AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Vi har fått plass i barnehage 01.08.17 og da er barnet 9,5 mnd og jeg har permisjon til 25.08.17 Går det ann å få utsatt barnehage starten til fks 17.08 ? Slik at barnet blir 10 mnd først? Og er egentlig 10 mnd en fin alder å starte i eller vente til 12 mnd? Om jeg kan få utsatt starten 2 mnd? Ble mange spørsmål 🙈 Anonymkode: 4a645...dec
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 51 minutter siden, Minlillesky skrev: Ring barnehagen og hør Ja, tenkte å gjøre det også Men, ville sjekke om noen her hadde litt erfaring med tanke på alder før jeg kontaktet barnehagen Anonymkode: 4a645...dec
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #4 Skrevet 22. mars 2017 Jeg ville absolutt utsatt til 12 mnd hvis det var mulig, men det må du kontakte barnehagen om for å få vite De er fortsatt veldig avhengig av voksne når de er så små Anonymkode: bda95...951
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 Jeg takket ja til plassen jeg fikk og lot han starte seinere med avtale med bhg, slik som du tenker. Det er du plass så lenge du betaler for den. Regner med det stort sett fungerer slik overalt. 🍾 Anonymkode: 94a66...feb
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 Omg skulle være en 😊 i stede for den flasken... må lære meg å se over det jeg skriver... 😰 Anonymkode: 94a66...feb 2
Bokdamen Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg takket ja til plassen jeg fikk og lot han starte seinere med avtale med bhg, slik som du tenker. Det er du plass så lenge du betaler for den. Regner med det stort sett fungerer slik overalt. 🍾 Anonymkode: 94a66...feb I en del byer med stort press er det begrenset hvor lenge man kan holde på en plass. TS: hvis barnet er født 17.10 har du rett på plass fra oktober. Er det noen spesiell grunn til at dere søkt plass fra 01.08 og ikke 01.10?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 1 time siden, Bokdamen skrev: I en del byer med stort press er det begrenset hvor lenge man kan holde på en plass. TS: hvis barnet er født 17.10 har du rett på plass fra oktober. Er det noen spesiell grunn til at dere søkt plass fra 01.08 og ikke 01.10? Jeg søkte plass fra 01.10 men i svaret så stod det tilbudt plass fra 01.08 så jeg får prøve å ringe bhg å spørre de... vil jo helst at hun skal starte i oktober Anonymkode: 4a645...dec
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 Er ikke verre enn å snakke med styreren. Mange godtar at man kan utsette starten bare man betaler for plassen, men ikke i det uendelige selvsagt. Hadde ikke takket nei til plassen hvis det er i en barnehage dere vil ha. Om dere ikke kan utsette starten kan dere jo bruke lang tid på tilvenning og ha korte dager over en lang periode? Anonymkode: 79e7c...81b
Bokdamen Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte plass fra 01.10 men i svaret så stod det tilbudt plass fra 01.08 så jeg får prøve å ringe bhg å spørre de... vil jo helst at hun skal starte i oktober Anonymkode: 4a645...dec Jeg trodde man hadde rett på å få plass den mnd barnet fylte ett, men at man kan få fra august om man ønsker. Ville kanskje sjekket med kommunens opptakskontor om ikke det er sånn først. Kanskje du kan unngå å betale for august og september? https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/opptak-i-barnehagen/id2344761/
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #11 Skrevet 22. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått plass i barnehage 01.08.17 og da er barnet 9,5 mnd og jeg har permisjon til 25.08.17 Går det ann å få utsatt barnehage starten til fks 17.08 ? Slik at barnet blir 10 mnd først? Og er egentlig 10 mnd en fin alder å starte i eller vente til 12 mnd? Om jeg kan få utsatt starten 2 mnd? Ble mange spørsmål 🙈 Anonymkode: 4a645...dec Hvis dere har mulighet for det, ville jeg absolutt ventet til han er 1 år. Barn på 10 mnd er små, og selv i barnehager med bra bemanning, er det mange barn per voksen, og muligheten til nærhet, trøst og oppmerksomhet er deretter. Vi har vært kjempefornøyde med våre barnehager og jeg beundrer virkelig de ansatte sin evne til å se og ivareta barna, men det sier seg selv at overgangen fra en trygg tilværelse hjemme, til lange dager sammen med mange andre barn, er stor. De minste trenger aller mest trygge voksne og muligheten for nærhet. Jeg tror det er mulig i de fleste barnehager å ta imot plassen, og betale for den, men utsette den reelle oppstarten ei stund. Noen ganger ønsker barnehagen imidlertid at dere har litt tilknytning til barnehagen i denne perioden, men det kan bety å stikke innom en gang iblant på besøk etc, og er jo egentlig bare en flott mulighet for en lang, god tilvenningsperiode. Vårt yngste barn fikk plass fra 1.desember, men begynte i midten av januar. Da avtalte vi med barnehagen at vi stakk innom en del ganger i denne perioden. Da ble han trygg på både lokalene og de voksne mens vi var der, og da han skulle starte for fullt, gikk det egentlig ganske greit. Anonymkode: 59d35...488
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #12 Skrevet 23. mars 2017 Ser noen spør hvorfor du ikke tok fra 1.10 og at du ble tilbudt 1.8. Jeg jobber selv som styrer i barnehage og veldig mange barnehager slutter med løpende opptak for tiden - det vil si at det feks kun er mulig å takke ja til plass 1.8 eller 1.1 - dette for at barnehagen skal ha mulighet til å regne på personaltetthet og holde dette stabilt, noe som ikke er mulig om man skal ta inn barn fortløpende hele året. Når det skal sies er det riktig som flere her sier - det er ofte mulig å holde på plassen så lenge du betaler for den Anonymkode: 7fc15...887
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #13 Skrevet 23. mars 2017 Hvis jeg kunne unngå å sende et barn under ett år i barnehagen så hadde jeg helt klart gjort det. Anonymkode: 8d9e1...692
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #14 Skrevet 23. mars 2017 Snakk med styreren i barnehagen, du. Hadde akkurat samme problem, og var så redd for å måtte sende fra meg baby på 10 mnd. Men det gikk helt fint å takke ja og betale for plassen fra august, og så avtale oppstart i oktober. De synes det var fint å spre mottaket av nye barn i barnehagen også, og da ble det en myk start på høsten på den avd med 8 barn i stedet for 9. Gikk helt fint! Anonymkode: c573b...2de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå