Gå til innhold

Hvordan beregner kommunen kommunale-avgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren eier et hus der vi betaler ca. 14000 i kommunale avgifter. Vi har funnet oss et annet hus, i samme kommune, å det er mer på "landet", men kommunale-avgifter der er 26000 i året. Stemmer dette? Å i tilfelle, hvordan regner de ut dette? tilleggsinformasjon,  ; så var det nye huset to boenheter  tidligere men det er nå  én boenhet. 

Anonymkode: f9ceb...98b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen som vet ? 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hjemmesiden til kommunen. Dette varierer fra kommune til kommune. 

Anonymkode: 1fa4e...f23

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren eier et hus der vi betaler ca. 14000 i kommunale avgifter. Vi har funnet oss et annet hus, i samme kommune, å det er mer på "landet", men kommunale-avgifter der er 26000 i året. Stemmer dette? Å i tilfelle, hvordan regner de ut dette? tilleggsinformasjon,  ; så var det nye huset to boenheter  tidligere men det er nå  én boenhet. 

Ring kommunen. Sikkert fortsatt registrert som to boenheter.

Ellers er kommunen forpliktet til å legge selvkostprinsippet til grunn for kommunale avgifter, dvs de skal ha dekket kostnadene sine.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Illuminatum skrev:

Ring kommunen. Sikkert fortsatt registrert som to boenheter.

Ellers er kommunen forpliktet til å legge selvkostprinsippet til grunn for kommunale avgifter, dvs de skal ha dekket kostnadene sine.

Ja, tenkte muligens at jeg skulle gjøre det . Det huset som vi tenker er større enn det vi har og med 3 bad , å vi har to bad her hos oss . Men synes det er rart iom at det er mer på landet en det vi bor, skulle tro det ble billigere jo lenger på bygda man kommer ..

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenkte muligens at jeg skulle gjøre det . Det huset som vi tenker er større enn det vi har og med 3 bad , å vi har to bad her hos oss . Men synes det er rart iom at det er mer på landet en det vi bor, skulle tro det ble billigere jo lenger på bygda man kommer ..

Koster vel mer for kommunen å levere vann og kloakk pr enhet i grisgrendte strøk?

Men som oftest er det samme pris innen kommune.

Det er kanskje ikke vannmålere i noen av boligene? Ellers kan vannmåler eller ikke gjøre stort utslag på kostnadene.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunale avgifter er alltid kostbaserte, nesten aldri markedsbaserte. (unntak er når de subsidierer for utviklingsårsaker.)

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Druid skrev:

Kommunale avgifter er alltid kostbaserte, nesten aldri markedsbaserte. (unntak er når de subsidierer for utviklingsårsaker.)

Hva vil det si ? at det er kostbasert ? 

Vi har ikke vannmåler , og vet ikke om det andre huset har det -

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det innbyggerne betaler skal være det kommunen har som kostnader.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostbasert betyr at det skal reflektere kostnadene det er å gi deg tjenesten. Det betyr at det koster mer jo lengre i gokk det er og jo færre som deler på tjenesten. Gitt at huset er dimensjonert og kommunalt planlagt  for 2 familier (Det er dette reguleringsplaner og byggesaksbehandling handler om) , blir prisen 2 ganger ordinær avgift minus gevinsten av at denne er fordelt på samme rørnett. Det at du konverterer huset til en boenhet endrer ikke på hva kommunen i sin tid betalte og budsjetterte for denne boligen. 

Dette er motsatt av markedsprising, som handler om hva vi kan få brukeren til å betale og der kostbildet ansees som irrelevant.

Kommunen har ikke lov til å tjene penger; ingen offentlige etater har, og en markedsprisorientert tankegang ville derfor endt opp som en form for subsidiering, hvilket også er politisk omdiskutert. Derfor får du den typen utfordringer. 

Det burde være mulig å søke kommunen om endring av boligen i deres systemer til enebolig, men kommunen har ingen plikt til å gjøre dette. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk inn i denne tråden for å skrive at du ikke vet hvor mye tidligere eier har brukt av vann og avløp, og at det kan ha noe å si. En 10-barnsfamilie bruker jo f.eks ekstremt mye mer enn et barnløst par. Men med den informasjonen du gir over her, så er jeg villig til å vedde på at det betales kommunale avgifter som om det fremdeles er to boenheter i det huset dere har sett på. Et annet alternativ er at de har trappede satser etter hvor mange kvadratmeter boligen er, og at det huset dere har sett på ligger i en annen takstgruppe. 

Offentlig vann og avløp koster som regel det samme (per boenhet hvis det ikke er måler, og per kubikkmeter hvis det er måler) over hele kommunen. De sentrale strøkene er med og sponser de mer grisgrendte. Ting som KAN være ulike på ulike steder i samme kommune er eiendomsskatt, hvis dere har det. Antall piper som skal feies og ildsteder som skal inspiseres vil også gi utslag på de offentlige avgiftene. Det er som regel en pris per pipe eller ildsted. 

Anonymkode: d1f6c...808

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk inn i denne tråden for å skrive at du ikke vet hvor mye tidligere eier har brukt av vann og avløp, og at det kan ha noe å si. En 10-barnsfamilie bruker jo f.eks ekstremt mye mer enn et barnløst par. Men med den informasjonen du gir over her, så er jeg villig til å vedde på at det betales kommunale avgifter som om det fremdeles er to boenheter i det huset dere har sett på. Et annet alternativ er at de har trappede satser etter hvor mange kvadratmeter boligen er, og at det huset dere har sett på ligger i en annen takstgruppe. 

Offentlig vann og avløp koster som regel det samme (per boenhet hvis det ikke er måler, og per kubikkmeter hvis det er måler) over hele kommunen. De sentrale strøkene er med og sponser de mer grisgrendte. Ting som KAN være ulike på ulike steder i samme kommune er eiendomsskatt, hvis dere har det. Antall piper som skal feies og ildsteder som skal inspiseres vil også gi utslag på de offentlige avgiftene. Det er som regel en pris per pipe eller ildsted. 

Anonymkode: d1f6c...808

Tusen takk for god informasjon   :)

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hus innen samme kommune har samme takst. Vil tro det er eiendomsskatt siden forskjellen er så stor. Det går på tomtestørrelse og str på hus. Ligningstakst. Vannmåler er lurt å ha. Da betaler du for faktisk forbruk. Vet ikke om det utgjør så mye for vann er billig.

Hva betalte dere for vann ved siste regning g?

Anonymkode: fcf1b...c4f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hus innen samme kommune har samme takst. Vil tro det er eiendomsskatt siden forskjellen er så stor. Det går på tomtestørrelse og str på hus. Ligningstakst. Vannmåler er lurt å ha. Da betaler du for faktisk forbruk. Vet ikke om det utgjør så mye for vann er billig.

Hva betalte dere for vann ved siste regning g?

Anonymkode: fcf1b...c4f

Den regningen jeg har for Kommunale avgifter , står ikke spesifisert , det er bare tilsammen på et fint beløp av 4675,76 . 

Det huset som vi har lyst å kjøpe er større . Å det er større tomt også . ca . 4 mål . Og vi har sikkert rundt et halvt mål nå. Men jeg kan ikke tenke meg at de regner ut ifra tomte-størrelsen , vi har et vennepar som eier 347 (?) mål , å de betaler ikke så veldig mye, men dette er også i en annen kommune , så det blir vell ikke så gjeldende ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...