Gå til innhold

180 katalog. Hvordan komme seg bort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne (utenlandsk) startet et enkeltmannsforetak og ble oppringt av 180. Hun sa ja til et års oppføring i katalog. Etter året var over, ringte hun å sa opp avtalen over telefon. Alt var fint og flott, hun måtte bare betale en siste faktura. Dette godtok hun. Etter 6 måneder kom det enda en faktura. Jeg ringte for henne, og fikk beskjed om å betale en siste faktura og si opp skriftlig på e-post. Hun godtok dette og betalte. 

Nå i februar kom det en ny faktura. Jeg ringte inn og sa hun hadde sendt skriftlig oppsigelse i august etter avtale med 180. Da var den kommet to dager for sent, og det va selvfølgelig ikke den ansattes i 180 sin feil fikk jeg til svar. Di kunne tilby neste faktura til halv pris. Vi takket nei. Sendte skriftlig bestridelse av faktura. Så fikk hun inkassovarsel som vi også har sendt bestridelse på.

hva gjør min venninne videre? Hun snakker gebrokkent norsk, er svært ung og har lite kjennskap til norske lover og regler

Anonymkode: fc9f3...1a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat. Dette er svindel. Siden det er bedriftskunde så hjelper ikke Forbrukerrådet, de er for privatpersoner. 

Eventuelt kan du vurdere å snakke med politiet.

Anonymkode: 05eb8...daf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter i grunnen at di faktisk tar dette til forliksrådet. Jeg vil ikke at hun skal ha ekstrautgifter til advokat pga sin unge alder og situasjon. Andre som har vært oppi lignende og kommet seg ut? 

Skrevet (endret)

Disse gir seg aldeles ikke! Har hatt akkurat samme problem. Du må si opp avtalen skriftlig (på mail), si at det er totalt uaktuelt med videre samarbeid med dem. Vær gjerne litt sint og si hva du mener. Når hun får flere fakturaer må hun bare sende kopi av oppsigelsen i retur til dem og henvise til den - og kreve kreditering. Du kan jo kontakte advokat for å få pengene igjen, men dette blir veldig vanskelig siden du ikke kan bevise at du sa opp på telefon. 

Edit: ser du har sendt skriftlig oppsigelse i god tid innen februar-fakturaen. Denne må dere ikke betale, dere må bare sende kopi til dem og si at neste faktura aldeles ikke blir betalt grunnet oppsigelse. 180 er helt jævlig å ha med å gjøre. Lærdom til venninnen din: ALDRI si ja til noe på telefon. Jeg har som hovedregel at jeg finner frem til det jeg trenger selv, jeg trenger ikke noe som blir tilbudt.

Send kopi av oppsigelsen (med dato) til inkassoselskapet. Disse pleier å være greie å ha med å gjøre i slike sammenhenger, og de kommer nok til å slette kravet.

Endret av boblevann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :-) ordnet det seg for deg med dem? Hun trodde det var nyttig for hennes foretak og sa ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette har skjedd med flere, og inkassobyråer skal stoppe saken når de får beskjed fra kunden om at det er innsigelser på saken. Neste blir konfliktrådet hvis jeg ikke husker helt feil. 

Anonymkode: 476ab...893

AnonymBruker
Skrevet

Det pleier merkelig nok å bli stille fra den kanten dersom man i krass mail varsler at man kommer til å kontakte media dersom ikke kravet blir droppet og man strykes fra listene deres umiddelbart. 

Anonymkode: ed2e1...547

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...