å bekymre deg for ulike kroppsvæsker... 

AnonymBruker
Skrevet

Til og med vi som jobber administrativt på sykehus blir utsatt for tiss og bæsj, så du er ikke sikret fra å oppleve det uansett hvilket yrke du velger for å jobbe på sykehus.

Hvorfor ønsker du å jobbe på sykehus?

Anonymkode: 2ece9...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har sett for mange syehusserier på tv og drømmer deg bort... Virkeligheten er ikke slik...

Anonymkode: 58766...59e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor gammel du er, for innlegget ditt fremstår veldig umodent. Det jobber sykepleiere med videreutdanning på sykehjem også (f.eks innen geriatri, palliasjon, rehabilitering, psykiatri og sår), lurer på hvorfor du er så bastant på at det vil du ikke? Og leger på legekontor er enten i utdanning til eller ferdig utdannet som spesialister i allmennmedisin, som er en spesialisering for leger på lik linje med gastrokirurg eller endokrinolog.

Lege og sykepleier er to veldig ulike yrker som jobber tett sammen, og du bør tenke på hva det er du vil jobbe med når du er ferdig fremfor hvor. Det er ikke bare sykepleiere som jobber turnus, leger jobber også turnus. Som overlege kan du gjerne ha hjemmevakt, men da er du gjerne 40 + og har jobbet mange år med slitsomme vakter først. Hos oss går noen leger døgnvakter, andre artige vakttider er 08-18, 09-21 og 17-09. Som lege må du også regne med å jobbe mye overtid du aldri får betalt for, har mange vikariater og konstant være i kamp med andre om fornyelse av vikariatet. Som sykepleier må du gjerne jobbe deltid og spe på med ekstravakter før du får den stillingsprosenten du vil ha, men da er den i tillegg fast og kan ikke fratas deg. Når det gjelder lønn tjener en lege bedre i kroner og øre, men ifht arbeidsmengde, ansavr og arbeidstid får de ikke videre godt betalt.

Vedrørende videreutdanning så krever de aller fleste at du har jobbet 1-2 år først, ofte må du jobbe lenger pga mange søkere. Ingen over barneskolealder kaller urin og avføring for tiss og bæsj, så det foreslår jeg du legger av deg med en gang. Du må regne med å kommer borti dette uansett hva du jobber med både som lege og sykepleier, det er en del av kroppens uttrykk og en helt naturlig del av menneskets biologi. Du må regne med å håndtere urin og avføringsprøver både som sykepleier og lege, du må regne med å hjelpe folk på toalettet og du må regne med å hjelpe til de gangene det går galt og det kommer i seng. Som lege skal du også kunne observere farge, lukt og konsistens på urin/avføring, og du må kunne rektaleksplorere og hente ut avføring til hemofec dersom det er nødvendig. Du kommer ikke unna dette selv om du tar videreutdanning, alle de ulike videreutdanningene er i en eller annen grad i kontakt med urin og avføring, spy, slim eller annet du vil unngå, enten du blir anestesisykepleier, operasjonssykepleier, intensivsykepleier, jordmor eller annet. Hvilken videreutdanning hadde du tenkt på? 

Jeg er spesialsykepleier og angrer ikke på yrket mitt, trives på jobb, har kjekke kolleger og en interessant arbeidshverdag. Jeg ville ikke vært lege, det er ikke den delen av arbeidet jeg interesserer meg for, men trives god med å jobbe tverrfaglig. Lønnsmessig er forskjellen mellom vanlig sykepleier og spesialsykepleier liten, ca 40 000 pr år, men i noen retninger kan man få en bedre turnus som spesialsykepleier (mindre natt/helg). 

Anonymkode: 52ace...f18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, pessimistisk skrev:

Er det helt sikker på at en jobb på et sykehus er noe du ønsker? Et sykehus er fullt med nettopp masse tiss, bæsj og spy. Du må regne med å få både tiss, bæsj og at folk spyr på deg. Det tror jeg du kan se for deg uansett om du jobber som lege eller sykepleier. Jobber du med en pasient som spyr på deg, er det ikke slik at en sykepleier uten videreutdannelse kommer og tar over nei:fnise: Du må også huske på at mange av de som er innlagte på sykehus er såpass syke at du må hjelpe de å gå på do, bytte bleie og lignende. Alikevel tror jeg nok dette er noe som blir veldig naturlig etterhvert :)

Hva med å jobbe med psykisk helse? Da er du innen helsevesenet, med litt mindre av de tingene du nevner. Utdanner du deg som psykolog får du mye pasientkontakt og god lønn. 

TS bør kanskje unngå tyngre psykiatri også, det er urolig hvor mye tiss, bæsj og spy man finner der, og der kan bæsjen gjerne være smurt over hele veggen og taket også.

Anonymkode: 3761d...dab

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS bør kanskje unngå tyngre psykiatri også, det er urolig hvor mye tiss, bæsj og spy man finner der, og der kan bæsjen gjerne være smurt over hele veggen og taket også.

Anonymkode: 3761d...dab

Du har et poeng! Ville kanskje holdt meg som psykolog på dagtid om jeg fryktet de tre nevnte tingene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du ønsker pasientkontakt og jobbe på sykehus, men ikke tørke tiss og bæsj. De som er innlagt på sykehus er i større grad eldre mennesker, med mindre du jobber på føden eller nyfødt intensiv. 

Tror du burde se ting på en litt annen måte. Tiss og bæsj er en del av et menneskets grunnleggende behov, dette er like viktig som pleie og næring. Det er en del av sykepleiejobben.

Anonymkode: 22443...58e

Kvinne under fødsel bæsjer og tisser på seg og nyfødte må også stelles, så dette er nok ikke plassen for TS🙈

Anonymkode: 88d2d...c0e

• Liker 2
Skrevet

Du kommer ikke unna "tiss og bæsj" i helsevesenet, uansett hvilke yrke du velger. Både sykepleiere, leger, vernepleiere, helsefagarbeidere og alt det der er borti urin og avføring. Leger må ofte ta urinprøver og avføringsprøver og studere disse, legge inn katetere hvor det er vanskelig, og sikkert mye, mye mer jeg ikke kommer på. Om det er pasientkontakten du ønsker, er nok sykepleier "bedre" enn lege (så nett en artikkel om en lege som hadde 60% papir/dataarbeid og 40% pasientrelatert arbeid). Hvis du ikke ønsker urin og avføring, er kontorjobb tingen - ikke helsevesenet. Det kommer du ikke unna. 

Du virker fryktelig umoden og bør kanskje ta et fri/jobbeår hvor du revurderer helsevesenet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange her sier at TS burde finne seg en annen utdanningsretning, fordi hun virker umoden. Jeg vil bare fortelle det at jeg var akkurat likens da jeg var 19 år og ferdig med vgs. Jeg kunne ikke tenke meg å få sommerjobb på sykehjem, med tanke på urin/avføring/spy osv og holdt meg unna helsevesenet i 5 år. Likevel ble interessen for sykepleie større og større, og jeg startet på sykepleieutdanningen som 25-åring. Jeg stortrives med yrket mitt, og bæsj og tiss som du kaller det, er ikke noe jeg tenker over engang. Det viktigste er at pasientene har det så godt som mulig, og om det innebærer å skifte bleie så gjør man det  :) Som sykepleier/lege ser man jo hele pasienten, og er fokusert på det medisinske aspektet ved slike gjøremål. Da tenker man ikke på at det er ekkelt. 

Det er i allefall min erfaring :) 

Anonymkode: 43bdb...bbc

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange her sier at TS burde finne seg en annen utdanningsretning, fordi hun virker umoden. Jeg vil bare fortelle det at jeg var akkurat likens da jeg var 19 år og ferdig med vgs. Jeg kunne ikke tenke meg å få sommerjobb på sykehjem, med tanke på urin/avføring/spy osv og holdt meg unna helsevesenet i 5 år. Likevel ble interessen for sykepleie større og større, og jeg startet på sykepleieutdanningen som 25-åring. Jeg stortrives med yrket mitt, og bæsj og tiss som du kaller det, er ikke noe jeg tenker over engang. Det viktigste er at pasientene har det så godt som mulig, og om det innebærer å skifte bleie så gjør man det  :) Som sykepleier/lege ser man jo hele pasienten, og er fokusert på det medisinske aspektet ved slike gjøremål. Da tenker man ikke på at det er ekkelt. 

Det er i allefall min erfaring :) 

Anonymkode: 43bdb...bbc

Enig, det er mange som tenker sånn - derfor jeg anbefalte ts et pauseår/friår/jobbår eller whatever, slik at hun kan modnes litt :) i tillegg er jo sykepleier og lege to veldig forskjellige profesjoner :o en lege er ikke akkurat "en sykepleier som ikke tørker bæsj" :P 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du velger medisin eller sykepleier vil turnusarbeid kunne være en del av jobben. 

Anonymkode: 518ee...e04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...