Gå til innhold

c25k løpeprogram og løping generelt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Såå.. er ei jente som virkelig har fått sansen for å jogge/løpe! Tidligere har jeg begynt med jogging på mølle og elsket følelsen etter løping, men endt opp med å få legghinnebetennelse og bare droppa det og fokusert på styrke istedenfor. Har nå holdt på i rundt en måned ca annenhver dag, med tilfeldige egenlagde intervallprogrammer og investert i skikkelige sko, og ikke fått noen plager med legger enda heldigvis!
Nå har jeg startet på løpeprogrammet c25k, er på uke 1 og har trent på søndag og igår, og vil helst ha den økta på mølla annenhver dag, men lurer på hvordan jeg skal gjøre det da programmet kun er lagt opp til 3 dager pr uke av de 8-9 ukene. Burde jeg ta den uka jeg er i på ny, eller hoppe videre til neste uke? 
Altså, hvis jeg tar dag 3/3 imorgen så er jeg jo ferdig med den uka, men har jeg lyst å springe på lørdag burde jeg da ta dag 3 igjen eller begynne på uke 2? Hopper jeg videre til neste uke vil jeg jo bli mye fortere ferdig med dagene ifht det programmet er lagt opp til! 
Håper noen med peiling kan svare! :)

Anonymkode: 70822...79d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at det er bare tre ganger i uka. Du må begynne med mindre mengde og øke gradvis slik at du ikke får belastningsskader som beinhinnebetennelse.

Dersom du liker styrketrening bør du ikke slutte med det. Det er også med på å forebygge belastningsskader.

Anonymkode: 20d36...636

• Liker 1
Skrevet

For at programmet skal være effektivt er det nødvendig med en hviledag mellom øktene. Du skal venne både kroppen og hodet til løping, og for at bena skal tåle lengre løpeturer uten pause, må du bygge muskler og styrke. Restitusjon mellom øktene er like viktig som treningen, både for muskelvekst og en skadefri oppstart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...