AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Hei. Min voksne tigger etter mat hele tiden. Kan ikke gå på kjøkkenet uten at katten kommer springende og nærmest hopper opp på kjøkkenbenken. Kan heller ikke ha mat stående en liten stund på bordet uten tilsyn. Katten er rask med labben. Står det et glass vann på bordet, er det drukket opp av katten når jeg kommer tilbake. Det er litt søtt, men også svært irriterende å ikke kunne få ha maten min i fred. Jeg har nok muligens gjort katten min litt bortskjemt med å gi han mat, men nå begynner det å bli litt vel mye mas. Nesten så jeg kaster katten ut når jeg skal lage meg mat. Er det noen dyreglade mennesker her som kan gi meg tips til hvordan jeg kan avvende katten denne atferden? Til nå har jeg dyttet han forsiktig bort og sagt nei! når han tigger, uten hell. Anonymkode: ce1c6...8c4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Rydd bort all mat alltid. Da lærer den at det ikke er noe å hente. Så lenge den får tak i ting vil den fortsette. Anonymkode: 56c2b...c50 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 Å forlate mat ubevoktet kan man nok aldri. Men ellers må man lære dem at de aldri får noe når de tigger. Ikke gi dem rester om de har vært innpåslitne. Dytt dem vekk og si noe strengt om de kommer nær mens du spiser. Om du slutter gi de mat når de tigger så er det en bra begynnelse Anonymkode: e58eb...c7b 2
Gjest Coolaid Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Ha en spruteflaske med vann. Når katten stjeler mat så sprayer du en aldri så liten dusj. Helt ufarlig, og snart vil den endre adferd. Og så kan de som syns dette er helt forferdelig dyreplageri kommentere så busten fyker, videre i tråden.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Gi han mat. Tørrfor er ikke nødvendigvis bedre enn menneskemat. Mine katter får en blanding av rått kjøtt og fisk, og menneskemat, de tigger aldri.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 5 minutter siden, Coolaid skrev: Ha en spruteflaske med vann. Når katten stjeler mat så sprayer du en aldri så liten dusj. Helt ufarlig, og snart vil den endre adferd. Og så kan de som syns dette er helt forferdelig dyreplageri kommentere så busten fyker, videre i tråden. Straffe katten (jada vann er ikke så ille) for eiers inkompetanse. Skikkelig god ide! Anonymkode: 56c2b...c50 2
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 21. mars 2017 #7 Skrevet 21. mars 2017 4 minutter siden, Coolaid skrev: Ha en spruteflaske med vann. Når katten stjeler mat så sprayer du en aldri så liten dusj. Helt ufarlig, og snart vil den endre adferd. Og så kan de som syns dette er helt forferdelig dyreplageri kommentere så busten fyker, videre i tråden. Og bli redd for å be om det den vil ha igjen, kattens selvtillit fikk en liten knekk, og det gjorde forholdet til eier også. Har en katt som dette har blitt gjort med, hun rømte i begynnelsen når jeg dusjet potteplantene. Slik vil ikke jeg ha det iallefall.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 21. mars 2017 #8 Skrevet 21. mars 2017 Hvordan har det egentlig skjedd at hunder og katter skal bare ha tørrfor/våtfor fra produsent? Dette foret er så bearbeidet som man kan få det, og man har sjeldent oversikt over ingrediensene. (Det finnes noen hederlige unntak, som Orijen f.ex., så skal man fore med det så finn en skikkelig produsent.) Hester spiser fortsatt gress på marka, og alle andre dyr spiser da det som er naturlig for dem, men er disse tørre knortene naturlig for katter og hunder, og hvordan kan de spise èn smak hele livet, de må da bli helt tullete? Og det blir de jo også utfra alle trådene som blir opprettet med hunder og katter som ikke vil ha tørrfor. Dette innlegget er ikke rettet mot deg, ts, jeg er mest oppgitt over en kollektiv idè om at dette er den eneste maten som er sunn for dem...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #9 Skrevet 21. mars 2017 19 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Hvordan har det egentlig skjedd at hunder og katter skal bare ha tørrfor/våtfor fra produsent? Dette foret er så bearbeidet som man kan få det, og man har sjeldent oversikt over ingrediensene. (Det finnes noen hederlige unntak, som Orijen f.ex., så skal man fore med det så finn en skikkelig produsent.) Hester spiser fortsatt gress på marka, og alle andre dyr spiser da det som er naturlig for dem, men er disse tørre knortene naturlig for katter og hunder, og hvordan kan de spise èn smak hele livet, de må da bli helt tullete? Og det blir de jo også utfra alle trådene som blir opprettet med hunder og katter som ikke vil ha tørrfor. Dette innlegget er ikke rettet mot deg, ts, jeg er mest oppgitt over en kollektiv idè om at dette er den eneste maten som er sunn for dem... Katten min har alltid tørrfor og vann stående fremme, og så gir jeg han av og til våtfor, fisk, kylling, kjøtt osv. Så katten lider ingen nød på matfronten Er enig med deg om at det er hysteri angående at katter kun skal ha tørrfor, så deler gjerne litt av middagen med han av og til sålenge det er "rent kjøtt". Men dette har altså eskalert til at han maser bare jeg går inn på kjøkkenet for å ta meg en brødskive eller et glass vann. Han mjauer og står på tå inntil kjøkkenbenken, og hopper opp på bordet når jeg setter meg ned for å spise. En gang jeg spiste kyllinglår, snappet han til seg hele kyllinglåret til seg når jeg så bort et lite øyeblikk Dette må ta slutt! ts Anonymkode: ce1c6...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #10 Skrevet 21. mars 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å forlate mat ubevoktet kan man nok aldri. Men ellers må man lære dem at de aldri får noe når de tigger. Ikke gi dem rester om de har vært innpåslitne. Dytt dem vekk og si noe strengt om de kommer nær mens du spiser. Om du slutter gi de mat når de tigger så er det en bra begynnelse Anonymkode: e58eb...c7b Takk for tips! Jeg må nok øve meg på å bli strengere. Jeg dytter han vekk veldig forsiktig og sier nei med kosestemme ts Anonymkode: ce1c6...8c4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #11 Skrevet 21. mars 2017 Aldri bland kosestemme og streng stemme, det forvirrer katten. Noen sier også at man ikke burde bruke navnet på dyre når man kjefter på den, for da vil den få negative assosiasjoner med navnet sitt. Du må være streng og bestemt på noen områder, uten kosestemme eller hyggelig oppførsel. Dette gjelder både barn og dyr Anonymkode: e58eb...c7b
MissPierce Skrevet 21. mars 2017 #12 Skrevet 21. mars 2017 Min katt tigger noe helt grusomt 😂 Han kommer løpende som en rakket når vi er på kjøkkenet. Må lukke døren om det står noe på benken eller platene fortsatt er varme. Åpnet en sjokolade i sta, og han kom i full fart. Rakk ikke å stoppe, så han smalt rett i sofaen😂 Han er veldig bortskjemt av de andre i huset. Så har egentlig gitt opp litt, og lar de holde på.
Tvist Skrevet 21. mars 2017 #13 Skrevet 21. mars 2017 Du kan gjerne gi pus ren mat, men aldri når han tigger. Vent heller til han har roet seg og ikke tigger mer, om du får lyst å gi ham noe.
Perle Skrevet 21. mars 2017 #14 Skrevet 21. mars 2017 (endret) Jeg hiver ut min. Han skriker værre en en spedgris. Og han er blitt bare verre og verre. Maxvolumet oppnås best ved lukten av tunfisk. Er selv veldig glad i tunfisk, og spiser det nesten hver dag. Du veit du har driti deg ut og spilt fallit med katteoppdragelsen, når du sitter i vaskerommet i kjelleren og smugspiser tunfisk med gaffel rett fra boksen... . Endret 23. mars 2017 av Perle 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #15 Skrevet 21. mars 2017 3 minutter siden, Perle skrev: Jeg hiver ut min. Han skriker værre en en spedgris. Blir barre og verre og verre med årene også! Maxvolumet oppnås ved lukt av tunfisk. Er selv veldig glad i tunfisk og spiser det nesten hver dag, men du vet du har driti deg ut med katteoppdragelsen når du sitter i vaskerommet i kjelleren og smugspiser med gaffel rett fra boksen.. ts Anonymkode: ce1c6...8c4
Tabris Skrevet 21. mars 2017 #16 Skrevet 21. mars 2017 Det beste du kan gjøre er å ignorere atferden. Han maser fordi det lønner seg. Mas = mat. Hvis du ignorerer ham 100% og aldri gir ham noe når han maser, så vil atferden gi seg av seg selv når han forstår at han ikke lenger oppnår noe med det. Et par ting å huske på: 1. Det er mulig at masingen vil bli sterkere når du har ignorert en stund. Det er et bra tegn - det betyr at katten begynner å bli frustrert fordi masingen ikke lenger virker og prøver litt ekstra. Holder du ut litt til, så vil masingen bli mindre. 2. Ikke ha mat og vann stående fremme så katten får selvbelønnet seg 3. Hvis du ønsker å gi katten noe ekstra, gjør det kun når den er rolig. Så blir det enda lettere for katten å se både hva som IKKE fungerer, men også HVA som fungerer. Mas = ignorering. Være rolig = ekstra oppmerksomhet og god mat 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #17 Skrevet 21. mars 2017 Du er sikker på at katten er frisk da? Alltid sulten men mister vekt kan være tegn på stoffskiftesykdom som må behandles. Drikker han vann fra bordet ville jeg sørget for at han har nok friskt vann tilgjengelig på matstasjonen sin. Unormal tørst kan være nyreproblem.. Anonymkode: a0d7c...956
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #18 Skrevet 21. mars 2017 27 minutter siden, Tabris skrev: Det beste du kan gjøre er å ignorere atferden. Han maser fordi det lønner seg. Mas = mat. Hvis du ignorerer ham 100% og aldri gir ham noe når han maser, så vil atferden gi seg av seg selv når han forstår at han ikke lenger oppnår noe med det. Et par ting å huske på: 1. Det er mulig at masingen vil bli sterkere når du har ignorert en stund. Det er et bra tegn - det betyr at katten begynner å bli frustrert fordi masingen ikke lenger virker og prøver litt ekstra. Holder du ut litt til, så vil masingen bli mindre. 2. Ikke ha mat og vann stående fremme så katten får selvbelønnet seg 3. Hvis du ønsker å gi katten noe ekstra, gjør det kun når den er rolig. Så blir det enda lettere for katten å se både hva som IKKE fungerer, men også HVA som fungerer. Mas = ignorering. Være rolig = ekstra oppmerksomhet og god mat Tusen takk for svar! Skal prøve dette, selv om det nok kommer til å bli hardt å ignorere han Har et spørsmål til punkt 2: Tørrfor og vann bør vel stå fremme hele tiden? Katten ser ikke akkurat på tørrforet som belønning ts Anonymkode: ce1c6...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #19 Skrevet 21. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er sikker på at katten er frisk da? Alltid sulten men mister vekt kan være tegn på stoffskiftesykdom som må behandles. Drikker han vann fra bordet ville jeg sørget for at han har nok friskt vann tilgjengelig på matstasjonen sin. Unormal tørst kan være nyreproblem.. Anonymkode: a0d7c...956 Katten har nettopp vært på årlig helsesjekk, og er frisk Han går ikke ned i vekt, og er nok ikke alltid sulten heller - bare veldig glad i god mat Han har alltid friskt vann i skåla si, og drikker normal mengde vil jeg si. Men han er en liten skøyer, så tror han drikker av glassene mine fordi han synes det er gøy Men takk for råd likevel, lurt å ha i bakhodet om han endrer spise- og drikkevaner ts Anonymkode: ce1c6...8c4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #20 Skrevet 21. mars 2017 Hva heter katten? Kan høre med en dyretolk om hvorfor! Anonymkode: a4013...455 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå