AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Personlig foretrekker jeg et kosthold uten for mye sukker. Samme gjelder for fruktose, selvfølgelig. Men jeg er utrolig glad i å ta meg et glass friskpresset juice eller en smoothie en gang i blant, eller lage meg en smoothie bowl til lunsj om jeg er fysen på noe friskt og godt. Men, jeg holder meg ikke veldig lenge mett på dette. Jeg bruker alltid kun frukt(noen ganger avokado og andre passende grønnsaker), bær, frø, nøtter, kokosmelk, mandelmelk osv. Tilsetter aldri ferdigjuice, yoghurt, vanlig melk, honning eller lignende. Det sier jo seg selv at det inneholder en del vitaminer, men er det i utgangspunktet godt for kroppen å spise/drikke dette? Eller er det hovedsaklig nok en hypet mattrend? Hvis man lager seg en halv liter med juice/smoothie eller en stor smoothiebowl(eller hva de kaller dette), blir det jo veldig mye fruktsukker på samme gang. Kjenner veganere som spiser minst 15+ frukt om dagen. Hvordan går dette an?! Forventer, som med alle andre dietter og kosthold, mange ulike meninger og synspunkter på dette. Men hva tenker dere? Anonymkode: fd764...909
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #2 Skrevet 23. mars 2017 Det er galt at folk trykker i seg sjokolade og pizza, men det er også galt at de trykker i seg frukt..? Hva kan man egentlig spise i dag, uten at det blir sett på som usunt og "giftig" for kroppen? Alt med måte. Anonymkode: 9eeef...839 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #3 Skrevet 24. mars 2017 Hvis du spiser hele frukten får du i deg fiber og annet som hjelper til med å bryte ned sukkeret. Juice og liknende gir ikke denne fordelen. Anonymkode: 4fb8d...ec7 2
Bondenisse Skrevet 24. mars 2017 #4 Skrevet 24. mars 2017 smoothie er bedre enn juice, juice er bare sukkeret og ikke fibrene. Men hva med å tilsette noe som metter litt lengre? f.eks havregryn. Jo tykkere den er, jo mer metthetsfølelse får du Men alt er sunt i riktige mengder, tror ikke du skal bekymre deg
s0la Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 Kroppen din trenger sukker også, men som ALT annet er for mye dårlig for kroppen. Så alt med måte! Når du spiser frukt og bær får du ikke bare i deg fruktsukker, men du får i deg vitaminer, antioksydanter, fiber, etc. Du får i deg mye nødvendig! Frukt bør man få i seg hver dag og det sukkeret du får i deg fra det er ikke dårlig for deg, men om du spiser en haug med frukt og ingenting annet er det jo så klart ikke bra. Det spørs hva man har i smoothien sin. Men igjen, alt med måte. Litt juice, honning eller melk i hverdagen skader absolutt ikke! Jeg drikker helmelk hver dag og er frisk som en fisk og i god form. Spiser og drikker variert! Jeg spiser ikke smoothie for at det skal mette; jeg har det som regel med annen mat. F.eks. en liten skål havregrøt med mandler.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 Jeg mener at smoothie som er lagd av hovedsaklig av frukt/bær og juice ikke er det beste man kan få i seg mtp blodsukkerstigning, gir lite metthetsfølelse etc, uten at det er direkte usunt. men når man lager det selv, kan man jo bestemme hva man vil ha i, og den måten du lager smoothie på gjør jo at det blir et sammensatt måltid. Jeg elsker å spise smoothie/smoothiebowls og spiser det minst 1 gang om dagen Anonymkode: 306fc...32a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 Det er ulike sukkerarter i frukt og bær. Jeg tåler ikke fruktose, og bruker derfor mye smootie basert på frukt/bær med lavt fruktoseinnhold. Anonymkode: 204b0...c60
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 Og så har vi jo den voldsomt hypede trenden med raw til 4. Det der må KO bare være usunt de spiser opp i mot 12!!! Bananer per dag før klokken 4..helt sykt Anonymkode: 64049...60e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 Jeg drikker smoothie nesten daglig, men bruker mest blåbær i den, litt jordbær, en halv banan, og litt presset appelsin. Noen ganger litt proteinpulver, litt spinat, frø eller lignende. Det kommer jo helt an på hva man har i den. Og jeg er selv veganer, og kjenner flere veganere, og jeg spiser ikke enorme mengder frukt om dagen, og ingen andre jeg kjenner gjør det heller. Vi spiser mest grønnsaker, men vi spiser jo frukt og bær og. Men bær, kan man spise større mengder av, enn banan. Jeg spiser vel 5 bananer i uka. Anonymkode: 9e12b...067
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #10 Skrevet 24. mars 2017 Altså, enkelt og greit så er frukt og grønnsaker sunt da det har vitaminer, men grønnsaker er bedre for deg enn frukt (pga. sukker), og jo "helere" du kan spise det, jo bedre. Smoothie er bedre enn juice, og hel frukt er bedre enn smoothie. Jo mer hel fiber du får i deg, jo mer metthetsfølelse. Selv lager jeg smoothie en sjelden gang, og spiser mest hel frukt når jeg skal ha frukt. Jeg blir heller ikke mett av smoothie. Er det slik at du sliter med å få i deg frukt og grønnsaker ellers, så er smoothie en grei løsning. Anonymkode: 7843e...689 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #11 Skrevet 25. mars 2017 Hvis du vil at smoothien skal mette mer eller at metthetsfølelsen skal vare lengre kan det være lurt bruke mer fett i den. Eller å tilsette f.eks. havregryn. Jeg lager smoothie på div. frukt og grønt, og skyr. Så spiser jeg valnøtter ved siden av. Spiser jeg dette til frokost klokka syv, så holder jeg ut fram til lunsj klokka tolv. Anonymkode: b8916...7ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå