Gå til innhold

Eurasier, Keeshond, Finsk lapphund, Svensk lapphund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellene mellom disse rasene i overskriften.

Eurasier, Keeshond eller finsk lapphund eller svensk lapphund?

Erfaringer?

Aktivitetsnivå? Bjeffer den mye? Røyter den mye? Pelsstell?

Anonymkode: 1abef...192

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være noen svarer som har mer erfaring enn meg, men etter min litt begrensede erfaring så er forskjellene som følger:

Bjeffete: Keeshond og lapphund bjeffer en del. Eurasier bjeffer lite

Aktivitetsnivå: Her vil jeg tro lapphundene vil kreve mest, siden de egentlig har vært bruks/vakthunder. 

Røyting/pelsstell: Jeg vil anta alle fire rasene røyter en del og krever en del pelsstell, siden de alle har mye pels. Kanskje spesielt keeshond og lapphundene.

Jeg tror av disse fire er det eurasier som vil kreve minst, både av stell og aktivisering (selv om de også må få lov å få ordentlig tur og mental aktivisering som alle andre hunder), i tillegg til at de er den av de fire som nok også bjeffer minst. Bare vær nøye på helsestatus og - ikke minst - gemytt på foreldrene. Tispemor spesielt bør du få besøke og se at hun er trygg. 

Skrevet

Jeg har eurasier. Han er snart 4 år og jeg tror jeg har hørt ham bjeffe 10 ganger. Men jeg har hørt andre bjeffe mer enn det, altså. Likevel, om jeg ser en hund på lang avstand og lurer på om det er lapphund eller eurasier er det lett å skilne på lyd!

Han røyter mye når han først røyter - to ganger i året, og da varer det en månes tid. Ellers i året er det ingen røyting. 

Aktivitetsnivå: Han vi gjerne trene. Vi driver med flere hundesporter, men han trenger mer pauser og blir fortere sliten og lei enn mange andre raser, så man kan ikke repetere masse. Men det er mange som ser på dem som en stor sofakosehund, og de vil gjerne gjøre noe de også, bruke både kropp og hode. De er milde hunder som funker veldig fint med positiv oppdragelse (det gjør alle hunder, altså, - du kan trene en hvilken som helst "tøff" rase positivt, og det bør man), men mange er litt forsiktige av seg. Det står i standarden at de skal være reserverte, men noen er direkte skeptiske. Sjekk sykdommer, sjekk foreldre, og gjrø som Tabris sider, møt foreldre og se hvordan de er i ulike settinger. 

De andre rasene kjenner jeg ikke til personlig, annet enn lyden på lapphundene, selv om det jo er keeshound i eurasieren sånn genetisk sett. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt finsk lapphund. Hun kunne gå lange turer, men var ikke akkurat hyperaktiv. Likte best å labbe rundt for seg selv i et rolig tempo. Bjeffet litt, men ikke mye. Røyta masse når vinterpelsen skulle av og i den perioden krevdes det mye pelsstell. Lite utover det.

Anonymkode: 07a7b...6a6

Skrevet
På 21.3.2017 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellene mellom disse rasene i overskriften.

Eurasier, Keeshond eller finsk lapphund eller svensk lapphund?

Erfaringer?

Aktivitetsnivå? Bjeffer den mye? Røyter den mye? Pelsstell?

Anonymkode: 1abef...192

Nå har jeg bare erfaring med Rainbow sin Eurasier da, men stille rolig hund med skikkelig fart i hvertfall :D

Når det gjelder svensk/finsk kan jeg derimot svare da jeg har en av hver og jeg kjenner flere individer og de er rimelig like selv om de er to forskjellige raser (men nå skal man ikke mange årene tilbake før de var en).

Aktivitetsnivået er hipp som happ. Svensken har full fart ute og trekker gjerne på tur mens finsken rusler sakte men sikkert etter oss, men han kan trekke om han blir gira opp. Inne så sover de, eller leker litt for seg, eller når jeg har to, med hverandre. De har det greit med korte turer en dag (jeg har vondt rygg som krangler), men de kan også fint være med på en 12 timers tur med kløv også. De er bygd for å bevege seg over lange avstander på lange tider så de imponerer ikke med fart akkurat, men utholdenhet. Veldig raske til å legge seg ned for å hvile seg når de først har muligheten.

Bjeffing kommer ann på hva du lar de. Han første var jeg sløv på, så han bjeffer når det kommer folk, bjeffer når de leker,bjeffer når vi møter andre hunder, og bjeffer litt innimellom bare på pur faenskap :fnise: Andre er mer stille, bjeffer bare under lek, eller om han blir skikkeli gira opp av førstemann, men utrolig nok kommer han fra en kennel med hunder som bjeffer MYE.

De røyter MYE to ganger i året, men da er det jo bare å børste de skikkelig og man er ferdig med det. Ellers er pelsstellet lite. Dusjer de om de ruller seg i noe rart, eller om de er sølete på undersiden og jeg ikke vil ha de ute i regnet. Normalt lar jeg de ligge i gangen og børster av de for pelsen er selvrensende og alt skittet faller av når det er tørt. Har vel dusja de en gang de siste halvannet året tror jeg. Børsting gjør jeg kun om det trengs ved f.eks borrer i pelsen eller kvist, eller om vi skal på utstilling, men selv da er det minimalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...