AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Hei! Jeg sliter med vekten, er overvektig og prøver å gå ned. Og jeg vet at det er ganske basic, for å gå ned i vekt må man ha mer kalorier ut enn inn. For å gå ned 1 kilo er det snakk om rundt 7000 kalorier i underskudd. Sånn ca. Jeg pleide å være godt trent, og kan en del om trening, restitusjon og helsegevinstene der. Jeg prøver å være aktiv hver dag, og de siste ukene har jeg trent 6 ganger i uka ( ca. 6 timer), høy og moderat intensitet, før det 3-4 timer trening i uka. Jeg liker trening. Men som de sier er kosthold/mat 80% mens trening kun er 20%. Sånn ca. Problemet er at jeg i følge vekten min, og pulsen beregnes til å forbrenne mellom 1000 til 1500 kalorier mer hver dag enn jeg registrerer at jeg spiser (og da registrerer jeg ALT). Jeg vet hvorfor jeg har gått opp i vekt, jeg sliter med overspising og trøstespising. Og jeg har alltid tenkt at det er så enkelt at man må ha mer inn enn ut, og jeg nettopp går opp i vekt fordi jeg ikke mestrer det. Men nå er jeg forvirret siden jeg i følge puls+vekt forbrenner mye mer enn jeg tar inn, og likevel går ikke vekten ned. Er det mulig det er andre faktorer som har påvirket forbrenningen slik at beregningen fra puls+vekt er feil? Jeg tenker jo at det må være det som gjør det. Hvordan kan man øke forbrenningen? Anonymkode: 0856b...5b6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/slik-oker-du-forbrenningen/ Anonymkode: 53c4a...f36
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/slik-oker-du-forbrenningen/ Anonymkode: 53c4a...f36 Takk for link til artikkel. Men dessverre var ingenting i den noe nytt. De peker jo på det jeg allerede gjør, mer energi ut enn inn, være mer aktiv. Jeg er mer aktiv og spiser mindre. Og i følge beregninger burde jeg gått ned i vekt. Jeg forbrenner mer energi enn jeg spiser, og når jeg da likevel ikke går ned i vekt må det jo være noe annet jeg kan gjøre. Er det sånn at man ikke kan påvirke forbrenningen sin? (Selvsagt kan man påvirke den med aktivitetsnivå, men) jeg tenker på ting som å spise mest tidlig på dagen, sove mer, slike ting? Jeg trodde jo lenge at til syvende og sist så kommer det ned til hvor mye du spiser og forbrenner gjennom basalbehov og aktivitet, men forbrenningen min må da være lav, siden aktivitetsnivået vs kosthold tilsier at jeg skulle gått ned i vekt de siste månedene. TS Anonymkode: 0856b...5b6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Jeg vet at mange sverger til trening for vektnedgang, men da jeg slanket meg så hadde det absolutt ingenting å si om jeg trente eller ikke trente. Alt var kosthold. Forstod aldri hvorfor, for i følge kalkulatorer så skulle jeg forbrenne ganske mye på trening (gjør hard og halvhard kondisjonstrening 4 ganger i uken, type løpeturer på en time i 11-12 km/t) men det har som sagt ingenting å si for vekten. Hvis dette gjelder for deg også så bør du selvfølgelig fortsette å trene for helse og velvære, men ikke henge deg opp i hvor mange kalorier du forbrenner. Fokuser på kostholdet. Anonymkode: f428b...8c8
Pringle Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Du kan beregne ganske mye, og BMR-kalkulatoren på trening.no er ganske pålitelig, men antall kalorier du virkelig forbrenner får du kun vite gjennom nøyaktig registrering av inntak, og vektutviklingen din, over tid, og kunnskapen om at 1 kg fettvev tilsvarer 7000 kalorier. Ikke heng deg opp i forbrenningen din, det er ingenting du kan påvirke. Du kan såklart forbrenne noe mer med økt aktivitet, men det er en risiko for at du blir mer sulten og spiser mer så vinningen går opp i spinningen. Vektnedgang er temmelig enkelt, men ikke alltid så lett. Du må være tålmodig, ha stålkontroll på inntaket ditt, og veie deg under samme forhold (samme tid, samme sted, samme vekt, samme klær), ofte nok (helst hver dag), og over lang nok tid (minst en måned), før du kan se sikkert om du er på vei ned eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at mange sverger til trening for vektnedgang, men da jeg slanket meg så hadde det absolutt ingenting å si om jeg trente eller ikke trente. Alt var kosthold. Forstod aldri hvorfor, for i følge kalkulatorer så skulle jeg forbrenne ganske mye på trening (gjør hard og halvhard kondisjonstrening 4 ganger i uken, type løpeturer på en time i 11-12 km/t) men det har som sagt ingenting å si for vekten. Hvis dette gjelder for deg også så bør du selvfølgelig fortsette å trene for helse og velvære, men ikke henge deg opp i hvor mange kalorier du forbrenner. Fokuser på kostholdet. Anonymkode: f428b...8c8 Takk for svar. Jeg skjønner at det kan virke som jeg kun fokuserer på trening, det er ikke tilfellet. Men for helsa sin skyld så trener jeg. Jeg vet at ved å være fysisk aktiv reduserer man muligheten for forskjellige livsstilssykdommer. Der kan jeg også merke målbar forbedring, noe som er motiverende. Det minner meg også på den livsstilen jeg pleide å ha da jeg var yngre, og det minner meg på at med denne tunge kroppen er det vanskelig å komme tilbake dit. Jeg har slitt en del med å regulere følelser med mat, og jeg jobber nå med å la være dette. Men jeg blir jo litt frustrert da, når jeg hver gang jeg er i butikken føler meg som en alkoholiker på polet, klarer å unngå å kjøpe drittmat, spiser relativt sunt, og jeg vet at jeg fortærer mange færre kalorier enn når jeg trøstespiste, og jeg går riktignok ikke opp i vekt, men jeg går ikke ned heller. Og det trigger følelsen for å spise sjokolade, eller trøstespise igjen. For det føles som "hva er poenget??". Anonymkode: 0856b...5b6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 6 timer siden, Pringle skrev: Du kan beregne ganske mye, og BMR-kalkulatoren på trening.no er ganske pålitelig, men antall kalorier du virkelig forbrenner får du kun vite gjennom nøyaktig registrering av inntak, og vektutviklingen din, over tid, og kunnskapen om at 1 kg fettvev tilsvarer 7000 kalorier. Ikke heng deg opp i forbrenningen din, det er ingenting du kan påvirke. Du kan såklart forbrenne noe mer med økt aktivitet, men det er en risiko for at du blir mer sulten og spiser mer så vinningen går opp i spinningen. Vektnedgang er temmelig enkelt, men ikke alltid så lett. Du må være tålmodig, ha stålkontroll på inntaket ditt, og veie deg under samme forhold (samme tid, samme sted, samme vekt, samme klær), ofte nok (helst hver dag), og over lang nok tid (minst en måned), før du kan se sikkert om du er på vei ned eller ikke. Takk for svar til deg også. Jeg har beregnet både utifra kalkulatorer på nett, men bruker nå en pulsklokke som registrerer pulsen min gjennom dagen, og kalkulerer dette opp mot vekten min. Det er denne summen som stadig overstiger det jeg får inn, noe som skulle tilsi at jeg gikk ned i vekt. For jeg har jo tenkt som deg at det er temmelig enkelt, mer ut enn inn, ikke sant. Men selv om jeg spiser mindre, og heller spiser volum for å bli mett, enn kaloritette måltider, så går jeg ikke ned i vekt. Hadde det ikke vært for at jeg fører regnskap over økonomien min, hadde jeg trodd jeg hadde dissosiative perioder der jeg kjøpte sjokolade og spiste, for så å glemme det etterpå! Jeg har lest en del av innleggene dine, og jeg får skikkelig lyst slik som du å gå ned i vekt! Å klare det! Men jeg føler meg jo helt dum da som har slitt med vekten så lenge, og selv om jeg vet at det er så enkelt, så får jeg det ikke til. Med så mye bagatellisering man hører også om de spiseforstyrrelsene som for mange fører til overvekt, føler jeg ikke at jeg kan legge grunnene på det, selv om jeg ser at det er åpenbart at jeg sliter med trøstespising, og selvmedisinering av følelser med mat. Jeg vet at grunnene til at mennesker er overvektige er sammensatte, det handler ikke bare om individet, men det er blant annet psykososiale og kulturelle faktorer. Vi er huleboermennesker i en moderneverden. Kroppen vår er tilpasset et liv der vi jakter på maten vår, mens nå blir arbeid og fritid mer og mer stillesittende. Men jeg føler meg bare SÅ DUST ikke sant, fordi eg ikke får til å gå ned i vekt. Blæ. Utblåsning. Men det virker i alle fall utifra svar at det ikke er noe man kan gjøre med regelmessig spising, søvn eller andre ting for å øke forbrenningen. Jeg får i alle fall holde fast i motivasjonen til å trene, for det å på i alle fall ett område kjenner at man klarer å gå fortere, gå lengre og stadig forbedre styrke, utholdenhet og tempo gir en positiv mestringsfølelse. Kanskje den kan hjelpe til å opprettholde viljen til å jobbe med vekten. TS Anonymkode: 0856b...5b6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 Mer muskler øker forbrenningen😊 Man forbrenner mindre under selve styrketreningen, men i det lange løp kan det sees på som en investering. Har faktisk merket det på meg selv også, så det er ikke bare i teorien. For å få størst effekt er det nok best å fokusere på de store muskelgruppene. I tillegg er det viktig med nok mat, nok proteiner og nok søvn/hvile. Ofte vil man kunne bli slankere, men gå mindre ned i vekt (kilo) enn man gjør med typisk slanking og kondisjonstrening. Likevel vil mange mene at den endrede kroppssammensetningen ser bedre ut, da man ikke bare er slank, med også trent. Anonymkode: 64551...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mer muskler øker forbrenningen😊 Man forbrenner mindre under selve styrketreningen, men i det lange løp kan det sees på som en investering. Har faktisk merket det på meg selv også, så det er ikke bare i teorien. For å få størst effekt er det nok best å fokusere på de store muskelgruppene. I tillegg er det viktig med nok mat, nok proteiner og nok søvn/hvile. Ofte vil man kunne bli slankere, men gå mindre ned i vekt (kilo) enn man gjør med typisk slanking og kondisjonstrening. Likevel vil mange mene at den endrede kroppssammensetningen ser bedre ut, da man ikke bare er slank, med også trent. Anonymkode: 64551...6d8 Takk for svar. Ja, jeg har også lest dette med at muskler forbrenner mer kalorier enn fett, og en kroppssammensetning med større andel muskler vil dermed ha en høyere basalforbrenning. Derfor kan det jo også være viktig med trening. Men det å bygge muskler på dette tidspunktet tror jeg ikke ville være så lurt. Jeg bygger dem en del gjennom kondisjonstrening ispedd styrke, men mer enn den naturlige økningen fra f.eks svømming og turer i oppoverbakker, trur jeg jeg er så tjukk at kroppsbygging eller muskelbygging blir feil prioritering akkurat nå. Men det er i alle fall noe å holde fast med tanke på motivasjonen til trening fremover i alle fall! Dette med å la større andel av kostholdet bestå av proteiner, eller få flere av kaloriene sine fra proteiner er dette noe som hjelper på forbrenningen selv om man ikke driver med muskelbygging? TS Anonymkode: 0856b...5b6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 Hvis du ser på slanke krigen (se bort ifra at de trener Typ 5-7 timer til dagen) så ser du masse cardio+masse styre+sunt kosthold = ekstremt vekttap ,strammere hus, fin fasong. Damer klarer ikke å gå særlig opp i vekt av trening , du vil sansinligvis miste mer fett i kg før du bygger tunge muskler slik at vekta bli mer. Snakk med en PT. Anonymkode: 48bfe...abd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #11 Skrevet 22. mars 2017 Strammere hud* å ikke bare sånn slapp så henger løs Anonymkode: 48bfe...abd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #12 Skrevet 22. mars 2017 Når jeg slanket meg hadde jeg innmarri lyst til å hive inn håndkleet etter 2 mnd og kun 2 kg vektnedgang. Men plutselig så løsnet det uten at jeg egentlig gjorde noe spesielt og 20 kg nærmest rasta av. Jeg gjorde ingenting annerledes, men kroppen reagerte plutselig. Anonymkode: cb223...7d1
linsejesus Skrevet 22. mars 2017 #13 Skrevet 22. mars 2017 Du kan påvirke forbrenningen til en viss grad. Mer muskler øker som sagt forbrenningen i hvile. Intens trening (styrke eller HIIT) øker forbrenningen litt i ganske lang tid etter treningen. Faste øker faktisk også forbrenningen litt (det er sannsynligvis fordi man skal bli mer stimulert til å finne/fange mat når man ikke har noe i magen). Etter en tid i kaloriunderskudd vil kroppen begynne å redusere forbrenningen litt. Derfor er det lurt med en "spisedag" f.eks en gang i uka, der du bare spiser det du har lyst på. Da tror ikke kroppen din at du hele tiden mangler mat, for å si det på en teit måte.
linsejesus Skrevet 22. mars 2017 #14 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg slanket meg hadde jeg innmarri lyst til å hive inn håndkleet etter 2 mnd og kun 2 kg vektnedgang. Men plutselig så løsnet det uten at jeg egentlig gjorde noe spesielt og 20 kg nærmest rasta av. Jeg gjorde ingenting annerledes, men kroppen reagerte plutselig. Anonymkode: cb223...7d1 Man opplever av og til at vekttapet går i rykk og napp selv om trening og kosthold er stabilt. Jeg har opplevd å bli merkbart tynnere ETTER en hel helg med masse sukker.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #15 Skrevet 22. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg har også lest dette med at muskler forbrenner mer kalorier enn fett, og en kroppssammensetning med større andel muskler vil dermed ha en høyere basalforbrenning. Derfor kan det jo også være viktig med trening. Men det å bygge muskler på dette tidspunktet tror jeg ikke ville være så lurt. Jeg bygger dem en del gjennom kondisjonstrening ispedd styrke, men mer enn den naturlige økningen fra f.eks svømming og turer i oppoverbakker, trur jeg jeg er så tjukk at kroppsbygging eller muskelbygging blir feil prioritering akkurat nå. Men det er i alle fall noe å holde fast med tanke på motivasjonen til trening fremover i alle fall! Dette med å la større andel av kostholdet bestå av proteiner, eller få flere av kaloriene sine fra proteiner er dette noe som hjelper på forbrenningen selv om man ikke driver med muskelbygging? TS Anonymkode: 0856b...5b6 Det er snakk om store forskjeller i hvileforbrenning om man er muskuløs enn om man ikke er det. Så å trene styrke er viktig. Etterhvert når man blir vandt med å trene er det null problem å f.eks løpe intervaller i 30-60 min først og så etterpå ha en time med effektiv styrke. Jeg trener sånn 4-5 ganger i uka. Altså trener jeg ganske hardt mellom 8 og 10 timer i uka i snitt. Proteiner skal ikke være mer enn 20% av det man inntar daglig. Mange tror karbohydrater er en stor synder, men det er viktig å ha glykogenlager for å ha energi. Og når man trener vil fettforbrenningen begynne når glykogenlageret er tomt, og da er det viktig å fylle på igjen etter man har trent. Anonymkode: 1a24a...d95
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #16 Skrevet 22. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det å bygge muskler på dette tidspunktet tror jeg ikke ville være så lurt. Dette gir ingen mening. Det er ingen grunn til å vente med å bygge opp musklene. Anonymkode: 0cff1...1a6
Pringle Skrevet 22. mars 2017 #17 Skrevet 22. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar til deg også. Jeg har beregnet både utifra kalkulatorer på nett, men bruker nå en pulsklokke som registrerer pulsen min gjennom dagen, og kalkulerer dette opp mot vekten min. Det er denne summen som stadig overstiger det jeg får inn, noe som skulle tilsi at jeg gikk ned i vekt. For jeg har jo tenkt som deg at det er temmelig enkelt, mer ut enn inn, ikke sant. Men selv om jeg spiser mindre, og heller spiser volum for å bli mett, enn kaloritette måltider, så går jeg ikke ned i vekt. Hadde det ikke vært for at jeg fører regnskap over økonomien min, hadde jeg trodd jeg hadde dissosiative perioder der jeg kjøpte sjokolade og spiste, for så å glemme det etterpå! Jeg har lest en del av innleggene dine, og jeg får skikkelig lyst slik som du å gå ned i vekt! Å klare det! Men jeg føler meg jo helt dum da som har slitt med vekten så lenge, og selv om jeg vet at det er så enkelt, så får jeg det ikke til. Med så mye bagatellisering man hører også om de spiseforstyrrelsene som for mange fører til overvekt, føler jeg ikke at jeg kan legge grunnene på det, selv om jeg ser at det er åpenbart at jeg sliter med trøstespising, og selvmedisinering av følelser med mat. Jeg vet at grunnene til at mennesker er overvektige er sammensatte, det handler ikke bare om individet, men det er blant annet psykososiale og kulturelle faktorer. Vi er huleboermennesker i en moderneverden. Kroppen vår er tilpasset et liv der vi jakter på maten vår, mens nå blir arbeid og fritid mer og mer stillesittende. Men jeg føler meg bare SÅ DUST ikke sant, fordi eg ikke får til å gå ned i vekt. Blæ. Utblåsning. Men det virker i alle fall utifra svar at det ikke er noe man kan gjøre med regelmessig spising, søvn eller andre ting for å øke forbrenningen. Jeg får i alle fall holde fast i motivasjonen til å trene, for det å på i alle fall ett område kjenner at man klarer å gå fortere, gå lengre og stadig forbedre styrke, utholdenhet og tempo gir en positiv mestringsfølelse. Kanskje den kan hjelpe til å opprettholde viljen til å jobbe med vekten. TS Anonymkode: 0856b...5b6 Du har ikke sagt hvor lenge du har holdt på med det du gjør nå? Du trenger som nevnt kanskje en måned med samme ut, samme inn, for å kunne registrere effekten. Økt fysisk aktivitet vil ofte få musklene til å holde på vann for reparasjon, og vann veier også noe. Det kan dermed godt hende at du har gått ned i vekt (fett), men at du ikke kan se det ennå, fordi vekten av det ekstra vannet er større enn vekten av fettet du har brukt opp til nå. Du har stor selvinnsikt og mye kunnskap. Men du må ikke stole blindt på pulsklokka di. Det som betyr noe er virkelige resultater. Virkelige resultater må du måle, når du har tilstrekkelig, virkelige data. Angående matvalget ditt, så kan det hende at du gjør det vanskeligere for deg selv. "Volum" fungerer for mange, men ikke for alle. Jeg trives best med en lett blanding av kaloritett og kalorifattig mat. Det er viktig at man trives med det man spiser. Mat er godt, og det er meningen at det skal være godt, men det fungerer dårlig som trøst. Hvis du kan strukturere matinnkjøp, matlaging og spising på en måte som passer for deg og matcher instinktene dine, vil det bli mye lettere. Jeg gjorde det hele til et spill - jeg planlegger måltidene mine som en kabal (hvordan få plass til alt jeg har lyst på, samtidig som måltidene er balanserte, og få brukt opp alt før det blir skjemt), når jeg går på handletur tenker jeg faktisk "the game is on" (butikkenes jobb er å selge, min jobb er å få tak i det jeg skal ha, og ikke bli overrumplet til å kjøpe noe jeg ikke trenger/ønsker). Når jeg har bestemt meg på forhånd for hva jeg vil ha, og det er viktig at jeg planlegger det jeg har lyst på, er det enklere å unngå impulskjøp. Men jeg må rett som det er si litt strengt til meg selv: "finn fokusen". Jeg roser meg selv etterpå hver gang jeg har overvunnet mye indre motstand. Noen ganger spiser jeg noe jeg ikke hadde planlagt, men jeg foretrekker faktisk å holde meg til måltider, og det å vente på et godt måltid, øker gleden ved å spise. Jeg spiser så bra at jeg er velernært, dermed er det ikke noe problem om jeg må utsette et måltid en stund, og jeg har lagt alle bekymringer for å spise "feil" til side, så jeg nyter alt jeg spiser, dermed får jeg ikke panikk som resulterer i trang til å spise for mye "når jeg allerede har mistet kontrollen". Jeg spiser for påfyll og nytelse, ikke som tidtrøyte eller for å dempe følelser. Det er ryddig, men absolutt ikke restriktivt. Jeg har tatt til meg "de naturlig slanke"s spisevaner og innstilling til mat og trening. Og jeg trener ikke engang - men jeg går mer, jeg går turer når jeg får lyst til det, og jeg fjolledanser rett som det er. Det som gjør at du sliter nå, tror jeg, er nettopp fokuset på "vilje til å jobbe med vekten". Viljestyrke er en begrenset ressurs. Viljestyrke tappes gjennom dagen, av alle valg man må gjøre, alle impulser man må kontrollere. Ikke baser deg på viljestyrke for å kontrollere et basisbehov som mat. Sammenlign det med å bruke viljestyrke for å ikke puste. Hvis du endrer fokus til å gjøre ting du liker og har lyst til, som i neste omgang påvirker vekta di i positiv retning, vil du lykkes. Finn fram til et opplegg hvor mat og bevegelse er en positiv ting i livet ditt, men ikke hva livet ditt dreier seg om.
Gjest Ragnar Danneskjöld Skrevet 22. mars 2017 #18 Skrevet 22. mars 2017 Jeg må repetere det en anonym bruker sa over og formulere meg med mine egne ord: Kardio og trening er oppskrytt med hensyn til vektnedgang. Det kan man fint se bevis for på treningssentrene hvor det ikke er uvanlig med hardtarbeidende mennesker, som fortsatt har en formfull fysikk. Sannsynligvis på grunn av manglende kosthold. Jeg tror også mange overvurderer effekten av trening og derfor tror de kan spise hva som helst etter trening. En kamerat av meg gikk ned 20 kg UTEN trening. Kun kosthold. Ikke til å anbefale da han fortsatt er dvask og utrent, men like fullt. Det jeg tror du trenger er en plan. Å spise etter prinsipper og magefølelse er vanskelig når man er fersk. Du bør derfor lage deg en matplan, enten alene eller i samråd med andre. Personlig liker jeg å spise mer de dagene jeg trener tungt med vekter og så spiser jeg mindre på fridager. Trening: 1. Vekter et par-tre ganger i uken er optimalt, men om du ikke ønsker å trene med vekter, greit. 2. Kardio. Om du har tid, så ville jeg her heller lagt inn 45-90 minutt med lavintensitets trening. Dette kan være kardio på mølle med stigning eller trappemaskin. Begge kjedelig etter min mening. Min foretrukne form er rask gange ute i naturen eller byen. Ta på deg noe god musikk eller en lydbok. Lavintensitetskardio har den fordelen at det forbrenner en høyere andel fett enn annen form for kardio og i tillegg er langt mer behagelig både for kropp og sinn. Beinhard trening er fint, men passer best sammen med et kalorioverskudd slik man får hentet seg inn igjen og restituert. Til slutt: Ubehaget er størst i begynnelsen av en diett. Greier du å være forholdsvis strikt i ti dager, så er mye gjort. Drikk kaffe, vann, grønn te og sukkerfri brus (best å unngå uansett, men er lov om du vil) for å holde sultfølelsen i sjakk. Spis brokkoli og annen mettende mat som ikke har mye kalorier. Unngå kaloritett mat som ikke metter. You can do this! Lykke til!
Gjest Ragnar Danneskjöld Skrevet 22. mars 2017 #19 Skrevet 22. mars 2017 Jeg ville også forsøkt å legge inn daglige gåturer eller lavintensitets kardio, men start gjerne på 45 minutter og spar 90 minutt til senere i vektnedgangsprosessen, eller ellers dager hvor du føler for litt mer.
Gjest GoldenLioness Skrevet 22. mars 2017 #20 Skrevet 22. mars 2017 Hvor lenge har du holdt på? Det tar tid å endre livsstil og for kroppen og psyken å venne seg til nye vaner. Om du er ærlig deg selv og spiser mindre enn du forbrenner så VIL du gå ned i vekt. Det krever dessverre mer tid å forbrenne fett enn å spise det på seg. Nøkkelen er varig endring. Da går du ned. Går du ikke ned så spiser du for mye. Kroppen kan ikke lagre fett uten å få for mye mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå