Gå til innhold

Sjokolade til å dyppe marsipan i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage marsipankonfekt og kransekakestenger med sjokoladetupper.

Har gjort dette mange ganger før, bruker kokesjokolade med litt delfiafett i. Men sjokoladen blir ganske fort klissete når den står på bordet - noen som har noen triks for å få sjokolade som ikke smelter så lett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*setter seg stille ned i en krok og venter spent på svaret* :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Skal lage marsipankonfekt og kransekakestenger med sjokoladetupper.

Har gjort dette mange ganger før, bruker kokesjokolade med litt delfiafett i. Men sjokoladen blir ganske fort klissete når den står på bordet - noen som har noen triks for å få sjokolade som ikke smelter så lett?

Det var en artikkel om sjokolade i Aftenposten for noen

dager siden. Denne har nå kommet på nett.

http://oslopuls.no/cityguides/nav/news.jht...se&context=food

Det står litt om sjokoladeregler der også. Konklusjonen

synes å være at vanlig sjokolade er for tregtflytende

(kanskje derfor vi har i ekstra fett?), så det må brukes

ordentlig sjokolade (med bare kakaofett eller

kakaosmør). Og - Valrhona er en god sjokolade. Det vet

jeg med erfaring. Men den er ganske dyr. Er å få tak i

på Centra og diverse delikatessebutikker.

http://oslopuls.no/cityguides/nav/news.jht...=food&id=930324

Skrevet

Hvis du ikke har mikrobølgeovn og må temperere i vannbad bør du prøve å være forsiktig slik at ikke noe damp kommer opp i sjokoladen for da blir den grå.

Minimum 200 gram trenger du for å temperere. Mindre end det blir vanskelig mht temperatur økningen og temperatur senkningen som du trenger.

Lykke til

Skrevet

Kjøp overtrekksjokolade. Små "knapper" som smeltes i vannbad, gir mye bedre resultat enn kokesjokolade og er verd prisen, den er nemlig en del dyrere enn kokesjokoladen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjøp overtrekksjokolade. Små "knapper" som smeltes i vannbad' date=' gir mye bedre resultat enn kokesjokolade og er verd prisen, den er nemlig en del dyrere enn kokesjokoladen.[/quote']

Hvor finnes dette? Kan ikke si jeg kan huske å ha

sett det i noen butikk. Men så har jeg ikke lett

etter det heller.

Skrevet

Konditori, ja, eller delikatessebutikk. Jeg kjøper alltid i Danmark, der er det ikke så dyrt heller!

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Skal stikke innom et konditori og høre om de har, evt. en delikatessebutikk. Hvis ikke forsøker jeg meg med "ekte" sjokolade, hvis jeg finner det.

Om det er dyrt spiller ingen rolle, det er ikke store mengdene det er snakk om uansett, og det er irriterende at sjokoladen smelter så fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...