ThisIsBia Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Hei dere, Jeg håper det finnes noen kloke hoder her som kan hjelpe meg med mitt "store" problem. Jeg har i lang tid slitt med uren hud, og det har bare forverret seg det siste halve året. Jeg kan ikke huske sist jeg kunne gå uten foundation og føle meg komfortabel, og har i utgangspunktet alltid hatt en del urenheter og fargeforskjeller i huden min. Noen år i mindre grad, andre år i mye større grad. For litt over en måned siden var jeg lei og dro til legen med problemet mitt, og jeg fikk en gel som heter Rozex 0,75%, da hun mente jeg hadde rosacea. Jeg har nå brukt opp tuben, og ingenting har hjulpet - huden min ser fortsatt like ille ut. I tillegg til gelen har jeg også brukt en krem for rosacea fra apoteket, som jeg ble anbefalt når jeg hentet ut resepten min på Rozex´en. Jeg har lagt om kostholdet mitt, kuttet ut godteri (kun bittelitt på lørdager eller søndager) og kuttet helt ut brus. Jeg drikker masse vann (sikkert 3-4 liter om dagen) og jeg har et variert kosthold. Jeg spiser rugsprø istedenfor vanlig brødmat og har kuttet ned på en del matvarer med mye karbohydrater som poteter, ris og pasta. Naturlignok spiser jeg litt av dette innimellom, men i mye mindre grad enn tidligere. I tillegg spiser jeg mye epler, bananer og gulrøtter (og grønnsaker til middag). Jeg har lenge tenkt at problemet kanskje ligger i kostholdet mitt - men når jeg nå i over en måned har gjort store endringer og ingenting hjelper, må jeg ty til hjelp fra dere. Jeg er selv hudpleier, men sliter med å finne roten til mitt eget problem. Det er fryktelig frustrerende da dette i utgangspunktet er mitt fagfelt - men det er ikke alt man klarer å finne gode råd til selv. Det jeg lurer på er om det kan være en form for allergi av noe? Er det noen som har erfaring med uren hud utav matvarer man ikke tåler? Har dere noen andre tips til hva det kan være som hjelper- er det noe som har hjulpet for akkurat deg? Alle tips og råd tas imot med stor takk!
Professor Orm Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Fra en hudpleier til en annen: Hvilke produkter bruker du? Jeg forstår at dette kanskje blir som å banne til presten, men min hud har aldri vært så fin som da jeg begynte å bruke produkter anbefalt av Beautipedia fremfor de klassiske hudpleiemerkene. Det er noe å tenke på. Ellers er det slik at jeg gikk lenge på Diane pga kviser, sluttet, kviseproblemet kom tilbake, kjørte en god runde isotretinoin, kvisene kom tilbake, begynte på Diane igjen samtidig som jeg endret syn på hvilke produkter man skulle bruke. Har nå sluttet med Diane for godt, og selv etter 8 måneder uten er huden fantastisk. Enkelte har effekt av å kutte ut/kutte ned på melkeprodukter. Det kan også hjelpe å spise lite sukker og karbohydrater, men det gjør du jo allerede. Hva tror du forresten selv? Mener du du har Rosacea? Kan du beskrive problemet litt nærmere? Hvor gammel er du? 1
ThisIsBia Skrevet 21. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2017 1 minutt siden, Professor Orm skrev: Fra en hudpleier til en annen: Hvilke produkter bruker du? Jeg forstår at dette kanskje blir som å banne til presten, men min hud har aldri vært så fin som da jeg begynte å bruke produkter anbefalt av Beautipedia fremfor de klassiske hudpleiemerkene. Det er noe å tenke på. Ellers er det slik at jeg gikk lenge på Diane pga kviser, sluttet, kviseproblemet kom tilbake, kjørte en god runde isotretinoin, kvisene kom tilbake, begynte på Diane igjen samtidig som jeg endret syn på hvilke produkter man skulle bruke. Har nå sluttet med Diane for godt, og selv etter 8 måneder uten er huden fantastisk. Enkelte har effekt av å kutte ut/kutte ned på melkeprodukter. Det kan også hjelpe å spise lite sukker og karbohydrater, men det gjør du jo allerede. Hva tror du forresten selv? Mener du du har Rosacea? Kan du beskrive problemet litt nærmere? Hvor gammel er du? Tusen takk for svar! Jeg er 27 år gammel og mer selv under tvil om at jeg har rosacea. Jeg vet jo hva det innebærer å ha det og ikke minst hvordan det ser ut - men jeg føler ikke jeg har den samme rødheten i huden som rosacea gir. Det er for det meste rundt munnpartiet jeg har urenhetene og noe mellom øyenbrynene. Jeg har skjønt at mye kan være hormonelt, men når det varer hele måneden, hver eneste måned klarer jeg ikke helt å forstå at det kan være det heller. Jeg har i tillegg vært hos gynokolog for å sjekke at alt er friskt og raskt nedentil og i eggstokker osv, og alt er helt i sin skjønneste orden. Ofte kan det bli sånne "underjordiske" kviser og andre ganger kan de bli store, vonde og ømme og når de blir gule føler jeg meg som en hormonell 14 åring. Jeg har også hørt at melkeprodukter kan en sammenheng med dårlig hud, det har jeg ikke testet ut enda. Jeg har brukt Kiels sine hudprodukter en stund, og innimellom har jeg brukt Origins. De har vært helt ok. Jeg prøvde Lancome tilfeldigvis i dag (fikk en prøve i posten), men huden min har vært speilblank og fæl i hele dag. Den skal jeg ikke prøve igjen. Den siste tiden nå har jeg brukt La Roche Posay kremen som heter Rosaliac, men synes ikke den har gitt noe særlig effekt. Jeg har verken blitt bedre eller verre. Huden min er bare helt lik den var før jeg startet på den. Beautipedia, hvor får man kjøpt det? Jeg er interessert i å prøve ny hudpleie-serie så kanskje jeg skal prøve meg på denne da :-)
Professor Orm Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Jeg hadde nok hormonelle kviser selv, kombinert med at jeg er temmelig fæl til å klemme og pirke. Jeg sluttet på Diane da jeg var på din alder, og man kan forvente at hormonene begynner å stabilisere seg i den alderen. Synes kanskje også du er litt ung til å ha rosacea, men jeg tør ikke si sikkert. Som du også vet er det jo gjerne nesen og midtre del av ansiktet som påvirkes mest, det passer ikke helt til deg.. Jeg ville prøvd å kutte ut melkeprodukter og byttet ut produktene mine. Heldigvis for deg er Beautipedia en nettside hvor de anmelder produkter basert på ingrediensene de inneholder. Som du ser anbefaler de til dels andre ingredienser enn de vi lærte var bra på skolen. Jeg ville valgt å ikke gå for en serie, heller mikse og matche utifra hva som er bra. Det kan være lurt å ha en noenlunde enkel hudpleierutine uten for mye skrubbing, uttørrende masker og spesialprodukter. Jeg var fæl til det før, og det forverret sannsynligvis problemet mitt. Hvis ikke dette gir resultater, kan det lønne seg å gå til legen igjen. Hvis ikke de tingene jeg har nevnt hittil hjelper, er det faktisk medisinsk behandling som må til. Det avhenger selvfølgelig av riktig diagnose, evt må du gå til en annen lege http://www.beautypedia.com/
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Jeg slet selv, men det bedret seg etter at jeg begynte på Zo skin health. Anonymkode: b1697...258
Professor Orm Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 Så forresten nettopp denne på nrk: https://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-du-_voksen-kviser_-1.13325000 En del gode råd der. Salisylsyre er veldig bra, men du trenger ikke nødvendigvis bruke "produkter tilpasset aknehud". Flertallet av disse kan gjøre vondt verre. Jeg har normal/kombinert hud, og bruker heller produkter for tørr hud, for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå