Gå til innhold

Trenger litt treningsveiledning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg begynte å trene fast for noen uker siden. Hittil har jeg vel vært på treningssenteret 2 ganger i uken i 2 måneder. Jeg er 165 høy og veier 50 kg. Ønsker å legge på meg, så trener styrke og er nøye med kostholdet. 

Men lurer på dette med kondisjon. Jeg har lyst til å løpe også, men har hørt at kardio vil "ødelegge" styrketreningen? Hva tenker dere om for eksempel å trene 3 ganger per uke hvor jeg trener tung styrke 2 av dagene og løper den siste? Er det OK? 

Anonymkode: afa59...6ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at jeg ønsker å bygge rumpe da jeg har NULL rumpe og er redd løpingen vil ødelegge for det.. eller om det går greit når det er på ulike dager.

Gjest Froning
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men lurer på dette med kondisjon. Jeg har lyst til å løpe også, men har hørt at kardio vil "ødelegge" styrketreningen? Hva tenker dere om for eksempel å trene 3 ganger per uke hvor jeg trener tung styrke 2 av dagene og løper den siste? Er det OK? 

Du burde gå veldig bra sett at du holder et kalorioverskudd.

Anbefaler deg å få inn hip thrust i styrkeprogrammet hvis du ikke har den allerede. Alene kan den øvelsen gjøre underverker for stumpen :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å løpe også, men har hørt at kardio vil "ødelegge" styrketreningen?

Kardio "ødelegger" ikke, tvert i mot er det viktig å få inn regelmessig kondisjonstrening i treningsprogrammet. Jeg har sett mange av de mest muskuløse bros på treningssenteret hive etter pusten når de går opp en trapp nettopp fordi de dropper kardio. Hjertet er også en muskel som må trenes opp, og det gjør du gjennom kardio. 

Så legg i en eller to økter kardio i uken der en er en lengre tur og en intervalltrening som 4x4 eller sprintintervaller. Så fokuserer du mest på styrke de andre dagene. Husk å få i deg masse mat når du skal bygge muskler. 

Anonymkode: 83192...bb5

• Liker 3
Skrevet

Det er virkelig ikke sant. Det aller beste for kroppen er en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening. Jeg ser den aller største fremgangen når jeg kombinerer disse treningsformer + og har et sunt, normalt kosthold. Så bare kjør på! 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg begynte å trene fast for noen uker siden. Hittil har jeg vel vært på treningssenteret 2 ganger i uken i 2 måneder. Jeg er 165 høy og veier 50 kg. Ønsker å legge på meg, så trener styrke og er nøye med kostholdet. 

Hvor har du det fra at cardio ødelegger for styrketreningen? Det rareste jeg har hørt isåfall. Tren styrke og cardio annenhver dag. Sørg og for nok hvile slik at kroppen får tid til å hente seg inn igjen. Husk at trening i utgangspunktet bryter ned kroppen, mens hvilen i mellom bygger den opp igjen,slik at den blir litt sterkere for hver gang. 

Skrevet

Trening hver dag kan fort bli for mye, men det avhenger selvsagt av intensiteten. Det er vanskelig å peke på noen absolutte grenser, men hvis du må på sofaen etter trening bør du ta neste dag fri. Men det finner du ut etter hvert, hvis du trener for ofte og/eller for hardt, vil du miste motivasjon, matlyst, søvn, og prestere dårligere. Etter hvert som du blir bedre trent tåler du kanskje litt større mengde.

Jeg trener styrke, noen ganger med HITT (høyintensitets intervalltrening), og da må jeg hvile neste dag. Kan godt gå en lang tur e.l. men ikke noe trening.

Jeg aner ikke hvordan rompa di ser ut, men i tilfelle du har fått det for deg at gutter flest liker størst mulig rompe, så tar du feil. Det ser bare rart ut med jenter som er helt normale og fine, bortsett fra ei gigantisk muskelrompe. Tren heller hele kroppen, det er sunnest og ser best ut.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, OPIgirl skrev:

Hvor har du det fra at cardio ødelegger for styrketreningen? Det rareste jeg har hørt isåfall. Tren styrke og cardio annenhver dag. Sørg og for nok hvile slik at kroppen får tid til å hente seg inn igjen. Husk at trening i utgangspunktet bryter ned kroppen, mens hvilen i mellom bygger den opp igjen,slik at den blir litt sterkere for hver gang. 

Det er mange teorier om det overalt på treningssider/forum/"eksperter" som skriver artikler om det og alle er uenige :P søk på "styrketrening kardio" så er det masse sider hvor det debatteres hvorvidt man kan trene det samme dag, hvilken rekkefølge på samme dag og de som mener at man bør gjøre det på ulike dager osv. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, linsejesus skrev:

Trening hver dag kan fort bli for mye, men det avhenger selvsagt av intensiteten. Det er vanskelig å peke på noen absolutte grenser, men hvis du må på sofaen etter trening bør du ta neste dag fri. Men det finner du ut etter hvert, hvis du trener for ofte og/eller for hardt, vil du miste motivasjon, matlyst, søvn, og prestere dårligere. Etter hvert som du blir bedre trent tåler du kanskje litt større mengde.

Jeg trener styrke, noen ganger med HITT (høyintensitets intervalltrening), og da må jeg hvile neste dag. Kan godt gå en lang tur e.l. men ikke noe trening.

Jeg aner ikke hvordan rompa di ser ut, men i tilfelle du har fått det for deg at gutter flest liker størst mulig rompe, så tar du feil. Det ser bare rart ut med jenter som er helt normale og fine, bortsett fra ei gigantisk muskelrompe. Tren heller hele kroppen, det er sunnest og ser best ut.

Jeg tror ikke jeg trener for mye, tenker 3 dager i uka.. 

Jeg har skikkelig flat rumpe, søk på flat butt på google for eksempel. Vil ikke ha en gigantisk muskelrumpe, men vil gjerne at det skal syntes at jeg faktisk har en rumpe 😅 Og at den ikke går i ett med ryggen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...