Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2004 #1 Skrevet 15. desember 2004 Skal lage marsipankonfekt og kransekakestenger med sjokoladetupper. Har gjort dette mange ganger før, bruker kokesjokolade med litt delfiafett i. Men sjokoladen blir ganske fort klissete når den står på bordet - noen som har noen triks for å få sjokolade som ikke smelter så lett?
Væren Skrevet 15. desember 2004 #2 Skrevet 15. desember 2004 *setter seg stille ned i en krok og venter spent på svaret*
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #3 Skrevet 15. desember 2004 Skal lage marsipankonfekt og kransekakestenger med sjokoladetupper. Har gjort dette mange ganger før, bruker kokesjokolade med litt delfiafett i. Men sjokoladen blir ganske fort klissete når den står på bordet - noen som har noen triks for å få sjokolade som ikke smelter så lett? Det var en artikkel om sjokolade i Aftenposten for noen dager siden. Denne har nå kommet på nett. http://oslopuls.no/cityguides/nav/news.jht...se&context=food Det står litt om sjokoladeregler der også. Konklusjonen synes å være at vanlig sjokolade er for tregtflytende (kanskje derfor vi har i ekstra fett?), så det må brukes ordentlig sjokolade (med bare kakaofett eller kakaosmør). Og - Valrhona er en god sjokolade. Det vet jeg med erfaring. Men den er ganske dyr. Er å få tak i på Centra og diverse delikatessebutikker. http://oslopuls.no/cityguides/nav/news.jht...=food&id=930324
Gjest Zobel28 Skrevet 16. desember 2004 #4 Skrevet 16. desember 2004 Hvis du ikke har mikrobølgeovn og må temperere i vannbad bør du prøve å være forsiktig slik at ikke noe damp kommer opp i sjokoladen for da blir den grå. Minimum 200 gram trenger du for å temperere. Mindre end det blir vanskelig mht temperatur økningen og temperatur senkningen som du trenger. Lykke til
Brunhilde Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 Kjøp overtrekksjokolade. Små "knapper" som smeltes i vannbad, gir mye bedre resultat enn kokesjokolade og er verd prisen, den er nemlig en del dyrere enn kokesjokoladen.
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 Kjøp overtrekksjokolade. Små "knapper" som smeltes i vannbad' date=' gir mye bedre resultat enn kokesjokolade og er verd prisen, den er nemlig en del dyrere enn kokesjokoladen.[/quote'] Hvor finnes dette? Kan ikke si jeg kan huske å ha sett det i noen butikk. Men så har jeg ikke lett etter det heller.
Brunhilde Skrevet 16. desember 2004 #8 Skrevet 16. desember 2004 Konditori, ja, eller delikatessebutikk. Jeg kjøper alltid i Danmark, der er det ikke så dyrt heller!
Gjest gjesta Skrevet 16. desember 2004 #9 Skrevet 16. desember 2004 Takk for svar, alle sammen! Skal stikke innom et konditori og høre om de har, evt. en delikatessebutikk. Hvis ikke forsøker jeg meg med "ekte" sjokolade, hvis jeg finner det. Om det er dyrt spiller ingen rolle, det er ikke store mengdene det er snakk om uansett, og det er irriterende at sjokoladen smelter så fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå