Gå til innhold

Alternative bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Jeg har ingen planer om å gifte meg med det første, så denne tråden oppretter jeg bare av ren nysgjerrighet og satser på at det er greit:laugh:)

Jeg har aldri sett for meg å gifte meg i kirken med mindre personen jeg ender opp med har et veldig sterkt ønske om det. Dette er for det første fordi jeg ikke er religiøs og ikke føler noen kulturell eller tradisjonell tilhørighet til kirken, men også fordi jeg ikke kan fordra tanken på å stå foran hele familien og en masse venner og være midtpunkt. Temaet med ekteskap og bryllup har kommet opp i samtaler med venner en del det siste året fordi et par venninner er i seriøse forhold som godt kan tenkes å ende med ekteskap, så da har jeg, naturlig nok, begynt å tenke litt på det i forhold til meg selv også.

Det jeg ser for meg som den perfekte løsningen for meg er å gifte meg på tinghuset på enklest mulig måte, helt uten noe oppstyr, for deretter å holde en bryllupsfest om sommeren, gjerne utendørs hvis været tillater det, ha fine antrekk (fordi jeg elsker å pynte meg hehe), masse god mat og drikke og dans og musikk, og invitere venner og familie og andre jeg eventuelt skulle ønske å ha der, akkurat som et vanlig bryllup. Er det noe som "går an" eller vil det bli sett på som rart og sosialt uakseptabelt? Er det noen andre som har valgt alternative bryllupsløsninger som dette som har noen erfaringer med det?

Som sagt, jeg spør bare av ren nysgjerrighet!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det gå an? Synes det høres fint ut jeg :) Selv skal jeg gifte meg i utlandet til sommeren på en ambassade, med bare de nærmeste med :) Verken jeg eller forloveden ønsket å ha et bryllup i kirken, da ingen av oss er religiøse. Dermed ble utlandet tingen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid sett for meg at vi har et hagebryllup ved sjøen når vi gifter oss. Bryggebryllup hadde faktisk vært perfekt:) 

Anonymkode: 15208...1e6

Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

Hvorfor skulle ikke det gå an? Synes det høres fint ut jeg :) Selv skal jeg gifte meg i utlandet til sommeren på en ambassade, med bare de nærmeste med :) Verken jeg eller forloveden ønsket å ha et bryllup i kirken, da ingen av oss er religiøse. Dermed ble utlandet tingen :)

Det høres jo ut som en flott løsning!

Ja, nei, jeg vet ikke, jeg husker bare at jeg halvveis luftet tankegangen min til en kollega som er en del eldre enn meg (hun er et sted i 40-årene) for et par måneder siden når temaet med bryllup kom opp i samtalen og hun syntes det var uhørt at gjestene ikke skulle få være med på selve vielsen også, hun så ikke poenget med en bryllupsfest uten selve bryllupet:fnise: For meg er liksom det litt av poenget: At det bare skal være en fest hvor alle mine kjente og kjære samles og har det gøy sammen!

Skrevet
1 minutt siden, vscare skrev:

Det høres jo ut som en flott løsning!

Ja, nei, jeg vet ikke, jeg husker bare at jeg halvveis luftet tankegangen min til en kollega som er en del eldre enn meg (hun er et sted i 40-årene) for et par måneder siden når temaet med bryllup kom opp i samtalen og hun syntes det var uhørt at gjestene ikke skulle få være med på selve vielsen også, hun så ikke poenget med en bryllupsfest uten selve bryllupet:fnise: For meg er liksom det litt av poenget: At det bare skal være en fest hvor alle mine kjente og kjære samles og har det gøy sammen!

Ikke sant :) Det viktigste er at de som gifter seg faktisk får det bryllupet de ønsker. Jeg og min kjære ga en lang marsj i hva andre måtte mene, og gikk for det vi ville ha. Nå skal vi riktignok ha med foreldre og søsken, men forstår godt de som ikke har det heller.

Skrevet

Tenker at det må være opp til vær enkelt hvordan de ønsker å gjennomføre eget bryllup. Det er jo i hovedsak brudeparets dag, og ikke vits å skulle gjennomføre det på en måte en selv ikke ønsker eller har glede av:) 

Selv giftet jeg meg i Las Vegas, og angrer ikke et sekund! Skikkelig Elvis stil;) Var både en flott opplevelse og ikke minst utrolig morsomt!  Har fortsatt ikke hatt noen "fest" her hjemme, men mulig vi tar en etterhvert og tenker da å event. vise selve sermonien på skjerm for gjestene, slik at de "får vært endel av den også";)

• Liker 1
Skrevet

Å gifte seg borgerlig for så å ha bryllupsfest er det jo hauger av par som gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det akkurat slik du beskriver. Giftet oss på en hverdag på tinghuset med bare nærmeste familie og forlovere. Hadde middag med forlovere etterpå. Noen måneder senere hadde vi bryllupsfest på vanlig vis. Da fikk vi forloverne til å si noen ord til oss før middagen mens alle stod samlet rundt for å få litt seremonipreg. Såvidt meg bekjent var det ingen som syns det var rart. Det må jo være lov å tenke litt utenfor boksen uten at noen skal syns det er rart. I våre familier er det ingen kristne, og ingen gifter seg i kirken, så det hadde nok vært mer merkelig for dem enn slik vi gjorde det. 

Anonymkode: d7e8d...67f

AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2017 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid sett for meg at vi har et hagebryllup ved sjøen når vi gifter oss. Bryggebryllup hadde faktisk vært perfekt:) 

Anonymkode: 15208...1e6

Pass på at det ikke er stormflo den dagen da

Anonymkode: 5b15f...3b3

Skrevet

Tradisjonelle bryllup er jo det kjedeligste i verden. Hvitt og stivt og tre retters middag med tale og gjeeesp. Fatter ikke hvorfor folk gjør det, de må jo være de kjedeligste menneskene ever. Eventuelt saueflokk uten fantasi. 

Så hagefest, bryggefest, kurvfest, eller det jeg tror er min favoritt : tønnegrill, helstekt gris, live musikk, lykter i trærne, varm og deilig sommerkveld med god drikke. Evt også en som vier på stedet. Jepp, definitivt gå for noe gøy fremfor livets største gjesp. 

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Er dette jeg ønsker å gjøre en dag også. For meg er bryllupet parets dag, og man skal ikke måtte gjøre noe for å "please" andre. Kjæresten min fortalte om en greie han hadde sett der et par kunne få en gratis tur til Las Vegas om de gifta seg on the spot, med Elvis-imitator og hele pakka, og jeg tenkte at det kunne jeg lett ha gjort :P

• 1 måned senere...
Gjest førstedamen
Skrevet

Gifter meg nå i sommer. Det blir utendørs vielse ved havet ved siden av et vakkert lokale hvor festen blir. Bryllupsdansen blir viking inspirert. Alt blir "vanlig og tradisjonelt" med en samisk-viking vibe over det hele. Til og med bestemor gleder seg og er glad for at det hvertfall ikke kommer til å bli et kjedelig bryllup! 😉 synes det er viktig å legge litt av egen identitet i sitt bryllup jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...