Mrs.Bergland Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Jeg og mannen min skal skilles. Vi har økonomisk verge og fikk 2500 kr i uka til sammen til alt som måtte trenges til to voksne, to katter, hus og bil, evt finne på ting med støttekontakt eller venner... Nå slår vergen i bordet med at mine ukepenger skal reduseres til 500 kr. Dette skal gjelde til samme formål, men med kun én voksen. Er det mulig å gjennomføre? Syns det var meget lite penger!? Jeg må i tillegg ha noe mat som er mer tilegnet hjerte- karsyke (lite sukker og usunt fett osv) som koster mer... Jeg er ufør og har 14000 ca i mnd etter skatt... Er fortvilet!!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 Kan ikke du styre dine egne penger? Anonymkode: 33c0d...b40 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 Det høres lite ut. Står vergen din alene med denne avgjørelsen eller finnes det noen andre du kan diskutere saken med? Anonymkode: 96ccc...ad8
Mrs.Bergland Skrevet 22. mars 2017 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke du styre dine egne penger? Anonymkode: 33c0d...b40 Nei. Klarer det ikke... 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres lite ut. Står vergen din alene med denne avgjørelsen eller finnes det noen andre du kan diskutere saken med? Anonymkode: 96ccc...ad8 Kun vergen....
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 Eksen din har vel høyere inntekt enn deg, og det er grunnen til at dere hadde mer lommepnger. Av de 14.000 du har utbetalt skal det betales husleie, strøm, forsikring m.m., og det er dyrt. Da er det kanskje bare 500 kr igjen. Be vergen din om å vise og forklare deg regnskapet. Anonymkode: baf2c...e59 7
Mrs.Bergland Skrevet 22. mars 2017 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksen din har vel høyere inntekt enn deg, og det er grunnen til at dere hadde mer lommepnger. Av de 14.000 du har utbetalt skal det betales husleie, strøm, forsikring m.m., og det er dyrt. Da er det kanskje bare 500 kr igjen. Be vergen din om å vise og forklare deg regnskapet. Anonymkode: baf2c...e59 Han får bare 500 heretter han også...men det går jo bare ikke..
Carrot Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 En verge SKAL ivareta ditt beste, jeg kan ikke se at det er ditt beste å leve under minstegrensen for enslig voksen som fra NAV er satt til ca 8000 per mnd til livsopphold, en verge kan klages inn til fylkesmannen. Jeg ville bedt vergen sette opp hva pengene dine går til slik at du kan ta kontakt med fylkesmannen for gjennomgang. Hvis det er slik at det er igjen 500 til å leve for gjør ikke vergen din en god jobb med å forvalte dine økonomiske interesser på en god måte. 17
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 Hvem er vergen? Noen du kjenner eller valgt ut av andre? Kan du be noen andre se om det stemmer? Anonymkode: 42210...a64 1
Mrs.Bergland Skrevet 22. mars 2017 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2017 5 minutter siden, Carrot skrev: En verge SKAL ivareta ditt beste, jeg kan ikke se at det er ditt beste å leve under minstegrensen for enslig voksen som fra NAV er satt til ca 8000 per mnd til livsopphold, en verge kan klages inn til fylkesmannen. Jeg ville bedt vergen sette opp hva pengene dine går til slik at du kan ta kontakt med fylkesmannen for gjennomgang. Hvis det er slik at det er igjen 500 til å leve for gjør ikke vergen din en god jobb med å forvalte dine økonomiske interesser på en god måte. Takk. Skal gjøre det! Men hva går under "livsopphold"? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er vergen? Noen du kjenner eller valgt ut av andre? Kan du be noen andre se om det stemmer? Anonymkode: 42210...a64 Han ble bare valgt. Vet ikke hvordan egentlig...
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 14000 netto pr mnd gir ikke store beløpene til å levekostnader, så 500 kr uke er kanskje realistisk etter lån/fellesgjeld, barnehage, billån etc er betalt Anonymkode: be26d...bc6 4
Mrs.Bergland Skrevet 22. mars 2017 Forfatter #11 Skrevet 22. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 14000 netto pr mnd gir ikke store beløpene til å levekostnader, så 500 kr uke er kanskje realistisk etter lån/fellesgjeld, barnehage, billån etc er betalt Anonymkode: be26d...bc6 Har ikke gjeld eller barn.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #12 Skrevet 22. mars 2017 Dette må du ta opp med vergen eller lenger opp i systemet. Det er faktisk dyrere å bo alene framfor med noen, det betyr altså at dere får begge to økte utgifter ved å bo hver for dere. Se om det er mulighet for deg å lære deg økonomi slik at du slipper verge. Anonymkode: c604c...e89 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #13 Skrevet 22. mars 2017 10 000 i faste utgifter er ganske så normalt, så kanskje vergen tar høyde for dette for fremtiden nå, og dermed er det 4000 kr igjen til mat etc. Ikke urimelig det, et slikt budsjett når man har 14 000 netto pr mnd Anonymkode: be26d...bc6 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #14 Skrevet 22. mars 2017 23 minutter siden, Mrs.Bergland skrev: Jeg og mannen min skal skilles. Vi har økonomisk verge og fikk 2500 kr i uka til sammen til alt som måtte trenges til to voksne, to katter, hus og bil, evt finne på ting med støttekontakt eller venner... Nå slår vergen i bordet med at mine ukepenger skal reduseres til 500 kr. Dette skal gjelde til samme formål, men med kun én voksen. Er det mulig å gjennomføre? Syns det var meget lite penger!? Jeg må i tillegg ha noe mat som er mer tilegnet hjerte- karsyke (lite sukker og usunt fett osv) som koster mer... Jeg er ufør og har 14000 ca i mnd etter skatt... Er fortvilet!! Har du verge så får du alle regninger betalt og ordnet i tillegg til at der skal være ordnet med mat til deg. Det du får er lommepenger til fritidsaktiviteter og andre ekstraordinære ting du måtte ønske. Til å ha full vergeordning, ikke vere satt under administrasjon eller har hjelpeverge, så fremstår du både skrivefør og oppegående. Folk med vergeordning pleier være ute av stand til det meste, også å skrive på nettet. (Sykehjemsbenoere, psykisk utviklingshemmede i boliger med full døgnmemanning og 1 til 1 kontakt, og andre med manglende kognitive ferdigheter.) Er du ikke fornøyd med vergen så er Fylkesmannen klageinstans. Skriv et begrunnet brev dit du. Anonymkode: 49031...24a 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #15 Skrevet 22. mars 2017 Jeg ville valgt å overstyre vergen og tatt kontakt med overformynderiet/ fylkesmannen. Ingen kan leve på 500 kr uka. Det er dine penger selv om du trenger hjelp til å styre økonomien. Hvis du har 14000 har du nok råd til mer lommepenger enn 2000 i mnd. Be vergen om å få se budsjett. Det er i din fulle rett. Anonymkode: 3aa52...f58 2
Carrot Skrevet 22. mars 2017 #16 Skrevet 22. mars 2017 (endret) 16 timer siden, Mrs.Bergland skrev: Takk. Skal gjøre det! Men hva går under "livsopphold"? Fra og med 01.07.14 benytter NAV Innkreving livsoppholdssatsene som er fastsatt i forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning (FOR-2014-06-13-724). Livsoppholdssatsene inkluderer alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet/oppvarming, og innboforsikring, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon, media og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. Det er viktig at du tar med i en klage at din verge ikke har tatt hensyn til deg før beslutningen ble tatt og at denne ikke handler i tråd med din vilje eller forklart deg hva saken dreier seg om, en verge skal alltid samråde med den personen de representerer da det er lovfestet. En verge skal bruke dine inntekter til å dekke utgiftene dine, for eksempel husleie, strøm, forsikring, telefon, mat, vedlikehold, klær, frisør og vanlige små gaver. Fylkesmannen kan fastsette et «budsjett» for vergen, dvs. en grense for hva han eller hun kan disponere. Det du evt utenom SKAL være lommepenger som en annen skrev. Endret 23. mars 2017 av Edie Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #17 Skrevet 22. mars 2017 13 minutter siden, Mrs.Bergland skrev: Takk. Skal gjøre det! Men hva går under "livsopphold"? Han ble bare valgt. Vet ikke hvordan egentlig... Da har du nok en offentlig hjelpeverge. Livsopphold skal dekke utgifter til mat , kosmetikk, hygieneartikler, lege visitt, avis, transport,sosiale sktiviteter m.m. Alt utenom husleie,strøm,forsikring og slikt. Anonymkode: 3aa52...f58
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #18 Skrevet 22. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt å overstyre vergen og tatt kontakt med overformynderiet/ fylkesmannen. Ingen kan leve på 500 kr uka. Det er dine penger selv om du trenger hjelp til å styre økonomien. Hvis du har 14000 har du nok råd til mer lommepenger enn 2000 i mnd. Be vergen om å få se budsjett. Det er i din fulle rett. Anonymkode: 3aa52...f58 500 kroner i uka er ikke det hun skal leve for. Med økonomisk verge så får hun betalt/kjøpt inn alt av ordinær mat / matutgifter. Hun har kr. 2 000 i måneden til full fornøyelse - les: lek og fritid. Hvem andre på minstesats får totusen til lek og fritid? Anonymkode: 49031...24a 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #19 Skrevet 22. mars 2017 1 minutt siden, Carrot skrev: Fra og med 01.07.14 benytter NAV Innkreving livsoppholdssatsene som er fastsatt i forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning (FOR-2014-06-13-724). Livsoppholdssatsene inkluderer alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet/oppvarming, og innboforsikring, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon, media og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. Det er viktig at du tar med i en klage at din verge ikke har tatt hensyn til deg før beslutningen ble tatt og at denne ikke handler i tråd med din vilje eller forklart deg hva saken dreier seg om, en verge skal alltid samråde med den personen de representerer da det er lovfestet. En verge skal bruke dine inntekter til å dekke utgiftene dine, for eksempel husleie, strøm, forsikring, telefon, mat, vedlikehold, klær, frisør og vanlige små gaver. Fylkesmannen kan fastsette et «budsjett» for vergen, dvs. en grense for hva han eller hun kan disponere. Det du evt utenom SKAL være lommepenger som en annen skrev. Og så: Finn ett annet sted å leke! Dette er ikke sammenlignbare situasjoner. Du kaster blør i øynene på ts. Hun har uføretrygd. Livsoppholdsatser på Nav sosial eller gjeldsordning er to andre ordninger. Andre ordningers regler kommer ikke til anvendelse når hun er uføretrygdet. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du nok en offentlig hjelpeverge. Livsopphold skal dekke utgifter til mat , kosmetikk, hygieneartikler, lege visitt, avis, transport,sosiale sktiviteter m.m. Alt utenom husleie,strøm,forsikring og slikt. Anonymkode: 3aa52...f58 Skill mellom hjelpeverge og verge. Det er to ulike ordninger, med ulik inngripend i livet og økonomien til folk. Anonymkode: 49031...24a 5
Carrot Skrevet 22. mars 2017 #20 Skrevet 22. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er ikke sammenlignbare situasjoner. Du kaster blør i øynene på ts. Hun har uføretrygd. Livsoppholdsatser på Nav sosial eller gjeldsordning er to andre ordninger. Andre ordningers regler kommer ikke til anvendelse når hun er uføretrygdet. Skill mellom hjelpeverge og verge. Det er to ulike ordninger, med ulik inngripend i livet og økonomien til folk. Anonymkode: 49031...24a Selv om man er ufør har man krav på minstesats til livsopphold - nå så jeg at TS skrev hun har 14000 (og ikke 8000 så hun er innenfor satsene) men hva pengene skal gå til og hvordan vergen skal opptre er ufravikelig. Og vergeordningen er lovfestet uavhengig av om du er ufør eller ikke. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå