AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Kort fortalt: Jeg gikk rett fra VGS til en bachelor, men kun 2 mndr etter jeg var ferdig mistet jeg et barn i krybbedød. Dette var selvfølgelig det vondeste jeg noensinne har opplevd, og jeg taklet sorgen dårlig. Det hele endte med at jeg bruke 2,5 år med psykolog og terapi for å komme ut av en ekstrem dyp depresjon. Dette gjør at jeg har et hull på CVen med nesten 3 år. På et jobbintervju er ikke dette noe jeg har spesielt lyst til å snakke om, men jeg er redd for at det kan komme opp som et tema. Dessuten tenker jeg at hvis jeg forteller om det så vil de kanskje ikke ansette meg fordi det er vanskelig å forholde seg til, eller fordi de er redd for at jeg skal havne tilbake i depresjonen. Dessuten er ikke dette en situasjon jeg har lyst til å snakke om på et intervju med en fremmed person som skal måle om jeg er god nok til en jobb. Derfor tenker jeg å kanskje lyve om hullet. Si at jeg har reist rundt i verden eller noe slikt. Har ikke tenkt å lyve på meg mer erfaring eller utdannelse enn jeg har, kun si at jeg har gjort noe annet enn akkurat hva jeg har. Hvor galt er dette? Anonymkode: 7e8be...16a
boblevann Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Hadde unngått å lyve. Det kan bli veldig ille, spørs på arbeidsgiver. Det er veldig fort gjort at dette kommer ut uansett, som at du forsnakker deg eller ''noen snakker med noen''. Ville heller sagt at du var borte 3 år grunnet sykdom, uten å utdype, men presisere at du er helt frisk nå. Har aldri opplevd noe i nærheten av så grusomt som du har, men kanskje du kunne sagt at du mistet et barn - uten å utdype? Jeg tenker at det heller skaper forståelse for hvorfor du var borte. Jeg tenker allefall at det er 100 % legitim grunn til å ta en pause fra livet. 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 Jeg tenker at du bør være ærlig. Du kan allikevel si at du ikke ønsker å snakke videre om dette, da spør de nok ikke mer. Faktisk kan dette også bli en fordel for deg,fordi sjefene får sympati med deg. Det ville i hvert fall jeg fått. Anonymkode: 07a1b...041 1
Gjest Overrasket Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Du kan så klart lyve, ingen stopper deg. Men da håper jeg du ikke blir tilbudt jobben. Stå ved den du er og det som har skjedd, og finn noen som ansetter deg på bakgrunn av det.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 6 minutter siden, boblevann skrev: Hadde unngått å lyve. Det kan bli veldig ille, spørs på arbeidsgiver. Det er veldig fort gjort at dette kommer ut uansett, som at du forsnakker deg eller ''noen snakker med noen''. Ville heller sagt at du var borte 3 år grunnet sykdom, uten å utdype, men presisere at du er helt frisk nå. Har aldri opplevd noe i nærheten av så grusomt som du har, men kanskje du kunne sagt at du mistet et barn - uten å utdype? Jeg tenker at det heller skaper forståelse for hvorfor du var borte. Jeg tenker allefall at det er 100 % legitim grunn til å ta en pause fra livet. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du bør være ærlig. Du kan allikevel si at du ikke ønsker å snakke videre om dette, da spør de nok ikke mer. Faktisk kan dette også bli en fordel for deg,fordi sjefene får sympati med deg. Det ville i hvert fall jeg fått. Anonymkode: 07a1b...041 Takk for svar. Jeg skjønner hva dere mener, men dette er et tema jeg virkelig ikke vil ta opp på en intervju. Det er vondt, hardt og jævlig, og ikke noe jeg klarer å bare nevne kort for å fortsette samtalen i samme spor som tidligere. Jeg er redd for hvordan jeg kan reagere av å nevne det (har opplevd at jeg kan reagere verre hvis jeg er stresset, etc). Dessuten er ikke dette noe jeg ønsker at folk jeg ikke kjenner vet om før jeg selv på en måte ønsker å fortelle om det. Jeg liker ikke at denne informasjonen må komme frem kun for å "redde" CVen min hvis dere skjønner. 1 minutt siden, Overrasket skrev: Du kan så klart lyve, ingen stopper deg. Men da håper jeg du ikke blir tilbudt jobben. Stå ved den du er og det som har skjedd, og finn noen som ansetter deg på bakgrunn av det. Men dette handler ikke om hvem jeg er. Det handler egentlig ikke om depresjonen, men om det å snakke med en potensiell sjef om at jeg har mistet et barn på et intervju. Jeg vet ikke selv hvordan jeg kan reagere på situasjonen når jeg er i den, og jeg kan på en måte ikke forstå hvorfor det skulle bety noe for en sjef om jeg har mistet et barn eller reist rundt i Canada på en måte. Jeg har på ingen måte tenkt å lyve på meg erfaringer eller utdannelse som jeg ikke har. Hvorfor skal en potensiell sjef ha krav om å vite om akkurat dette før jeg engang er ansatt. Jeg vet ikke om noen av dere har opplevd noe lignende, men for meg så er det i hvert fall ikke noe jeg ønsker at skal bare feies kjapt inn i en samtale. Anonymkode: 7e8be...16a 2
Gjest Overrasket Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg skjønner hva dere mener, men dette er et tema jeg virkelig ikke vil ta opp på en intervju. Det er vondt, hardt og jævlig, og ikke noe jeg klarer å bare nevne kort for å fortsette samtalen i samme spor som tidligere. Jeg er redd for hvordan jeg kan reagere av å nevne det (har opplevd at jeg kan reagere verre hvis jeg er stresset, etc). Dessuten er ikke dette noe jeg ønsker at folk jeg ikke kjenner vet om før jeg selv på en måte ønsker å fortelle om det. Jeg liker ikke at denne informasjonen må komme frem kun for å "redde" CVen min hvis dere skjønner. Men dette handler ikke om hvem jeg er. Det handler egentlig ikke om depresjonen, men om det å snakke med en potensiell sjef om at jeg har mistet et barn på et intervju. Jeg vet ikke selv hvordan jeg kan reagere på situasjonen når jeg er i den, og jeg kan på en måte ikke forstå hvorfor det skulle bety noe for en sjef om jeg har mistet et barn eller reist rundt i Canada på en måte. Jeg har på ingen måte tenkt å lyve på meg erfaringer eller utdannelse som jeg ikke har. Hvorfor skal en potensiell sjef ha krav om å vite om akkurat dette før jeg engang er ansatt. Jeg vet ikke om noen av dere har opplevd noe lignende, men for meg så er det i hvert fall ikke noe jeg ønsker at skal bare feies kjapt inn i en samtale. Anonymkode: 7e8be...16a Men det er en del av deg enten du vil eller ikke. Det har skjedd deg, det har hatt en finger med i spillet på den du er. Men mye viktigere enn det, det er faktisk sant. At du i det hele tatt vurderer å dikte opp noe ser jeg rett og slett på som helt forkastelig. Ikke misforstå, jeg skjønner at det var en hard og traumatisk periode. Jeg forstår også at du helst ikke vil at det skal være relevant for å søke jobb. Men å lyve er rett og slett ikke bedre. Du må bare ta tyren ved hornene og forklare det først som sist. Ikke start et forhold (arbeidsforhold, kjærlighetsforhold osv) med en løgn. Du har på en måte rett, det er kanskje ikke relevant for en jobb at dette har skjedd deg. Derimot er det høyst relevant at du ser på det å lyve som en faktisk løsning.
globalagogo Skrevet 21. mars 2017 #7 Skrevet 21. mars 2017 (endret) ^ Det siste avsnittet til TS: Enhver sjef ønsker jo å vite hvorfor du ikke jobber. Er du lat, er du en unnasluntrer, er du altfor kresen, er du mye syk? Osv. De kan ikke vite det. Det er derfor de vil vite grunnen til hullet. Du kan si at det et privat, men helt klart ikke begynn å lyv på deg jorda-rundt-reiser. Så fælt å drive med oppdikting og ha kontroll på hva som "skjedde" når osv, nei huff. Si heller at det var en privat tragedie? Endret 21. mars 2017 av globalagogo 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #8 Skrevet 21. mars 2017 Jeg tenker også at det kan være en stor fordel å være ærlig. Du har en veldig god forklaring på hvorfor du har dette hullet i CVen. Jeg tror egentlig ikke at noen kommer til å tenke at det er fare for at du blir syk igjen, siden det var i forbindelse med en fryktelig hendelse. Synes det er risikabelt å lyve, det er alltid noen som kjenner noen som kjenner noen. Kan det være mulig å fortelle noe uten å fortelle alt? For eksempel si at du ble syk etter et tragisk dødsfall i nær familie, eller noe i den duren? Anonymkode: 8bc72...1af 1
Sidsel Skrevet 21. mars 2017 #9 Skrevet 21. mars 2017 Du kan si at du var "ute av stand til å jobbe på grunn av en familietragedie". 6
Bærtur Skrevet 21. mars 2017 #10 Skrevet 21. mars 2017 Har du hatt noe jobb etter dette hullet, eller søker du første jobb etter at du har vært borte? Det er ikke tilrådelig å lyve. Men om du helst ikke vil gå inn på detaljer, kan du si at det var et dødsfall i aller nærmeste familie. Du vil helst ikke snakke om dette på intervjuet, da dette ikke er en sak nå, men om arbeidsgiver vil vite mer, kan du si at du mistet et barn (ikke alder eller noe). Lykke til, husk at det er en grunn til at man sier at ærlighet varer lengst. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #11 Skrevet 21. mars 2017 Synes det er helt greit om du lyver om dette. Folk har hodet langt oppe i ræva når de ikke forstår det. Anonymkode: cc857...a61 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #12 Skrevet 21. mars 2017 Det er dumt å lyve, men forstår også at det er vanskelig å snakke om. Foreslår derfor at du skriver det rett ut,enten i CVen eller i søknaden, for eksempel: Sykemeldt etter å ha mistet et barn. Dette har jeg selv sett i CVer (er rekrutterer); mange skriver ting som : "Pleide dødssyk mor i ett år" eller liknende. Da spør man ikke mer. Anonymkode: 13dc1...265 6
bekka79 Skrevet 21. mars 2017 #13 Skrevet 21. mars 2017 Tror du har mer å vinne på å være ærlig😊 Si at du gikk gjennom en veldig tøff periode etter å ha mistet et barn, men at du ikke ønsker å utdype det noe mer. Da det fortsatt er vondt å snakke om. Dette er noe de fleste med et snev av empati forstår at er et veldig sårt tema, og vil mest sannsynlig vise forståelse for at det ikke ønskes å utdype.. Tror også at det er lettere for de å "godta" det en f.eks. lengre tids sykdom, da kan det fort bli spekulasjoner og flere spørsmål... Og hvis du som du nevner f.eks. sier lengre reise, kan det fort bli mange spørsmål rundt det, og plutselig har du surret deg inn i et nett av løgner. 2
Gjest Overrasket Skrevet 21. mars 2017 #14 Skrevet 21. mars 2017 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt greit om du lyver om dette. Folk har hodet langt oppe i ræva når de ikke forstår det. Anonymkode: cc857...a61 Oppfordre folk til å lyve i en søknadsprosess ... hvem har ikke hodet på rett plass? Bare for å ta en mulig fallgruve av mange: Hva om f.eks. TS, eller en i TS situasjon da, har en profil på sosiale medier der det ikke ligger ute noen reiserelaterte oppdateringer i det hele tatt i den perioden man skal ha vært på reise? Endret 21. mars 2017 av Overrasket
Gjest Annetnavn_ Skrevet 21. mars 2017 #15 Skrevet 21. mars 2017 34 minutter siden, Overrasket skrev: Du kan så klart lyve, ingen stopper deg. Men da håper jeg du ikke blir tilbudt jobben. Stå ved den du er og det som har skjedd, og finn noen som ansetter deg på bakgrunn av det. Dette!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #16 Skrevet 21. mars 2017 Vær ærlig. "Jeg mistet et barn, men ønsker ikke å gå mer inn på det". Er jo ikke verre enn det? Tror ikke personen da går mer inn på den saken eller sier det til flere hvis du blir ansatt. Tror det kan bli negativt hvis du ikke forklarer det svarte hullet, å reise i 3 år er kanskje ikke den mest positive forklaringen? Anonymkode: 12622...a7b 1
Gjest Newroz Skrevet 21. mars 2017 #17 Skrevet 21. mars 2017 14 minutter siden, bekka79 skrev: Tror du har mer å vinne på å være ærlig😊 Si at du gikk gjennom en veldig tøff periode etter å ha mistet et barn, men at du ikke ønsker å utdype det noe mer. Da det fortsatt er vondt å snakke om. Dette er noe de fleste med et snev av empati forstår at er et veldig sårt tema, og vil mest sannsynlig vise forståelse for at det ikke ønskes å utdype.. Tror også at det er lettere for de å "godta" det en f.eks. lengre tids sykdom, da kan det fort bli spekulasjoner og flere spørsmål... Og hvis du som du nevner f.eks. sier lengre reise, kan det fort bli mange spørsmål rundt det, og plutselig har du surret deg inn i et nett av løgner. Helt enig i dette! Ser du skriver at du ikke vil klare å nevne det kort. Det er helt greit! Bare si den ene setningen som er nevnt over her. Øv deg gjerne på å si den. Si den samme setningen flere ganger, foran speilet, foran venner og familier. Få den ene setningen inn som en regle du kan utenatt og som ikke berører deg mer enn om du sier en hvilken som helst setning.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #18 Skrevet 21. mars 2017 Jeg tror også du har mer å vinne på ved å være ærlig. Det er helt forståelig at man er ute av stand til å jobbe etter en slik tragedie. Det er også forståelig at man med tiden vil klare å delta i utdanning og arbeidsliv igjen. Du vil i større grad blir møtt med forståelse, og du slipper å utbrodere rundt omstendighetene. Det er ingen med vett i hodet som vil grave noe videre når du har oppgitt den reelle grunnen. Det eneste jeg kan tenke meg er mer fremtidsrettede spørsmål (jobb, ikke egen helse). Anonymkode: 0de07...13a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #19 Skrevet 21. mars 2017 9 minutter siden, Overrasket skrev: Oppfordre folk til å lyve i en søknadsprosess ... hvem har ikke hodet på rett plass? Bare for å ta en mulig fallgruve av mange: hva om f.eks. TS, eller en i TS situasjon da, har en profil på sosiale medier der det ikke ligger ute noen reiserelaterte oppdateringer i det hele tatt i den perioden man skal ha vært på reise? Ingen arbeidsgiver er verd at noen må sitte å snakke teknisk med en fremmed om at hun har vært knust etter at barnet hennes døde for for å få seg en inntekt. Man kommer aldri over slikt, selv om man kan bli fungerende. Virkeligheten er at så snart TS har fått ny jobberfaring på plass, så er det sjelden at nye spør om gamle ting, dermed har hun løst problemet uten å måtte retraumatisere seg selv. Anonymkode: cc857...a61 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #20 Skrevet 21. mars 2017 12 minutter siden, Overrasket skrev: Oppfordre folk til å lyve i en søknadsprosess ... hvem har ikke hodet på rett plass? Bare for å ta en mulig fallgruve av mange: hva om f.eks. TS, eller en i TS situasjon da, har en profil på sosiale medier der det ikke ligger ute noen reiserelaterte oppdateringer i det hele tatt i den perioden man skal ha vært på reise? Så vidt meg bekjent er det ikke obligatorisk å legge ut oppdateringer på sosiale medier når man er på ferie. Det er vel heller ikke obligatorisk å ha en åpen profil. Anonymkode: 0de07...13a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå