Gå til innhold

Noen kommenterte utseendet til gutten min negativt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg ligger våken og er litt trist.. Det har seg slik at når sønnen vår var noen måneder gammel (han er 5 nå) så la søsteren til mannen min ut et bilde av han på sosiale medier, hvor så en av hennes følgere kommenterte at han lignet på en av de som er med i Tangerudbakken (som har downs). Jeg oppfattet at han syntes sønnen vår så rar ut siden han skrev dette. 

I ettertid har jeg lagt merke til at oppgjennom årene har det sjeldent vært slik at noen har kommentert utseendet til sønnen vår positivt (ikke negativt heller, men det er vel ikke vanlig akkurat). Som regel er det jo enormt fokus på hvor fine babyer/småbarn er fordi det ikke er så mye annet å kommentere når de er så små.. 

I forbindelse med markeringen av downs syndrom 21.mars begynte jeg å tenke på dette igjen og begynte å titte gjennom bilder av han og jeg tar meg selv i å syntes det kan se litt ut som at han har downs-det er noe med ansiktstrekkene som gjør at det fort kan se slik ut. 

Nå ligger jeg å er litt bekymret for om dette kommer til å bli et tema når han begynner på skolen og om han kommer til å bli mobbet på noen måte.. 

Det er ikke meningen å fremstå som overflatisk, jeg bare blir bekymret for han - og jeg har selv blitt mobbet i oppveksten (for å være for tynn), så jeg vet hvor vondt det gjør..

Andre som har samme bekymringer for meg? Altså at dere frykter barnet deres vil bli mobbet for noe eller noe lignende? :/ Vet ikke helt hvordan jeg skal få disse tankene ut av hodet. 

Anonymkode: ecffd...cfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snu det til noe positivt, bygg selvbilde, har du intigritet og oppfattelse av egenverdi fra tidlig barndom kan du faktisk bære ganske mye, også som barn. Bli tøff.

Anonymkode: b5209...f35

• Liker 6
Gjest Froning
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre som har samme bekymringer for meg? Altså at dere frykter barnet deres vil bli mobbet for noe eller noe lignende? :/ Vet ikke helt hvordan jeg skal få disse tankene ut av hodet. 

Hvis det er til noen trøst så hadde jeg uber-bollekinn på babybildene av meg selv. Fikk tullete kommentarer om at jeg så ut som en liten "downsbaby" av venner som var på besøk og så dem.(no hate mot de med downsyndrom)

Tok ikke lang tid før valpetfettet var borte for min del og jeg ble aldri mobbet på noen som helst måte for dette på skolen. Ansiktet mitt var standard definert innen da så jeg tviler sterkt på at ungen din vil bli plaget for dette heller.

Tåpelig kommentar av følgeren. Hvem er det egentlig som sitter på sosiale medier å slenger bemerkninger om babyers utseende uansett? Syntes du skal bestemme deg for å slutte å bruke tid på å gruble over dette så slipper til slutt ;)

Endret av Froning
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som har noen ansiktstrekk som kan minne om Downs syndrom, selvom de ikke har det. Live Nelvik er et slikt eksempel. Er ikke noe galt i det, vi ser alle forskjellige ut. :)

Anonymkode: 3a844...851

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som har noen ansiktstrekk som kan minne om Downs syndrom, selvom de ikke har det. Live Nelvik er et slikt eksempel.

Har jeg aldri lagt merke til. :glare:

• Liker 10
Skrevet

Er vel litt tidlig å si hvorvidt han blir utseende messig iom at han er så liten. Sikker på at dette var en dårlig spøk fra han sin side, men søsteren til mannen din har ingenting med å sende bilder av babyen din på sosiale medier.

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg gi deg kred for at du faktisk både ser, og innrømmer dette! Det er ikke mange foreldre som klarer å sette ord på at noe ved utseendet til egne barn ikke er helt optimalt.

Det finnes mange barn som ikke er like skjønne som de vi ser i Spar Kjøp katalogen, men de blir ikke nødvendigvis mobbet. Og mange barn blir mobbet uavhengig av utseendet sitt, det kommer nok mest an på hva mobberen finner å mobbe for (ut fra egne svake punkt....).

Om du ønsker å gi barnet ditt et bedre utgangspunkt for at han ikke skal bli mobbet: Styrk selvtilliten hans! Oppsøk fremtidige medelever. La han bli kjent med de kan skal dele klasserom med i god tid før skolen begynner. Inviter de hjem til dere, sånn at de blir kjent med hele familien (det er bevist at å kjenne familien, gjør det vanskeligere å mobbe, derfor har de vennegrupper). Fremtidige medelever finner du f.eks. på fotballtrening og andre fritidsaktiviteter.

Og husk: Mange småbarn har null kunnskap om Downs. Sannsynligheten for at en førsteklassing klarer å sette fingeren på fellestrekk til Downs, vil jeg anta er minimal.

Ikke la dine egne demoner gjøre dette mer komplisert enn det er! Senk skuldrene og fokuser på å bygge vennskap mellom han å de han skal gå på skole med :) 

Anonymkode: 4d222...01d

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som har noen ansiktstrekk som kan minne om Downs syndrom, selvom de ikke har det. Live Nelvik er et slikt eksempel. Er ikke noe galt i det, vi ser alle forskjellige ut. :)

Pierre Louis fra Paradise hotel også, og han har en kø av jenter etter seg som er interessert. 

Som tidligere nevnt: alle ser forskjellige ut! Syns ikke du skal tenke på dette, TS :) mange "vokser seg til" også. Jeg fikk ofte høre at jeg så ut som en gutt på barneskolen, og flere trodde oppriktig at jeg var gutt (folk som ikke var ute etter å mobbe). Ble alltid lei meg da det skjedde, men etter puberteten "vokste jeg til", og nå kan jeg få komplimenter fra fremmede på gaten om at jeg har et vakkert ansikt osv., så ting kan snu også

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går han i barnehage? Hvordan går det der med evt kommentering av utseende? 

Selvfølgelig bekymrer man seg litt over om barnet kommer til å bli mobbet. Det viktigste du kan gjøre når barnet begynner på skolen (Det gjelder jo alle foreldre, uavhengig av hvordan barnet ser ut selvfølgelig) er å bidra til et godt miljø mellom barna. Inviter barn på besøk, vær aktiv i fau, og snakk gjerne om tema mobbing med andre foreldre sånn for å forebygge. Jeg vet at mange fau har facebookgrupper der de diskuterer forskjellige tema om barn, skole, venner, mobbing, aktiviteter osv. Sånn på generelt grunnlag, ikke nødvendigvis fordi noe har skjedd.. Barn kan mobbe andre for knapt noen grunn, og det fortsetter jo bare om foreldre ikke bryr seg eller vet hvordan de skal jobbe med det. 

Anonymkode: e7def...95a

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?.....??:sjokkbla: Hun er i hvert fall dødssøt... så ville ikke bekymret meg for at ansiktstrekkene er noe negativt i så fall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Downs trekk?! Hvilke trekk er det da, for det evner ikke JEG til å se! 

Anonymkode: 22bc5...392

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen seksåringer som ser ut slik de gjorde da de var noen måneder gamle! Og gutter får veldig mye mindre komplimenter på pent utseende enn jenter, uansett hvordan de ser ut. Jeg har barn i første og tredje klasse, og noen/de fleste er veldig søte, både gutter og jenter, ingen skiller seg ut ved å være "stygge". Og barna ser slett ikke det voksne ser, det er ei jente som går for å være veldig pen blant barna, jeg kan ikke se det i det hele tatt, men hun har lengst hår (altså, i mine øyne er hun langt fra "den peneste"). Guttene blir ikke vurdert slik i det hele tatt tror jeg, men de kommer langt med å være blide, ha kul hårsveis, spille fotball. Dette er en svært oppkonstruert problemstilling fra din side tror jeg. Barna har ulik etnisitet, bruker briller, er utrolig forskjellige i høyde og fasong (skostr. skiller 7 numre blant jentene i 3.klasse) og personlighet.

Jeg vet at enhver kommentar som er negativ aldri blir glemt av en mor, (jeg har en sånn bemerkning som gnager selv, ang. min da ettåring) men fra det og til å tro det er en allmenn oppfatning som vil henge ved gutten... Glem det! Gutten din er sikkert både pen og skjønn! (Og hvis han ikke skulle være objektiv pen, er han sikkert ekstra skjønn og sjarmerende, det syns jeg ofte barn som ikke er sånn fotomodellpene er, det er så søtt).

Anonymkode: 71052...408

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kommentere på utseendet til et barn er bare negativt, også når det er positivt! Min sønn var (er, men nå er han voksen) særdeles vakker som liten, men når noen sa : Så pen han er!  mens han hørte på så svarte jeg alltid: Han er veldig snill/tøff/blid eller noe annet -  med andre ord: Jeg vil ikke ha et barn som tror verdien hans ligger i utseendet. 

Anonymkode: d0cba...277

• Liker 3
Skrevet

De fleste ungene har noe ved seg når de begynner på skolen, de lesper og stammer og har dårlig motorikk osv osv. Så barn i den alderen er ganske rause og aksepterende overfor hverandres lyter, er min erfaring. 

• Liker 2
Skrevet

Dette virker som noe som bare er inni ditt hode, ts. De fleste babyer ser jo smått pussige ut, og sier lite om hvordan barna blir seende ut etter hvert. Rar kommentar av han fyren, men mange babyer har jo litt sånt utseende som han kommenterte. Den ene sønnen min så direkte merkelig ut som baby, men han ligner veldig lite på seg selv som baby nå som han er fem år. Nå har han et helt normalt, fint utseende.

Og så er det veldig riktig som noen sier, at det snakkes mye om utseendet til jenter, men lite om utseendet til gutter. Så at få har kommentert utseendet til sønnen din positivt kan bare handle om at han er gutt. Det ene er at jeg aldri har sett førskolebarn som er mindre pene, alle er jo søte i den alderen. Det andre er at gutten din er heldig som er gutt, hvertfall, for da slipper han alt fokus på utseendet. Og jeg syns du, ts, må slappe av når det gjelder dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg ligger våken og er litt trist.. Det har seg slik at når sønnen vår var noen måneder gammel (han er 5 nå) så la søsteren til mannen min ut et bilde av han på sosiale medier, hvor så en av hennes følgere kommenterte at han lignet på en av de som er med i Tangerudbakken (som har downs). Jeg oppfattet at han syntes sønnen vår så rar ut siden han skrev dette. 

I ettertid har jeg lagt merke til at oppgjennom årene har det sjeldent vært slik at noen har kommentert utseendet til sønnen vår positivt (ikke negativt heller, men det er vel ikke vanlig akkurat). Som regel er det jo enormt fokus på hvor fine babyer/småbarn er fordi det ikke er så mye annet å kommentere når de er så små.. 

I forbindelse med markeringen av downs syndrom 21.mars begynte jeg å tenke på dette igjen og begynte å titte gjennom bilder av han og jeg tar meg selv i å syntes det kan se litt ut som at han har downs-det er noe med ansiktstrekkene som gjør at det fort kan se slik ut. 

Nå ligger jeg å er litt bekymret for om dette kommer til å bli et tema når han begynner på skolen og om han kommer til å bli mobbet på noen måte.. 

Det er ikke meningen å fremstå som overflatisk, jeg bare blir bekymret for han - og jeg har selv blitt mobbet i oppveksten (for å være for tynn), så jeg vet hvor vondt det gjør..

Hvorfor bryr du deg om dumme og ubetenksomme kommentarer fra folk? 

Dersom det kan være til noen trøst, så ble våre premature tvillinger kalt for "alvebarna". Hvem som gjorde det? Jo, pappaens ekskone. 

Anonymkode: a321f...693

AnonymBruker
Skrevet

Men at han ev lignet på en fra Tangerudbakken må vel heller ikke bety at det er downs-trekkene hans han lignet på? 

Uansett rart å tenke på 5 år etter...

Anonymkode: a7cdf...927

AnonymBruker
Skrevet

Babyen din er sikkert kjempesøt ts.

Anonymkode: 72e91...f2d

Skrevet

Herregud for noen store problemer vennen til søsteren din må ha som kommenterer noe sånt på et bilde av et lite barn.

Noen ansiktstrekk er imidlertid vanlige hos mennesker med downs, f. eks liten nese. Verken å ha liten nese eller å ha downs er noe negativt om utseende, jeg er sikker på sønnen din er kjempesøt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...