Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beregnes minstesats på noen måte? Når det gjelder om man eier noe eller sånne ting og hvordan beregnes skattetrekket på minstesatsen?

Anonymkode: 5a615...5e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er dum, men jeg forstår ikke et ord fra denne siden. Hadde jeg gjort det hadde jeg ikke spurt. Ikke at jeg ikke kan lese hva som står der, men jeg forstår ikke "forklaringen" på det

Anonymkode: 5a615...5e1

• Liker 1
Skrevet

Minstesatsen er på 2 x grunnbeløpet. Grunnbeløpet er i dag på 92 576 så det blir da 185 152 kr i året. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, calavi skrev:

Minstesatsen er på 2 x grunnbeløpet. Grunnbeløpet er i dag på 92 576 så det blir da 185 152 kr i året. 

Utbetalt eller før skatt? 

Anonymkode: 38bd9...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Slik som jeg skjønner NAV: 

Beløpet du får beregnes ut i fra gjennomsnitts inntekt de siste 3 årene, og du får 66% av det.  Det har ingenting å si om du eier et slott eller et bøttekott. 

Pluss det calavi skrev. 

Anonymkode: 0b3fe...456

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Før skatt.

Anonymkode: 39406...b9e

• Liker 1
Skrevet

Utbetalt etter skatt vil være ca. 10.500 kr i mnd. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik som jeg skjønner NAV: 

Beløpet du får beregnes ut i fra gjennomsnitts inntekt de siste 3 årene, og du får 66% av det.  Det har ingenting å si om du eier et slott eller et bøttekott. 

Pluss det calavi skrev. 

Selv om du har hatt 0kr i inntekt, vil du fortsatt kunne få minstesats. 😉

AnonymBruker
Skrevet

Men husk at hvis du f.eks er 50% på aap, så får du 50% lønn fra jobben. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er før skatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minstesats. Får ca 6300 hver 14 dag. 

Anonymkode: a6914...b76

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke man fikk så mye selv på minstesats, er det rart ungdommene heller velger dette enn for eks stipend eller en liten jobb. Vanskelig å få 15 400 kr/mnd i en deltidsstilling, også fast i så mange år... Er rett og slett rystet.

Anonymkode: 540c6...26b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke man fikk så mye selv på minstesats, er det rart ungdommene heller velger dette enn for eks stipend eller en liten jobb. Vanskelig å få 15 400 kr/mnd i en deltidsstilling, også fast i så mange år... Er rett og slett rystet.

Velger aap? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er aap ikke noe man velger, men får innvilget. Summen er 6300 hver 14. dag, som man betaler skatt av. Ikke 15400 i måneden. I tillegg får man ikke feriepenger, og har ikke rett til ferie. Og svært mange jobber eller går i omfattende behandling under aap, det er arbeidsavklaring, ikke uføre. 

Anonymkode: 1f1cf...d94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er aap ikke noe man velger, men får innvilget. Summen er 6300 hver 14. dag, som man betaler skatt av. Ikke 15400 i måneden. I tillegg får man ikke feriepenger, og har ikke rett til ferie. Og svært mange jobber eller går i omfattende behandling under aap, det er arbeidsavklaring, ikke uføre. 

Selv om man betaler noen skatt er det fortsatt langt over det en student får. Samtidig er skatten så lav at den enkelt kan reduseres til nærmest null med ulike fradrag. Grunnen er at inntekter under 200 000 enkelt kvalifiserer til noe som heter skattebegrensning. Så da blir dere nullskatteytere igjen. Dere får også ''feriepenger'' på Nav, det er null skatt på utbetalinger i Juni, noe som er ment for deres ferietillegg, i tillegg til dette med fradrag på skatten. Det er langt mer enn det studenter får. Så har man mulighet å vri seg inn på denne AAP, enten på grunn av en vag diagnose eller arbeidsledighet uten å ha arbeidet, så lønner det seg svært mye. AAP het før 'midlertididig uføre' og var en faktisk ytelse for syke, men i dag er ytelsen utvannet til å bli gitt til mange forskjellige grupper. De som sliter med å få arbeid, gjerne de som ikke har tjent nok til dagpenger. De som ikke fullfører skolen på normal tid og kan få både AAP og stipend samtidig, slik at man får i både pose og sekk. Får også gjerne bostøtte(som ikke teller på inntekten) slik at man har mye høyere faktisk inntekt enn den såkalte fattigdomsgrensen skulle tilsi.

Så dere har det faktisk svært godt hvis dere får litt oversikt over alle tilgjengelige goder...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man betaler noen skatt er det fortsatt langt over det en student får. Samtidig er skatten så lav at den enkelt kan reduseres til nærmest null med ulike fradrag. Grunnen er at inntekter under 200 000 enkelt kvalifiserer til noe som heter skattebegrensning. Så da blir dere nullskatteytere igjen. Dere får også ''feriepenger'' på Nav, det er null skatt på utbetalinger i Juni, noe som er ment for deres ferietillegg, i tillegg til dette med fradrag på skatten. Det er langt mer enn det studenter får. Så har man mulighet å vri seg inn på denne AAP, enten på grunn av en vag diagnose eller arbeidsledighet uten å ha arbeidet, så lønner det seg svært mye. AAP het før 'midlertididig uføre' og var en faktisk ytelse for syke, men i dag er ytelsen utvannet til å bli gitt til mange forskjellige grupper. De som sliter med å få arbeid, gjerne de som ikke har tjent nok til dagpenger. De som ikke fullfører skolen på normal tid og kan få både AAP og stipend samtidig, slik at man får i både pose og sekk. Får også gjerne bostøtte(som ikke teller på inntekten) slik at man har mye høyere faktisk inntekt enn den såkalte fattigdomsgrensen skulle tilsi.

Så dere har det faktisk svært godt hvis dere får litt oversikt over alle tilgjengelige goder...

Jeg kan love at jeg hadde langt bedre økonomi da jeg var frisk, fikk studielån, kunne jobbe jul, påske og sommer enn da jeg gikk på aap etter alvorlig sykdom. 

At mennesker som er langvarig syke, mottar en nogenlunde sum i året er en viktig gode i velferdsstaten. Det er ingen tvil om at psykisk uhelse og økonomi henger tett sammen, og et viktig ledd i å kunne bli frisk, er å ha penger til å betale mat, husleie og ikke minst sykdomsutgifter. 

I enhver velferdsordning vil det være mennesker som utnytter, men jeg tenker det er bedre å gi aap til 5 for mange enn 5 for få. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har minstesats. Får ca 6300 hver 14 dag. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minstesatsen er 2G, som er 185 152 kr i året, altså ca 7100 kr hver 14. dag. Før skatt. Hvis der to får mindre enn det får dere for lite penger.

Anonymkode: a151a...216

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. 

AAP skulle erstatte både rehabiliteringspenger (altså for de som trengte lenger tid enn 12 måneders sykemelding på å bli frisk), attføringsstønad (for de som trengte hjelp for å komme i arbeid) og tidsbegrenset uføretrygd (for de som nok var varig uføre, men de var enten unge, eller hadde en bitteliten sjanse til å bli bedre, og fikk dermed utsatt når de skulle over på uføretrygd). 

Slik det er idag finnes det ingen erstatning for tidsbegrenset uføretrygd, det kan også være forklaringen på hvorfor flere unge havner på uføretrygd. Det er fortsatt syke som får den, men da de som hadde tilsvart rehabiliteringspenger eller attføringsstønad. 

Ellers har jeg barn, har hatt minstesats AAP i alle de syv årene siden det ble innført, og kun fått skattebegrensning to av årene. Skattebegrensningen gjorde at jeg skulle betale 14.000 i skatt, ikke 21.000. Så jeg fikk igjen 7.000 på høsten hvert år (for det regnes ut i ettertid, og man vet ikke om man får det innvilget). 

Anonymkode: e64ed...b11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesatsen er 2G, som er 185 152 kr i året, altså ca 7100 kr hver 14. dag. Før skatt. Hvis der to får mindre enn det får dere for lite penger.

Anonymkode: a151a...216

Husk at man ikke får AAP på helligdager... 

Anonymkode: e64ed...b11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...