AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Jeg lurer på hva dere som slet med matte gjorde for å enten bestå eller få en god karakter på eksamen. Jeg skal ha eksamen som privatist i slutten av mai, og jeg sliter. Skal ha eksamen i 2P-Y. Målet er å bestå, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom stoffet. Går på voksenopplæring, men pga fysiske og psykiske plager har det blitt en del fravær. Prøver så godt jeg kan å gjøre en god del hjemme, men jeg kjenner at jeg sliter.. Har du noen gode tips som hjalp deg? Eller er det så lett (vanskelig) at man bare må pugge stoffet til sitter? Takk for svar på forhånd! Anonymkode: 93403...858
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 Denne siden er fantastisk http://matematikk.net/side/2P-Y_Hovedside Her er det lagt ut tidligere eksamener med fasit. Hjalp meg mye å øve på disse oppgavene Anonymkode: a5731...84e
cmd Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 Da foreslår jeg at du tar et par private timer. Men da må du sikkert betale litt for vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #4 Skrevet 22. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne siden er fantastisk http://matematikk.net/side/2P-Y_Hovedside Her er det lagt ut tidligere eksamener med fasit. Hjalp meg mye å øve på disse oppgavene Anonymkode: a5731...84e Har brukt den siden mye selv og det er god hjelp i den. Hovedproblemet mitt er vel det at jeg ikke forstår bæret. Jeg tror jeg gjør det, går videre i boka og når jeg da går tilbake igjen så blir det på en måte helt tomt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Selve situasjonen med eksamen gjør det jo ikke bedre. Tanken på å sitte i ett rom med mange andre som puster og peser og sliter i tillegg til dårlig luft, har mer eller mindre blitt ett daglig mareritt. Ikke det at det har noe særlig med problemstillingen min å gjøre, det er jo bare en veldig liten faktor. Måtte bare få det ut Anonymkode: 93403...858
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 Lær deg geogebra skikkelig så er mye gjort. Anonymkode: 9595b...734
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 5 minutter siden, cmd skrev: Da foreslår jeg at du tar et par private timer. Men da må du sikkert betale litt for vedkommende. Det har vært oppe til vurdering.Men er det egentlig verdt pengene? Anonymkode: 93403...858
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær deg geogebra skikkelig så er mye gjort. Anonymkode: 9595b...734 Geogebra kan jeg sånn passe, må øve mer på det òg. Vet jeg kommer til å slite mest på del 1, uten hjelpemidler. Anonymkode: 93403...858
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 Løs tidligere eksamensoppgaver fra morgen til kveld. Mange oppgaver går igjen. Lær deg disse og du er sikret en god karakter selvom du ikke kan "matte". Anonymkode: ba149...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Løs tidligere eksamensoppgaver fra morgen til kveld. Mange oppgaver går igjen. Lær deg disse og du er sikret en god karakter selvom du ikke kan "matte". Anonymkode: ba149...bd0 Så jeg bør egentlig ikke "følge" boka? Men heller fokusere på gamle eksamensoppgaver? Anonymkode: 93403...858
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så jeg bør egentlig ikke "følge" boka? Men heller fokusere på gamle eksamensoppgaver? Anonymkode: 93403...858 Jeg ville gjort begge deler. men fokuser på å løse oppgaver istedenfor å "lese" matte. om du har dårlig tid ville jeg bare løst tidligere eksamensoppgaver. Anonymkode: ba149...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #11 Skrevet 22. mars 2017 Jeg strøk på det som den gang het 1MY hele to ganger. Til slutt sto jeg på faget, og fikk vel enten 2 eller 3. Så støkte jeg meg på forkurs, noe som gikk rett til helvete da jeg aldri møtte opp. Tok en pause, og jobbet et par år, samt var i forsvaret. Året før studiene begynte, tenkte jeg at dette skal jeg klare: Meldte meg opp til privatist i 3MX og 2FY. Brukte sider som khanacademy, og div. andre youtube kanaler til å lære matematikken. Greide på håret å få en 2'er i 2FY, og 2 i 3MX skriftlig. Kom inn på Ingeniørstudiene, da i en spesialisering jeg var svært interessert i. Matte 1 fikk jeg en C, Matte 2 B, og Matte 3 B. Fysikk ble C, og Statistikk B. Ikke A, men likevel litt høyere enn snittet i klassen. Etter det tok jeg en god del matte- og statistikk fag ila. studiene. Men Matte 1-3 + Fysikk, og Statistikk er de "naturlige" påbygningene til realfag fra VGS. Jeg var vel egentlig bare hundre ganger mer motivert når jeg startet på studiene, enn det jeg var på VGS. Alt var artigere, var bedre miljø, og de fagene jeg tok var jeg virkelig interessert i. Siden det var mye matte og fysikk innbakt i fagene, så fikk jeg naturlig trening der. Brukte khanacademy flittig ila. av studiene, og andre mattesider som Pauls Online Math Notes. Det finnes så utrolig mange flere, og bedre måter å lære matte/realfag i dag, enn når jeg gikk på VGS! Anonymkode: dd42e...948
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #12 Skrevet 22. mars 2017 En ting jeg glemte: Ja, mange oppgaver går igjen på eksamen. Dersom du går over eksamensoppgavene fra i dag, og 10-20 år tilbake, så vil du se mønster på hva som dukker opp. Dersom du er veldig opptatt av å få god karakter, så benytter du halve studiene på å lære stoffet, og resten på å mestre eksamensoppgaver. På høyere studier så blir nesten dette en kunstform, der folk kan være meget flinke å løse oppgaver, men kanskje ikke like flinke å skjønne konsept (dessverre). Første året brukte jeg mye tid på å lese stoff, men var nok fortsatt i oppgavemodus. Anonymkode: dd42e...948
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå