Gå til innhold

Hvordan gjøre det? Vektnedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått opp en del kilo og vil ned. Det er hundreogførtitusenmillionmilliarder råd for hvordan gå ned i vekt. 

Jeg er 165 cm , 30 år og veier 66 kilo. Vil helst ned 10. 

Hvordan? Gode treningsøvelser og kostholdsanbefalinger for meg? Jeg mangler en del vitaminer så trenger næringsrik mat.

Men hvor mange kcal skal jeg egentlig spise? 

Anonymkode: 9a6fc...9ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du går ned i vekt ved å konsekvent spise færre kalorier enn du forbruker. Kalkuler ditt kaloribehov her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ 1% av din kroppsvekt er max realistisk nedgang pr uke. Det er kjempeenkelt å sette opp en meny og et treningsopplegg som får deg ned i vekt om du følger det til punkt og prikke.

Et sunt kosthold er variert og balansert. Spis litt av hvert fra alle matvaregupper hver dag. Lag så mye av maten din selv som du finner praktisk. Trening er bra for helsa. Beveg deg hver dag, finn en eller flere aktiviteter som du liker og dermed greier og ønsker å holde på med.

Det er hundreogførtitusenmillionmilliarder råd fordi det er så mange måter å konsekvent spise færre kalorier enn man forbruker. Det vanskelige med vektnedgang (og ikke minst vedlikehold) er å komme fram til et opplegg som fungerer for en selv, i praksis. Det er du som kjenner deg selv best, og det er du som skal følge opplegget. Derfor må du selv sette sammen din egen plan.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått opp en del kilo og vil ned. Det er hundreogførtitusenmillionmilliarder råd for hvordan gå ned i vekt. 

Jeg er 165 cm , 30 år og veier 66 kilo. Vil helst ned 10. 

Hvordan? Gode treningsøvelser og kostholdsanbefalinger for meg? Jeg mangler en del vitaminer så trenger næringsrik mat.

Men hvor mange kcal skal jeg egentlig spise? 

Jeg gikk ned 7 kg fra omtrent samme utgangspunkt som deg før jeg litt "plutselig" ble gravid. For meg var ikke trening veien å gå. Jeg blir veldig sulten etter trening og sliter da med å spise passelig med kalorier etterpå. Vinninga av treninga gikk opp i spinninga.

Jeg brukte vektklubben for å bli mer bevisst de kalorifellene jeg hadde i kostholdet mitt, og om sammensetningen mellom fett, proteiner og karbohydrater var ok. Jeg syntes det funket bra, ble ikke særlig stress med å legge inn alt jeg spiste og drakk i appen heller. :) 

Etter jeg nådde målet brukte jeg appen videre for å spise det jeg trenger for å opprettholde vekten, men ikke mer.

Mangler du vitaminer bør du ta multivitaminer og tran, og så øve på å introdusere nøtter, fisk, frukt og grønne grønnsaker for å få det du trenger gjennom maten. Det kan være greit å les seg opp på hvor du finner de vitaminer du sier du mangler, og rett og slett spise mer av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to :-) Vil lifesum være en grei gratisverson for vektklubben? 

Jeg syns ikke det er så vanskelig å forandre vekta egentlig. Ned eller opp. Spesielt ikke opp, men failer alltid på å holde meg der. Hvordan gjør man det? 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar begge to :-) Vil lifesum være en grei gratisverson for vektklubben? 

Jeg syns ikke det er så vanskelig å forandre vekta egentlig. Ned eller opp. Spesielt ikke opp, men failer alltid på å holde meg der. Hvordan gjør man det? 

Jeg har brukt myfitnesspal, fitbit og grete roede, alle er gratis. Du må bare bruke dem riktig for at de skal fungere etter hensikten. Det betyr konkret at du må veie alt du spiser, logge alt, kontrollere at det du logger er den samme varen som det du spiser og i den mengden du faktisk spiser, og ikke glemme noe, eller jukse. Så må du spise så mye som du har bestemt deg for, og gjøre det hver dag. 

For å holde vekta trenger du bare å ha en balanse mellom inntak og forbruk. Men det er du som må få det til, og det er ingen snarveier, og du må gjøre jobben selv. Det er til tider vanskelig, men det er slett ikke umulig. Det er mulig for alle. Du må bare finne en måte som gjør det mulig for deg. Det er det du som må finne ut av. Identifiser hva som gjør det vanskelig for deg, og finn løsninger for å overkomme disse vanskene, uten å lage flere (og større) vansker. Det krever innsikt, refleksjon, eksperimentering og tålmodighet. 

• Liker 1
Skrevet

Periodisk faste er en effektiv og overraskende enkel måte å redusere matinntaket på. Det er også sunnere enn å spise hele tiden, slik folk flest gjør i dag. Det er mange varianter av det, f.eks "Warrior Diet" der man spiser ett stort måltid om dagen, 2/5-fasten der man spiser veldig lite på to av ukens dager, eller 16/8-varianten, bedre kjent som Leangains. Det går kort sagt ut på å ikke spise fra du legger deg til du er ferdig på jobb, ca 16 timer. Det er mye lettere enn det høres ut, mange opplever også å få mer energi og bedre humør av det. En del kvinner trives best med et litt større "spisevindu" og faster bare 14 timer.

Det er veldig praktisk å kombinere med trening, da du sannsynligvis vil føle du har mer energi når du trener på tom mage. Periodisk faste kombinert med trening (intervaller og/eller styrke) og at du prøver å spise mer protein, så kommer du langt uten særlig stress.

http://www.leangains.com/ hvis du vil vite mer om 16/8-fasten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns lifesum var genialt når jeg gikk ned i vekt nå. Spiste normalt, men mindre mengder av alt, ingen sær diett. Det er viktig å gjøre noe som du kan videreføre, altså få nye vaner.

Anonymkode: c5196...49c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...