AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Valpen min er 4 mnd. Han er fantastisk! Trenger en del på å være hjemme alene. Han legger seg ned/leker etter en liten pipe seanse på 1-2 min. Lengste han har vært hjemme alene er 30-40 min. Gikk strålende! Spm mitt nå er om det er greit at han er hjemme alene i 3 timer? Vil ikke være hønemor samtidig som jeg ikke vil stresse han. Når kan man forvente at han er hjemme alene i typ 3 timer? Samme som at man forventer at barn gjør ditten å datten i en vis alder. Anonymkode: 5055e...974
Mockingjay93 Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Hvertfall ikke gå fra 30-40 minutter alene, til tre timer! Du må ta det gradvis. Venn han til at du drar ut døren, og at det varierer veldig hvor lenge du blir borte. Kjør på butikken for eksempel. Så kanskje 1 time, deretter 30 min, 45 min, 1 time igjen, 30 min. Så gradvis øker du tiden. Er ikke kjempestor forskjell på 1 og 3 timer, så det går nok veldig fint så lenge du venner han til at du drar ut døren uten ham :-) 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 7 minutter siden, Mockingjay93 skrev: Hvertfall ikke gå fra 30-40 minutter alene, til tre timer! Du må ta det gradvis. Venn han til at du drar ut døren, og at det varierer veldig hvor lenge du blir borte. Kjør på butikken for eksempel. Så kanskje 1 time, deretter 30 min, 45 min, 1 time igjen, 30 min. Så gradvis øker du tiden. Er ikke kjempestor forskjell på 1 og 3 timer, så det går nok veldig fint så lenge du venner han til at du drar ut døren uten ham :-) Ja det begynner han å bli vandt med har en samboer som er hjemme med han da jeg går på jobb, i begynnelsen pep han litt, men nå så bryr han seg ikke. Men når begge er borte piper han jo litt Okei, men da finner jeg en løsning på de 3 timene som han evt må være alene ta han med på jobb, ha valpevakt o.l. Takk for svar Anonymkode: 5055e...974
Rosaprosa20 Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Vi gikk fra en halvtime alene og ganske rett til tre timer. Strengt tatt hadde vi ingen målrettet trening på å være alene, men det er nødvendig for mange hunder. Min erfaring er at hvis hunden først er alene så lenge som 30 minutter, så merker den ikke forskjell på 30 minutter og 3 timer.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Vi begynte i det små. Vi hadde på radioen i et annet rom (kjøkken) og hadde hunden i stuen. Hun trodde det var noen hjemme, og gjorde aldri noe galt så lenge hun hørte stemmer. Nå har hun selskapsblære og kan være hjemme en hel dag alene (tilgang til alle rom i stort hus bortsett fra soverom og kontor). Anonymkode: 69cae...a06
Tabris Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 Når han kan være hjemme alene så lenge så ville jeg gitt ham noe å holde på med når du går. Tyggebein eller fryst kong, f.eks. Også fortsette å øke gradvis. Det er bedre å ta det gradvis nå og bygge et godt grunnlag enn å gå for fort frem og i verste fall få problemer med hjemme alene-treningen. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 11 timer siden, Tabris skrev: Når han kan være hjemme alene så lenge så ville jeg gitt ham noe å holde på med når du går. Tyggebein eller fryst kong, f.eks. Også fortsette å øke gradvis. Det er bedre å ta det gradvis nå og bygge et godt grunnlag enn å gå for fort frem og i verste fall få problemer med hjemme alene-treningen. Lykke til! Gir han alltid kong med snop hvis vi går og i går var han helt stille! Spiste kongen og begynte å leke, var borte i 20 min, og han var rolig! Så håper det fortsetter slik 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi begynte i det små. Vi hadde på radioen i et annet rom (kjøkken) og hadde hunden i stuen. Hun trodde det var noen hjemme, og gjorde aldri noe galt så lenge hun hørte stemmer. Nå har hun selskapsblære og kan være hjemme en hel dag alene (tilgang til alle rom i stort hus bortsett fra soverom og kontor). Anonymkode: 69cae...a06 Smart! Tror og vi skal begynne med dette Anonymkode: 5055e...974 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 Men...hvordan i all verden har dere tid til å være sammen med en valp hele tiden i månedsvis?! Jobber dere ikke? Selvfølgelig, man kan jo få valp i forbindelse med ferie, og bruke ferie på tilvenning til alenetid, men de fleste kan jo ikke ta fri fra jobb i månedsvis...eller mener dere vi burde få barselpermisjon i forbindelse med anskaffelse av kjæledyr?? Anonymkode: dfdd5...2f1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men...hvordan i all verden har dere tid til å være sammen med en valp hele tiden i månedsvis?! Jobber dere ikke? Selvfølgelig, man kan jo få valp i forbindelse med ferie, og bruke ferie på tilvenning til alenetid, men de fleste kan jo ikke ta fri fra jobb i månedsvis...eller mener dere vi burde få barselpermisjon i forbindelse med anskaffelse av kjæledyr?? Anonymkode: dfdd5...2f1 Haha, ja jeg mener man burde få barselpermisjon jeg velger å få pelsbaby istedenfor menneskebaby - diskriminerende å ikke gi meg fra spøk til revolver - min samboer er student og er da hjemme hele tiden 😅 Så jeg tenker at når man får valp må man tilrettelegge så godt som mulig ift livssituasjonen sin. Har man 8-4 jobb og ikke kan ta ut ferie når som helst, så burde man kanskje ikke få valp med det første..? Alt ettersom Anonymkode: 5055e...974 2
The Kitten Skrevet 23. mars 2017 #10 Skrevet 23. mars 2017 På 3/21/2017 den 21.50, Tabris skrev: Når han kan være hjemme alene så lenge så ville jeg gitt ham noe å holde på med når du går. Tyggebein eller fryst kong, f.eks. Også fortsette å øke gradvis. Det er bedre å ta det gradvis nå og bygge et godt grunnlag enn å gå for fort frem og i verste fall få problemer med hjemme alene-treningen. Lykke til! Nettopp. Ikke gjør som forrige eier av hunden til venninnen min. Første han gjorde var å gå fra den 2 måneder gammel en full arbeidsdag. Stakkars lille valp! Venninnen min brukte ett år på hjemmealenetrening og den dag i dag takler ikke hunden å være uten henne hvis de er et nytt sted. Men TS, jeg leste en studie (orker ikke lete den opp nå, men kan gjøre det senere) som tok for seg hva hunder gjør når de er alene hjemme. I stor grad sover de fordi at når de er alene så har de ingen å varsle om noe skjer. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye de har mulighet til å følge med på.
Gjest Galaxy X Skrevet 24. mars 2017 #11 Skrevet 24. mars 2017 På 22.3.2017 den 9.40, AnonymBruker skrev: Men...hvordan i all verden har dere tid til å være sammen med en valp hele tiden i månedsvis?! Jobber dere ikke? Selvfølgelig, man kan jo få valp i forbindelse med ferie, og bruke ferie på tilvenning til alenetid, men de fleste kan jo ikke ta fri fra jobb i månedsvis...eller mener dere vi burde få barselpermisjon i forbindelse med anskaffelse av kjæledyr?? Anonymkode: dfdd5...2f1 Det er ikke snakk om måneder. 1-2 måneder kanskje. 3 uker er det minimale en burde kunne forvente av nye hundeeiere, men da burde også hundepass på dagtid være i boks. En 11 uker gammel valp skulle det ikke vært lov å bare forlate hjemme alene i 9 timer. Og om du ikke har slik tid å bruke - så sier vel det sitt. Personlig jobbet jeg på sjøen når vi fikk hund, og vi fikk henne om sommeren, så vi gjorde det slik at samboer tok ferie mens jeg var ombord. Da hadde vi ca 9 uker hjemme med henne. I tillegg var det 1 uke hun måtte være hos min mor, og når jeg begynte å jobbe som "normale mennesker" på land og både jeg og sambo var borte på dagtid i over 6 timer hadde vi "barnehageplass" hos svigers, hvor hun i tillegg ble sosialisert med svigerhunden.
Gjest Galaxy X Skrevet 24. mars 2017 #12 Skrevet 24. mars 2017 Beklager for avsporing forresten, TS. Syns du har vært flink med tilvenningen 3 timer er ikke mye, så det er nok ikke vanskelig å finne et alternativ hvor han/hun slipper å være alene. Her kaster folk seg over oss for å få passe når vi skal noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå