Gå til innhold

Fotografbilde konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns dere? Bestille fotograf eller ikke?

Min stedatter konfirmeres i år. Hun er mest hos oss, og behandles selvfølgelig akkurat som våre felles barn. Vi har bilder av alle barna fremme fra babystadiet, ettårsbilde og lignende. Stedatter er første ut med konfirmasjon. Så denne gangen settes standarden, og er usikker på fotograf eller ikke.

Vi liker å ha bildeminner fra spesielle og anledninger. Kan få noen til å ta fine bilder med ok kamera, men så er det noe eget med profesjonell fotograf. Kommer til å ha bilde fremme i a4 str, så kreves ikke høy kvalitet på kamera for at bildet skal bli godt.

Er det verdt pengene å ha fotograf? Positive og negative erfaringer tas imot!

Til dere som bestilte fotograf: ble bildene tatt på selve dagen, eller i forkant? Evt etterkant? Hva anbefales her?

Anonymkode: 6c399...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å få en fotograf til å ta bilder, i tillegg til de bildene familie og venner tar, øker jo sjansen betraktelig for å sitte igjen med bilder som er gode.

Særlig når det gjelder lyssetting er fotografbilder ofte mye bedre. Både fordi de tenker på lys på en annen måte, og fordi de supplerer med lyskilder der det er nødvendig.

Min erfaring er at selve fotograferingen ikke er så dyr, men at det er dyrt å (etter)bestille bilder. Det kan dere jo regulere selv (hvor mange og hvor store bilder dere bestiller), og man kan bestille flere bilder senere hvis man vil.

Hvis konfirmanten selv ønsker fotograf, ville jeg prioritert det. Men sagt at dere i utgangspunktet ikke budsjetterer for store etterbestillinger ..

Og hvis man (foreldre, gjester) samtidig tar bilder selv, kan man kombinere, og for eksempel bruke en kollasj av egne bilder som takkekort.

Hvorvidt dere bestiller fotografen til selve dagen eller til en dag i forkant/etterkant ville jeg snakket med fotografen om.

Det kan være stressende med fotograf på selve dagen, men på den annen side er det en fin anledning til å få tatt ekstra gode biler av flere enn konfirmanten i bunad/festklær. Fotografen har ofte erfaring fra dette, og kan hjelpe dere med å bestemme.

Utendørsbilder er ofte veldig hyggelig, og det behøver ikke være strålende sol (tvert i mot) for å få tatt fine bilder utendørs.

Og velg gjerne annen bakgrunn enn bare bjørketre osv. Bygninger / mur / byliv kan være fine bakgrunner også.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt tre konfirmanter, to av dem var hos fotograf ifm konfirmasjonen (et par dager før dagen). Må si det ikke er stor forskjell på de vi tok selv, og til takkekort brukte vi våre egne bilder. Besteforeldre fikk fotografbilder til jul, slik at vi i det hele tatt fikk nytte av dem. Vi har bare den ene konfirmanten på veggen, de to andre ville ikke godkjenne bildene, "fjortisfærer"! 

Tja, sier jeg. Det er dyrt, og ikke nødvendigvis det aller beste (tenk deg tenåringen med DEN kvisa hos fotografen, vi kunne vente en uke før vi tok bildene, uavhengig av time....)

Anonymkode: 61775...12e

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke fotograf siden jeg hadde et bra kamera selv. Problemet var bare at ingen klarte å ta gode bilder med det (de slet med å finne fokus), bortsett fra meg. Så bildene av gjestene ble fine, men alle bildene av meg ble uklare..

Anonymkode: 8c2e7...54a

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha fotograf på selve dagen. Det er fordi jeg også ønsker bilder av besteforeldre i finstasen.

Anonymkode: 839f9...52f

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var konfirmant tok vi bildene en annen dag enn på selve konfirmasjonsdagen! :) Greit at det er en del år siden nå, men på konfirmasjonsdagen tror jeg de fleste liker å kunne bruke mest mulig tid med gjestene sine. 

Jeg tenker at når mitt eget barn konfirmeres, så skal vi ta både bilder kun av konfirmanten, men også av hele familien.

Anonymkode: d5654...29f

AnonymBruker
Skrevet

At bildet ikke skal forstørres særlig er ikke så relevant i dag pga at oppløsningen er kjempestor selv på mobiler. Det som teller er at bildet ser bra ut. Fine farger, komposisjon, rett fokus osv. Klarer dere det selv, så dropp fotografen. Hvis ikke så synes jeg dere skal spandere fotograf på barna deres.

Anonymkode: 1a793...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...