chikako Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Hei! På grunn av medisiner med litt kjipe bivirkninger så raser jeg ned i vekt om dagen. Har brukt dem et halvt år, de fungerer fantastisk ellers, men jeg får ikkje dempet vektnedgangen. Jeg har og problem med matlyst. Klarer å spise alt, men blir fort"lei" og klarer ikke spise mer. Samtidig har samboeren min lagt på seg litt i det siste og vil gjerne spise sunnere mat. Sikkert fordi vi spiser mer kraftig mat nå pga meg. Har noen tips til næringsrik middag som begge kan spise med god samvittighet? Dumt hvis det store måltidet nesten ikkje gir meg noe næring. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 5 minutter siden, chikako skrev: Hei! På grunn av medisiner med litt kjipe bivirkninger så raser jeg ned i vekt om dagen. Har brukt dem et halvt år, de fungerer fantastisk ellers, men jeg får ikkje dempet vektnedgangen. Jeg har og problem med matlyst. Klarer å spise alt, men blir fort"lei" og klarer ikke spise mer. Samtidig har samboeren min lagt på seg litt i det siste og vil gjerne spise sunnere mat. Sikkert fordi vi spiser mer kraftig mat nå pga meg. Har noen tips til næringsrik middag som begge kan spise med god samvittighet? Dumt hvis det store måltidet nesten ikkje gir meg noe næring. Kan dere ha middager der dere lager et tilbehør som er næringsrikt, som kun du spiser, og/ eller evt lage en saus til han og en saus til deg (der din saus er mer næringsrik enn hans)? Anonymkode: 0a6a6...672 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 En sunn middag skal jo gi masse næring!! Kylling, fullkornspasta, quinoa, svinekjøtt, osv er godt og næringsrikt og du kan spise større porsjoner enn ham feks kutter han ned på karboen mens du spiser mer av det. Du kan evnt bruke sauser, aioli, smelta smør, dressing, rømme etc til og han kan la være. Alle sunnere middager med kjltt og grønnsaker og ksrbihydrater vil jo vøre suverene for dere begge. For din del ville jeg heller forsøkt å spise mer kalorier utenom middagen, nøtter, ekstra grovbrød med egg, majones og salami, påleggsalater osv. Nøtter iblanda kokrsjokolade er nydelig!! Anonymkode: f3f2f...af5 4
chikako Skrevet 22. mars 2017 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2017 Det er ikke dumme forslag! Takk skal dere ha! Problemet er jo mest mitt. Jeg har lagd de sunneste middagene før, men nå får jeg ikke til å spise dem lenger, så jeg har liksom slutta å lage dem. Jeg prøver å spise mer ellers, men det blir til at jeg ikke orker middag da, og jeg vil prioritere at vi spiser sammen. Så derfor ber jeg om tips :-)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 Jeg spiser litt anderledes enn typen siden jeg prøver å holde meg unna gluten. I dag laget vi spagetti. felles saus men koker hver vår spagetti. Lager du sausen selv kan jo den bli veldig sunn og god. Så kan du ha vanlig spagetti til og han strimler av grønsaker. noe alla dette http://www.lightinthebox.com/no/veggetti-spiral-groennsakskutter_p3278861.html?currency=NOK&litb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=151026651480&adword_kw=&adword_pos=1o4&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=8779303445_681551015_33854044454_pla-256017149180&gclid=CjwKEAjwwcjGBRDj-P7TwcinyBkSJADymblTRf-e8CVw6IvpC3egcSdHrmzm2Jc9sQZGHBhnoUTYLRoCGyfw_wcB Om der har fisk til middag en dag så kan du ha ekstra mye rømme på og han ikke. Likte forslaget over om å spise normal middag og heller snakse utenom for din del Anonymkode: a2102...96b
MorTil2 Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 Om du bruker medisiner/ har en sykdom som gjør at du sliter med vekten, har du kanskje krav på næringsdrikker på blå resept. Da kunne du lage en sunn, litt "slankende" felles middag, og supplert med en næringsdrikk, nærings creme (litt som en pudding/yoghurt) eller lignende for å øke kalorimengden i din egen middag. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #7 Skrevet 23. mars 2017 Hvilke medisiner bruker du? Anonymkode: e171d...d6d
Arkana Skrevet 23. mars 2017 #8 Skrevet 23. mars 2017 Jeg tenker også at utgangspunktet bør være sunne og varierte middager, og så kan kanskje du heller tilføye ekstra kalorier ved å ha smør på potetene, en god saus til, bruke seterrømme i stedet for lettrømme o.l. Jeg tror også det er lurt at du innfører noen kaloritette mellommåltider f.eks. med nøtter, avocado eller en god smoothie med banan, avocado, gresk yoghurt med høyt fettinnhold o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #9 Skrevet 23. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke medisiner bruker du? Anonymkode: e171d...d6d Lurte jeg også på. Dette er jo åpenbart medisiner som bør gis til folk som sliter med overvekt! Anonymkode: 08d3c...218 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #10 Skrevet 23. mars 2017 Jeg lurer på hvilke medisiner du går på? Anonymkode: a1441...89f
chikako Skrevet 24. mars 2017 Forfatter #11 Skrevet 24. mars 2017 Takk skal dere ha, alle sammen! Jeg skal i hvert fall sjekke ut det med næringsdrift på resept, for jeg bruker proteinshaker til frokost på grunn av dette. Det er så mye man må undersøke selv som man har krav på! Rømme var et bra tips, for samboeren hater det! Vil ikke si hvilke medisiner det er snakk om, men jeg vet at de ikke fungerer så stabilt at de kan gis mot overvekt, og de kan gi kraftige depresjoner hvis man er disponert for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå