AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Hei! Dette gjelder søking av ny jobb og nåværende sjef som referanseperson. Jeg vet det er vanlig at nåværende arbeidsgiver, som referanseperson, ofte får spørsmål fra eventuell ny arbeidsgiver om personen har høyt fravær, men det kan da ikke være lov? Her står det ihvertfall at det ikke er lov i følge arbeidsmiljøloven. http://e24.no/jobb/jobbekspertene/jobbekspertene-disse-spoersmaalene-om-sykefravaer-kan-du-ikke-stille/22891904 Hva skal en da gjøre om arbeidsgiver gjør det allikevel? Jeg søkte ny jobb, ba sjefen min være referanse og hun ble veldig snurt. Hun sa at de trengte meg pga. manko på fagfolk og at jeg kunne få mange ekstravakter og økt stilling. Det er alltid jeg som står for opplæringsvakter fordi de er så fornøyd med meg. Gjett om jeg ble forbanna når de ringte fra jobben jeg hadde søkt og sa at jeg fikk avslag fordi jeg hadde fått så dårlig referanse!?!?!? Jeg har jobbet på min nåværende arbeidsplass i 6 år og aldri fått kritikk for noe, kun positive tilbakemeldinger! Og så får jeg denne referansen?! Sjefen min hadde, i tillegg, sagt at jeg hadde hatt høyt fravær. Hun sa selvsagt ikke hva fraværet hadde skyltes: svangerskap med blødninger i 9 måneder og at jeg sto mange måneder i opersjonskø med betent galleblære og gallesteinsanfall. Galleblæra er borte og vil ikke plage meg igjen og sterilisert har jeg også blitt! Jeg syntes dette er grovt og lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Anonymkode: b1d8e...dfc
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Kan jo legge til at det er mange fagpersoner som har sagt opp pga. krangel og konflikter med denne sjefen, og at de har veldig vanskelig for å få dekt opp alle vaktene. Da er jeg kjekk å ha som ofte tar ekstravakter i tillegg til min vanlige turnus. Anonymkode: b1d8e...dfc
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 Noe du kan gjøre? Ja, neste gang finner du en annen referanse. Er stillingen i det offentlige, kan du be om å få ut utvidet søkerliste for å se om den ansatte hadde bedre ansinitet enn deg. Der bør du imidlerid stoppe, fordi her er nok noe annet som ligger til grunn for avslaget enn fravær. Anonymkode: 63dbf...ed3 2
EvaLena Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 De spør på så finurlige måter, så ved måten de etter spør om fravær eller svarer på det så finner de det ut. Samtidig så finnes det bedritne sjefer som ikke vil gi slipp på ansatte. Du kan uansett sette opp hvem du vil som referanse, selv din egen mor om du vil. Bruk en annen kollega neste gang eller noen andre som kjenner deg godt. Skal jeg søke annen jobb, så kommer jeg aldri til å bruke sjefen jeg har idag. Nå samarbeider vi med mange andre firmaer, så jeg kommer til å bruke sjefer i de firmaene istede og andre kolleger.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Du setter opp andre enn sjefen din som referanse, og oppgir på intervju at du ikke ønsker å informere sjefen om at du søker ny stilling hvis de lurer. For øvrig er det mange måter å spørre på, der man fint kan finne ut om folk har mye fravær uten å spørre direkte. Ikke minst vil de som har lite fravær gjerne vektlegge dette i intervju og det er da lett å finne ut om det stemmer. Hvis noen spør om "anne" er mye borte og får tilsvar at hun har lite fravær så er jo alt greit, får de til svar at det kan du ikke spørre om så er det naturlig å anta at noe skurrer. Så kan man gjerne rope opp om lovverk og rettigheter, men faktum er at det er skitdyrt for arbeidsgivere å ha folk som ikke dukker opp på jobb (årsak er egentlig ikke relevant), og da er det klart man helst vil ha den arbeidstakeren med stort sjanse for å være tilstede og stabil Og; folk som er operert i magen har betydelig økt risiko for sammenvoksninger, tarmslyng, fordøyelsesproblemer og infeksjoner, som igjen øker risikoen for fravær... Anonymkode: 60ccc...add 1
Gjest MissEhrmann Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du setter opp andre enn sjefen din som referanse, og oppgir på intervju at du ikke ønsker å informere sjefen om at du søker ny stilling hvis de lurer. For øvrig er det mange måter å spørre på, der man fint kan finne ut om folk har mye fravær uten å spørre direkte. Ikke minst vil de som har lite fravær gjerne vektlegge dette i intervju og det er da lett å finne ut om det stemmer. Hvis noen spør om "anne" er mye borte og får tilsvar at hun har lite fravær så er jo alt greit, får de til svar at det kan du ikke spørre om så er det naturlig å anta at noe skurrer. Så kan man gjerne rope opp om lovverk og rettigheter, men faktum er at det er skitdyrt for arbeidsgivere å ha folk som ikke dukker opp på jobb (årsak er egentlig ikke relevant), og da er det klart man helst vil ha den arbeidstakeren med stort sjanse for å være tilstede og stabil Og; folk som er operert i magen har betydelig økt risiko for sammenvoksninger, tarmslyng, fordøyelsesproblemer og infeksjoner, som igjen øker risikoen for fravær... Anonymkode: 60ccc...add Kanskje det burde være påbudt at alle som har operert bort galleblære og blindtarm opplyste om det siden de utgjør en så stor risiko for fravær? Men seriøst, TS, dersom dette er riktig er det utrolig mange arbeidsgivere som bryter loven. Jeg har vært med på mange ansettelser og det blir alltid spurt om fravær når man snakker med referanseperson. Jeg har ofte tenkt at dette ikke helt kan være å stole på, for om en arbeidsgiver vil beholde en arb. tager er det jo bare å gi de litt dårlig referanse, og er det en person med mye fravær så er det bare å gi de en god referanse, så er man kvitt de..... Sånn skal det jo ikke være, så jeg er glad for den loven, skal ta den opp på jobben og høre hva de sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå