AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Nå har det seg slik at jeg går på et årsstudium og føler at jeg har flere gode venner. Vi finner ikke på noe på fritiden, men vi sitter gjerne og leser sammen fra 8 om morgenen til 8 om kvelden, prater om ting som skjer utenom studie, og har det gøy. I etterkant har jeg funnet ut at flere av disse vennene mine har gått ut på byen sammen, invitert hverandre i bursdagene sine, mens det har totalt gått forbi meg. Det er type snakk "det var sååå gøy på festen din på lørdag". Er en smule skuffet, men tenker at grunnen til at jeg ikke blir invitert er: a) Jeg har ende ikke fylt 20, som vil si at jeg ikke kan bli med på klubbene de skal på b) jeg drikker ikke alkohol, så kanskje de har tenkt at jeg heller ikke liker å gå ut c) jeg bare er mindre likt Det pussige er jo at det bestandig har vært slik. Både barneskole, ungdomsskole, videregående, og nå årsstudiumet. Jeg er positiv, litt stille av meg, men stiller masse spørsmål og er engasjert, og føler at jeg har en god tone med de fleste. Jeg har fått vite av motorikken min ikke er helt der den skal være, så diverse av det jeg gjør kan virke litt kunstig og øvd inn, men ellers så er jeg jo helt normal. Jeg er en smule konfliktsky så jeg ønsker ikke å ta opp det at jeg ikke ble invitert med de andre jentene, det er tross alt mindre 3 måneder igjen og jeg skal begynne å studere på en annen kant av landet. Tenker at det egentlig ikke spiller så stor rolle. Så spørsmålet er; hvordan unngår jeg slike situasjoner når jeg skal begynne å studere og opprette et nytt nettverk? Anonymkode: 7f2db...8fb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Du må selv ta initiativ til å arrangere vors, invitere hjem til deg, spørre om de vil være med på cafe/pub etc. Deretter vil du se at du også får invitasjoner Anonymkode: e2f5d...ded 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må selv ta initiativ til å arrangere vors, invitere hjem til deg, spørre om de vil være med på cafe/pub etc. Deretter vil du se at du også får invitasjoner Anonymkode: e2f5d...ded Har tatt initiativ til å lese hjemme hos meg, ha filmkveld, og "se" på klær sammen. Folk har sagt de var opptatte og dermed ikke kunne. Tok det som et hint at de var for opptatte til å gjøre spesielt mye på fritida, men så fant jeg jo ut at de er ute sammen. Ts Anonymkode: 7f2db...8fb 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har tatt initiativ til å lese hjemme hos meg, ha filmkveld, og "se" på klær sammen. Folk har sagt de var opptatte og dermed ikke kunne. Tok det som et hint at de var for opptatte til å gjøre spesielt mye på fritida, men så fant jeg jo ut at de er ute sammen. Ts Anonymkode: 7f2db...8fb Har du invitert i helgene? Aktiviteter som å lese sammen, se på klær og filmkvelder kan være kjedelige lørdags-kveldaktiviteter. Du kan jo invitere til vors selvom du selv ikke skal drikke. Hvis jeg var tørst hadde ikke jeg sagt ja til de tingene du nevnte. Anonymkode: e2f5d...ded 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du invitert i helgene? Aktiviteter som å lese sammen, se på klær og filmkvelder kan være kjedelige lørdags-kveldaktiviteter. Du kan jo invitere til vors selvom du selv ikke skal drikke. Hvis jeg var tørst hadde ikke jeg sagt ja til de tingene du nevnte. Anonymkode: e2f5d...ded Har ikke lov til å ha vors/fest hjemme, så det er ikke bare bare. Ts Anonymkode: 7f2db...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lov til å ha vors/fest hjemme, så det er ikke bare bare. Ts Anonymkode: 7f2db...8fb Kanskje du får lov til det når du flytter neste semester Anonymkode: e2f5d...ded
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 Bor du hjemme hos foreldrene dine siden du ikke kan ha noe hjemme? Enig med andre her at du mp vise initiativ selv. Hva med å spise ute, gå på kino e.l.? Hvis du er avholds faller du nok lett ut dessverre, avholdsfolk som sturer i en krok og latterliggjør det andre gjør når de har drukket er liksom ikke folk man vil ha med. Anonymkode: 601b8...b9e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor du hjemme hos foreldrene dine siden du ikke kan ha noe hjemme? Enig med andre her at du mp vise initiativ selv. Hva med å spise ute, gå på kino e.l.? Hvis du er avholds faller du nok lett ut dessverre, avholdsfolk som sturer i en krok og latterliggjør det andre gjør når de har drukket er liksom ikke folk man vil ha med. Anonymkode: 601b8...b9e Bor hjemme for i år ja. Føler at jeg har tatt initiativ med tanke på å invitere til filmkvelder også videre, har ikke fått noe initiativ tilbake. Har ingenting i mot at andre drikker og jeg er heller ikke avholds. Drikker bare til spesielle anledninger og ikke for å bli ruset, at andre drikker er bare kjekt det Ts Anonymkode: 7f2db...8fb
ViljaH Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 Du må ta initiativ til den type sosialisering som de andre liker. Lørdag kveld vil de vel feste, ikke lese sammen. Filmkveld kan du invitere til søndag kveld heller. Ut å spise på en fredag kanskje. Og ja, folk som er stille og avholds er ikke de første man drasser med på fest. Du må vise dem at du er livlig og gøyal på lørdagskvelden uten alkohol. Ellet finne folk å henge med som liker rolige hjemmeaktiviteter. Hva med tur i marka på søndag eller piknik på lørdag?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 Filmkveld er koselig det, men jeg har ikke blitt invitert på, eller innvitert en gjeng på filmkveld med en gjeng på mange år. Etter at jeg passerte 18 er det blitt en aktivitet som er forbeholdt 2 personer. en god venninne, eller en god kompis Jeg er jo blandt de som syns det er viktig å få igang sosiale ting som ikke MÅ inkludere alkohol. Jeg drikker selv, men det kan bli mye om man skal drikke hver helg. Da skal det sies at det er vanskelig å konkurrere med arangementer som inneholder alkohol. Men ting jeg har gjort i det siste for å gjøre noe med folk som ikke inkluderer alkohol er - fjell tur - trening - tur med hund - svingkurs - klatrekurs - meldt meg inn i student forening og tatt et verv ( Det burde du også gjøre! Veldig sosialt og flott på cven ) - jobb søker kurs ( det blir jo litt sosialt ) - matlagingskurs - ishokey kamp - student standup Når du starter på et nytt studie sted så bruk fadderuken godt! bli kjent med flest mulig fok. Meld deg inn i en eller annen forening, linjeforening eller noe, og ta deg et verv. Det er mega sosialt! Super måte å få kontakt med folk på som ikke bare går på ditt trinn og ditt studie. Anonymkode: a0a02...d71 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #11 Skrevet 22. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor hjemme for i år ja. Føler at jeg har tatt initiativ med tanke på å invitere til filmkvelder også videre, har ikke fått noe initiativ tilbake. Har ingenting i mot at andre drikker og jeg er heller ikke avholds. Drikker bare til spesielle anledninger og ikke for å bli ruset, at andre drikker er bare kjekt det Ts Anonymkode: 7f2db...8fb Men tingen er at filmkveld en lørdag i sofaen til studievenninnens mor og far ikke akkurat er det folk prioriterer, eller har lyst til er vel mer rett. Jeg tror de ser på deg som kjedelig, og du fremstår litt sånn i innleggene dine og. Foreslå at dere går ut og spiser en lørdagskveld, gjerne et sted med gode drinker og litt liv. Kino og kafe en søndags kveld, konsert, ut og drikke vin når studielånet kommer, quiz og øl osv er slike ting folk har mer lyst til. Hvis det ikke appellerer til deg så må du finne deg noen nye og hjemmekjære venner med samme interesser som deg. Jeg ville leve livet når jeg var student, med lange kvelder på studentpub, danse på en torsdag, utnytte studentrabattene på øl en tirsdag, spise ute nye steder, sjekke ut det som fantes av konserter, debatter og arrangementer, og gå på vorspiel som aldri sluttet. Slik tror jeg det er for de fleste, de vil benytte det som finnes av tilbud etter å flakset ut av mors favn og fått mer penger i hende enn på vgs. Anonymkode: 601b8...b9e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #12 Skrevet 22. mars 2017 Kjedelig å oppleve å ikke bli invitert med, selv når du gjentatte ganger forsøker å ta initiativ. Jeg tenker at det kanskje ville vært bedre, om du på det nye studiestedet ditt, finner deg venner som er mer lik deg selv og har samme interesser. Ikke ta initiativ til noe som du ikke selv får glede av, da vil du ikke føle deg bra på lang sikt. På det nye studiestedet kan du melde deg inn i en stundentorganisasjon eller andre sosiale aktiviteter som interesserer deg og få deg venner gjennom disse hobbyene. Eller kanskje du finner noen på samme kull som deg som også har like fritidsinteresser. Det viktigste tror jeg er å være sann med seg selv og finne venner som liker det samme. Det er i hvert fall min erfaring etter mange år hvor jeg har forsøk å "passe inn". Anonymkode: 5493f...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå