Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det eneste som surrer rundt i hodet mitt nå for tiden er hva jeg skal gjøre etter Vgs. Nå er det bare noen få måneder igjen, og jeg vet enda ikke hva jeg skal. Ønsker ikke å starte rett på studiene (vil ha et friår), så har vurdert folkehøyskole. Det er dog en ting som stopper meg fra det. 

Linja jeg helst ville godt på (ekstremsport) koster 130 000 kr, men får noe stipend så da blir det rundt 90 000 kr. Det er dyrt- jeg vet det, så har også vurdert linjer som blir på 60 000 kr. Det virker så fantastisk å gå på fhs, og mange sier at det er det beste valget de har tatt osv. Men jeg har noen spm angående økonomi, som jeg håper noen  kan svare meg på, så jeg blir litt klarere i hodet. (Når jeg spør foreldrene mine om dette, blir de irriterte fordi de tror jeg indirekte tigger etter penger, derfor spør jeg her)

1. Er det verdt å ta opp studielån for fhs? For jeg må i så fall  det da jeg "bare" har 30 000 kr på konto per dags dato. Og er det vanlig at en 19 åring betaler det selv? Eller er det vanligst at foreldre sponser? (venninna mi betaler i ikke selv, men jeg må det) Når jeg må betale på egen hånd og ikke har hatt noen ordentlig jobb, bør jeg gjøre det da?

2. Hvis man går på fhs i et år, hva har man da råd til av morro i studietiden? Jeg er redd for å få venner på NTNU som skal reise til syden sammen for eksempel, også kan jeg ikke være med fordi jeg brukte opp alle pengene mine på fhs :(  Hvis dere skjønner tankegangen min? 

3. Til slutt: Hva tror dere vil være det beste friåret? fhs, jobbe, jobbe så backpacke, jobbe i utlandet eller bare å begynne å studere med en gang? Tips? 

Det ble visst litt mye tekst, men viktigst er spørsmål 2, for vil gjerne ha et liv de 5 årene jeg studerer også. 

Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Det må du kjenne på selv, om denne linja er riktig for deg er det bare du som vet. Her har du info om lån og stipend på folkehøgskole https://www.folkehogskole.no/pris#info-4 Slik jeg forstår det kan du søke maksimalt 104 000 kr. Dersom du virkelig har lyst på denne linja anbefaler jeg at du skaffer en sommerjobb for å kunne betale resten. Folkehøgskoler kan også sikkert utsette diverse betalinger på våren slik at du kan jobbe opp resten av pengene som mangler på sommeren etter at skoleåret er slutt. Dette burde du i så fall forhøre deg med folkehøgskolen din om det er mulig.

2. Igjen, se på linken ovenfor om temaet lommepenger. Er litt kritisk til at en sydentur er innenfor rekkevidde under et fhs-opphold med tanke på betalingsevne med mindre du har mye penger i buffer. Nå bør du også huske at fhs handler ganske mye om sosialisering, og det er ikke usannsynlig at du finner nye venner der også. Jeg regner også med at det er en eller flere studieturer på den/de linja du har sett for deg å ta. Disse studieturene kan jo beregnes som en ferie/opplevelsestur med venner dette også. Nå kan det hende at disse nye vennene du får på fhs vil vare mange år etterpå. Vennene dine på NTNU har en helt annen hverdag og økonomi enn deg på fhs, sånn er det bare.

3. Dette er svært individuelt. Jeg gikk fhs, jeg erfarte at det ikke passet meg helt, kunnskapene og opplevelsene var bra men sosialiseringen ble ofte for mye for meg, mens for ei venninne av meg var det veldig bra. Hun har kontakter med venner derifra den dag i dag, 3 år etter. Selv var det ikke problem for meg å ta opp kontakten med mine venner fra vgs, som jeg fortsatt er bestevenner med.

Anonymkode: b94fb...054

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Det må du kjenne på selv, om denne linja er riktig for deg er det bare du som vet. Her har du info om lån og stipend på folkehøgskole https://www.folkehogskole.no/pris#info-4 Slik jeg forstår det kan du søke maksimalt 104 000 kr. Dersom du virkelig har lyst på denne linja anbefaler jeg at du skaffer en sommerjobb for å kunne betale resten. Folkehøgskoler kan også sikkert utsette diverse betalinger på våren slik at du kan jobbe opp resten av pengene som mangler på sommeren etter at skoleåret er slutt. Dette burde du i så fall forhøre deg med folkehøgskolen din om det er mulig.

2. Igjen, se på linken ovenfor om temaet lommepenger. Er litt kritisk til at en sydentur er innenfor rekkevidde under et fhs-opphold med tanke på betalingsevne med mindre du har mye penger i buffer. Nå bør du også huske at fhs handler ganske mye om sosialisering, og det er ikke usannsynlig at du finner nye venner der også. Jeg regner også med at det er en eller flere studieturer på den/de linja du har sett for deg å ta. Disse studieturene kan jo beregnes som en ferie/opplevelsestur med venner dette også. Nå kan det hende at disse nye vennene du får på fhs vil vare mange år etterpå. Vennene dine på NTNU har en helt annen hverdag og økonomi enn deg på fhs, sånn er det bare.

3. Dette er svært individuelt. Jeg gikk fhs, jeg erfarte at det ikke passet meg helt, kunnskapene og opplevelsene var bra men sosialiseringen ble ofte for mye for meg, mens for ei venninne av meg var det veldig bra. Hun har kontakter med venner derifra den dag i dag, 3 år etter. Selv var det ikke problem for meg å ta opp kontakten med mine venner fra vgs, som jeg fortsatt er bestevenner med.

Takk for fint svar :) Mulig jeg var uklar, men jeg mente at jeg selv har planer om å studere på NTNU etter et år på fhs, og at der vil jeg forhåpentligvis få venner (ikke at jeg allerede har venner som skal går der). Spørsmålet mitt var om det blir veldig vanskelig økonomisk i studietiden etterpå, da alle pengene mine er brukt opp på fhs. Kan man i det hele tatt gjøre noe som koster penger de 5 årene?  

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Saarraa skrev:

Takk for fint svar :) Mulig jeg var uklar, men jeg mente at jeg selv har planer om å studere på NTNU etter et år på fhs, og at der vil jeg forhåpentligvis få venner (ikke at jeg allerede har venner som skal går der). Spørsmålet mitt var om det blir veldig vanskelig økonomisk i studietiden etterpå, da alle pengene mine er brukt opp på fhs. Kan man i det hele tatt gjøre noe som koster penger de 5 årene?  

Studiet skal i utgangspunktet ikke være påvirket av et år på fhs. Det er hva du klarer å spare opp fra sommerjobb og evt deltidsjobb som egentlig avgjør om det blir ferietur på deg, forutsatt at du lever en studiehverdag hvor du bare behøver å bruke lånet fra lånekassen. Jeg hadde deltidsjobb en periode ved siden av studiet og klarte å spare opp til en ukes sydentur + storbyweekend med kjæresten. Mange foretrekker sikkert å bruke sommerjobbpengene utover studieåret for litt mer komfort og festing, andre sparer på bsu osv. Har ikke opplevd at studenter drar til syden sammen, men det kan jo skje så klart.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Saarraa skrev:

Hva vil du studere på NTNU? :)

Anonymkode: 2935b...914

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du studere på NTNU? :)

Anonymkode: 2935b...914

Byggingeniør i trondheim:) Har jobbet mye med skole for å få snittet til det, så gira på friår :bond:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...