Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde som sagt planer om en brystreduksjon nå over jul, men etter et fælt mareritt om narkosen så har jeg nå fått panikk. Jeg drømte at jeg kjente smertene mens jeg lå i narkose uten å få sagt ifra fordi jeg var så neddopet... :veldigsur:

Jeg som har gledet meg så fælt til å få det bedre med nakken og ryggen med forminskning...Uff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anestesilegen følger med på deg hele veien, og passer på at du er i full narkose, så det trenger du overhodet ikke å bekymre deg for :wink:

Gjest Moonshadow
Skrevet

Det er vel rammet av litt kalde føtter :kose:

Men det går nok helt sikkert bra under opprasjonen, skal du se :)

Skrevet

Det var det med narkosen som var problemet. Jeg sov så dypt at jeg ikke fikk sagt ifra om smertene, og det var så ekte og ekkel drøm at når jeg våknet måtte jeg faktisk sjekke at alt var under kontroll med puppene...Tror jeg virkelig har skrekk for narkose og smerter.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hvis du virkelig psyker deg ned med at smertene kommer til å nærmest ta livet av deg, så takler du de nok helt vanvittig. Jeg gruet meg så sinnsykt til jeg skulle få proteser under brystmuskelen at jeg ikke fikk sove i tre uker før operasjonen. Men det var faktisk ikke så ille, fordi jeg hadde forberedt med på å nærmest dø!

Og når det gjelder narkosen, så gir de deg gode beroligende midler først, som tar bort knuten i magen din, roer deg heeelt ned, og gir deg en sånn "i dont care"-følelse. Og når du så sovner, er du skikkelig borte til de setter "motgift" på narkosen altså :)

Skrevet

"Motgift"? He he...Hørtes ikke bra ut..

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ikke vær redd, narkoselege har utdannet seg til dette spesielt :) Og norge er et for lite land å være u-proff i, så lumske mennesker blir fort blåst opp og ut i media ;)

Har du operert noe tidligere?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har ikke no å bekymre deg for. Det er ikke så lenge siden jeg var i narkose pga en operasjon. De har en sykepleier/lege der som kun skal passe på at alt går bra med deg mens du er i narkose. Hvis du våkner under operasjonen så bare gir de deg litt smertestillende og kjører deg under i narkose igjen. Det er ikke noe å grue seg til og alt kommer helt sikkert til å gå bra!

Skrevet
Ikke vær redd, narkoselege har utdannet seg til dette spesielt :) Og norge er et for lite land å være u-proff i, så lumske mennesker blir fort blåst opp og ut i media ;)

Har du operert noe tidligere?

Aldri operert før...Gjør alt for å holde meg frisk å slippe unna operasjoner, så dette slenger jeg meg merkelig nok frivillig inn i. Er livredd for operasjoner generelt, både store og små.

Gjest Ninakanin
Skrevet

aha, regnet med det var det som var problemet. okay, sånn foregår en operasjon: (dette pleier å hjelpe, å vite hva en går til)

Man kommer inn på klinikken, i rene behagelige klær, i en genser som lar seg åpne helt (enten glidelås eller knapper), og i sko som man lett trør inn og ut av. Hjemme har man gjort mye klart slik at man kan slappe mest mulig av. Sånne små eplejuicer med sugerør er himmelen når en er groggy etter operasjonen :)

Vel, så tasser man inn der da, med sommerfugler og tvil og alt på en gang. Så gir de deg et bittelite glass vann og en pille eller to, og ber deg vente. Ikke fordi det er noe galt eller noe som er forsinket, men fordi de vil at de beroligende midlene skal få tid til å virke i kroppen din :)

Så slipper de deg inn i slusa, enten i en seng eller så tasser du bare inn. Slusen er et lite rom mellom vanlige rom og operasjonssalen, hvor du enten skifter til operasjonsklærne (ikke ha på g-strengtruse denne dagen, ha på deg noe behagelig og "dekkende") eller venter på å komme inn på oprasjonssalen. Sykepleieren begynner nå å passe på deg og prate med deg, for medisinene begynner å gjøre deg trøtt og sløv. Anestesilegen kommer ofte og hilser på :)

Så bærer det inn på operasjonssalen, og nå er hjernen din i medisene sin styring, og du koser deg nesten. Enten du ligger på sengen allerede eller blir bedt om å legge deg inne på operasjonsstua, så gir de deg flere beroligende og smertestillende. Du prater bare tull, om hagleskyting og matteregler og fint vær, og så...

..så våkner du og tenker "hæ, sovna jeg!?!?" og så er puppene fiks ferdig, og en snill sykepleier står og smiler til deg og sier "hei, der er du!"

Skrevet

Jeg kan jo godt fortelle deg om hvordan det er å våkne under en operasjon for det gjorde nemlig jeg. :o

Men det var ikke ille i det hele tatt! :-) Jeg hadde en buk og lårplastik for et år siden. Jeg fikk narkose og sovnet med en gang! Men så husker jeg at jeg våknet og kjente sat det stakk i magen. Jeg gryntet noe om at det gjorde vondt et par ganger før de hørte meg og da svarte de: " Ja det er fordi vi syr!" og jeg svarer at det gjør vondt i magen, da svarer de at "ja men nå syr vi i låret!" Og så var jeg borte igjen. :sove:

Men det jeg vil frem til da, er at det ikke var skummelt i det hele tatt! :-) Ikke gjorde det spesielt vondt heller, bare litt stikking! (grunnen til at det stakk i magen og ikke i låret var nok fordi nervene mine var rimelig forvirret etter å ha blitt tullet med)

Etter operasjonen fikk jeg vite at de hadde byttet fra narkose til et annet bedøvelsesmiddel som holdt meg delvis våken, og det var derfor jeg hadde våknet! :Gjesp: Men dette var ikke noe skummelt i det hele tatt, og at du ikke klarer å gi beskjed under narkosen tror jeg du ikke kommer til å oppleve. Det sitter en og passer på deg hele tiden og slikt ser de på puls/hjerterytmen!

:enig_animasjon:

Bare slapp av du og ta operasjonen! Du kommer til å angre hvis du trekker deg!

Pam

Skrevet

Tusen takk for svar :wink: Ble kjempeberoliget nå, og føler at jeg tror jeg kan ta operasjonen alikevel. Tusen takk.

Skrevet

De er ikke ufarlig å ta narkose. Jeg har vært operert flere ganger men plutselig var jeg blitt allergisk mot narkosen og hold på å dø under en helt enkelt operasjon. Så det er alltid et faremoment med narkose, uannsett om du har blitt operert før eller ikke.

Skrevet

Hva gjorde dem da? Hvordan overlevde du?

Skrevet
De er ikke ufarlig å ta narkose. Jeg har vært operert flere ganger men plutselig var jeg blitt allergisk mot narkosen og hold på å dø under en helt enkelt operasjon. Så det er alltid et faremoment med narkose' date=' uannsett om du har blitt operert før eller ikke.[/quote']

Den kommentaren var jo veldig nødvendig. :-?

Devana, ikke bekymre deg. Det går bra skal du se. :)

Les denne artikkelen, http://www.doktoronline.no/section/nosecti...&DocumentId=552

Skrevet

Jeg mistet blodtrykket og da oppdaget legene det og, stoppet narkosen og jeg fikk en slags motgift.

Nå må jeg bestandig gå med et merke på meg som forteller at jeg ikke tåler vanlig narkose, i tilfelle jeg kommer ut for en ulykke slik at jeg ikke kan si ifra selv.

Skrev ikke dette inn for å skremme, var selv slik at en operasjon i dag er jo ingen ting pytt, pytt. Men fikk meg et sjokk etter dette. Det har ingen ting med at du skal ta en kosmetisk operasjon, (hadde selv tenkt å gjøre det, men nå tør jeg ikke).

Fortelle dette bare for å informere om at det alltid er en risiko med narkose og en operasjon.

Skrevet

Det er bra du informerer om slikt. Men jeg bare lurer...Merket du det selv? Siden du var under narkose mener jeg.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Selvfølgelig kan narkose være farlig, men som regel er det ikke noe å frykte.

Og som sagt så er det jo mennesker med lang utdanning som står der og passer på deg, og de er jo trent på å passe på slike ting som plutselige allergiske reaksjoner.

Var nok derfor gjest "overlevte" også... ;)

Skrevet

Jeg står faktisk fremdeles litt i en "ja-nei" situasjon fremdeles om jeg skal ta operasjonen. Jeg er redd for operasjoner generelt, men spesielt narkose. Å "sove" uten å kontrollere det, det er så skummelt. Jeg er en liten pingle på det punktet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...