Gå til innhold

Lei av å bli sett på som anorektisk og syk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste tiden har jeg gått litt ned i vekt. Helt normalt. Jeg har begynt å trene litt ekstra og spiser sunnere.

- De siste 4 mnd har folk i omkretsen sagt alt fra at jeg må legges inn, syk, anorektisk og diverse lidelser knyttet til spiseforstyrrelse.

De ser på alt jeg spiser ber om at jeg tar bilde av det, og prøver å tvinge meg til å spise mat jeg ikke vil ha.

Begynner å bli lei. Syns det er ubehagelig å lite hyggelig. Hvorfor kan de kalle meg tynn og syk mens det er feil å si at noen er overvektig?

Har merket at jeg har mistet motivasjonen for å gå ut å være sosial eller spise foran andre. Er så lei av den konstante snakkingen om meg å min vekt samt kosthold. Det å konstant observere alt jeg spiser osv. 

Vil påpeke igjen at jeg er helt normalvektig! Er 168 cm høy og veier 58 kg. 

Har prøvd å si ifra, men hjelper ikke de sier de bare tuller og at jeg er følsom, men det er faktisk veldig tungt. Gjelder både familie og venner. :/ Heldigvis har jeg en fantastisk samboer som støtter meg, men blir virkelig lei meg når mine nærmeste er slik. Første de sier når de ser meg er "du ser syk ut". Trenger litt gode råd. Og motivasjon. Noen andre som opplever lignende og kan fortelle hvordan de håndterer det? 

Anonymkode: 26bab...050

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den siste tiden har jeg gått litt ned i vekt. Helt normalt. Jeg har begynt å trene litt ekstra og spiser sunnere.

- De siste 4 mnd har folk i omkretsen sagt alt fra at jeg må legges inn, syk, anorektisk og diverse lidelser knyttet til spiseforstyrrelse.

De ser på alt jeg spiser ber om at jeg tar bilde av det, og prøver å tvinge meg til å spise mat jeg ikke vil ha.

Begynner å bli lei. Syns det er ubehagelig å lite hyggelig. Hvorfor kan de kalle meg tynn og syk mens det er feil å si at noen er overvektig?

Har merket at jeg har mistet motivasjonen for å gå ut å være sosial eller spise foran andre. Er så lei av den konstante snakkingen om meg å min vekt samt kosthold. Det å konstant observere alt jeg spiser osv. 

Vil påpeke igjen at jeg er helt normalvektig! Er 168 cm høy og veier 58 kg. 

Har prøvd å si ifra, men hjelper ikke de sier de bare tuller og at jeg er følsom, men det er faktisk veldig tungt. Gjelder både familie og venner. :/ Heldigvis har jeg en fantastisk samboer som støtter meg, men blir virkelig lei meg når mine nærmeste er slik. Første de sier når de ser meg er "du ser syk ut". Trenger litt gode råd. Og motivasjon. Noen andre som opplever lignende og kan fortelle hvordan de håndterer det? 

Så lenge du selv er fornøyd!😊 du har en normal vekt. Jeg veier selv 52 og er 160 cm. Vil ned litt til, 50 kilo et optimalt for min kropp. Hadde blitt sur om noen kalte meg anorektisk. 

Anonymkode: 9cb2e...fec

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke er syk, så blås i hva de sier. De er mest sannsynlig sjalu. 

Anonymkode: 24d3a...2a9

• Liker 1
Gjest Bruker115236
Skrevet

Jeg tenker at når både familien din og venner er bekymret for deg, så ville jeg tatt det som et varselsignal. Veien er kort mellom å være opptatt av slanking, mat og trening, og det å utvikle en spiseforstyrrelse. De aller fleste anorektikere er utrolig nok ikke jenter på 38 kg, men gjerne i nedre del av BMI. I tillegg kan man og ha anoreksi samtidig som man har både noen og flere kg for mye. 

Hilsen en som var spisefostyrret i flere år uten å forstå det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du spørre dem om hvorfor de gjør som de gjør? Prøver å presse i deg mat eller snakke ned om kroppen din? 

Anonymkode: 76f67...646

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi går utfra at du ikke er syk; de er ikke misunnelige? Hvor mye har du gått ned i vekt? Jeg gikk selv fra en BMI på 25 til 20 for noen år siden. Jeg fikk de samme kommentarene som deg,selv om jeg på ingen måte var undervektig. Det blir jo litt forskjell for de som ser deg ofte, men ingen som så meg for første gang ville ha stusset. For min del var jeg ironisk nok syk og usunn da jeg hadde BMI på 25, (tvangsspising/overspising) mens jeg var frisk og sunn da BMI-en endte på 20. Allikevel var det da folk trodde jeg var syk. 

Anonymkode: 623b8...e2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags omgangskrets er det du har? Høres helt busted ut. Er alle du kjenner sykelig overvektige siden de kaller en person med 20,5 i BMI for "anorektisk"? 

Anonymkode: ab01c...e5e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du selv er fornøyd!😊 du har en normal vekt. Jeg veier selv 52 og er 160 cm. Vil ned litt til, 50 kilo et optimalt for min kropp. Hadde blitt sur om noen kalte meg anorektisk. 

Hvorfor heller ikke fokusere på å få litt mer muskelmasse? Du må nærmest ha null muskler om du synes 50 kilo er optimalt når du er 160. Jeg er 53 kilo og 160 og har ikke noe overflødig fett i det hele tatt. På 50 kilo ser det ut som om at jeg er døden nær for jeg er så tynn. 

Anonymkode: ca70d...12d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor heller ikke fokusere på å få litt mer muskelmasse? Du må nærmest ha null muskler om du synes 50 kilo er optimalt når du er 160. Jeg er 53 kilo og 160 og har ikke noe overflødig fett i det hele tatt. På 50 kilo ser det ut som om at jeg er døden nær for jeg er så tynn. 

Anonymkode: ca70d...12d

Helt rett, lite muskler. Holder på med trening da😊 Dessverre er jeg litt for lat til å trene så mye da. Ikke alle ser anorektisk ut med lav vekt vettu. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er så idiotisk å uttale seg om andres forhold mellom vekt og høyde. Selvsagt er det mulig å være 160 og veie 50 kilo uten å se syk ut. Selv er jeg 164 og veier 48 kilo, og jeg har faktisk litt overflødig fett på magen. Om jeg går opp noen kilo synes det ikke på kroppen min heller, så hele greia med å kritisere andre fordi de ikke veier mer er helt bak mål. Ingen mistenker meg for å ha spiseforstyrrelser eller være opptatt av kalorier, og det er jeg ikke heller. Noen er bare naturlig slanke og spiser dermed mindre enn andre. Jeg syns du skal spørre hvorfor de sier at du er syk og si at det overhode ikke er greit. Virker som enkelte syns det er greit å kommentere folk vekt fordi de er slanke, men det er like stygt som å kalle noen for feit. Tenk om noen hadde tatt fra en overvektig person maten og sagt "bevis at du ikke må spise så mye". Like stygt som å pushe slanke personer til å spise noe de ikke vil ha fordi de må bevise at de ikke har anoreksia

Anonymkode: 99638...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi går utfra at du ikke er syk; de er ikke misunnelige? Hvor mye har du gått ned i vekt? Jeg gikk selv fra en BMI på 25 til 20 for noen år siden. Jeg fikk de samme kommentarene som deg,selv om jeg på ingen måte var undervektig. Det blir jo litt forskjell for de som ser deg ofte, men ingen som så meg for første gang ville ha stusset. For min del var jeg ironisk nok syk og usunn da jeg hadde BMI på 25, (tvangsspising/overspising) mens jeg var frisk og sunn da BMI-en endte på 20. Allikevel var det da folk trodde jeg var syk. 

De siste 6 mnd har jeg gått ned fra 62 til 58.

Syns det virker helt normalt? Jeg har fått mer muskler og mindre fett. Som jeg selv ser. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De siste 6 mnd har jeg gått ned fra 62 til 58.

Syns det virker helt normalt? Jeg har fått mer muskler og mindre fett. Som jeg selv ser. 

TS

Du har altså bare gått ned 4 kg? Syns denne situasjonen høres veldig spesiell ut. Er vennene dine alltid veldig rare med en frekk humor? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Jeg tenker at når både familien din og venner er bekymret for deg, så ville jeg tatt det som et varselsignal. Veien er kort mellom å være opptatt av slanking, mat og trening, og det å utvikle en spiseforstyrrelse. De aller fleste anorektikere er utrolig nok ikke jenter på 38 kg, men gjerne i nedre del av BMI. I tillegg kan man og ha anoreksi samtidig som man har både noen og flere kg for mye. 

Hilsen en som var spisefostyrret i flere år uten å forstå det selv.

Jeg har alltid hvert glad i å trene og mulig de syns jeg trener for mye da jeg har økt antall dager til 4 istedenfor 1-2. Jeg selv ser ingen tegn til det heller ikke samboer. Og jeg spiser godt med sunn mat syns hvertfall jeg. Og koser meg ved spesielle anledninger hvis det ikke er ofte. 

Men det er den hakkingen istedenfor å oppriktig spørre meg om alt er i orden. Det å gå litt til personangrep fordi jeg velger en annen livsstil er det som er tungt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har altså bare gått ned 4 kg? Syns denne situasjonen høres veldig spesiell ut. Er vennene dine alltid veldig rare med en frekk humor? 

Ja denne hakkingen begynte nå i 2017. Mulig disse 4 kg utgjorde en stor forskjell. Og er første gang jeg har opplevd denne hakkingen. Og skjer ofte når vi er ute å spiser. Har sagt ifra både til venner og familie at jeg syns det er ubehagelig. 

De som er verst er familien, men jeg kommer fra en familie med litt overvekt så mulig de derfor syns jeg er for tynn. Altså tanter, onkler og søsken. Har hørt ting som "vi snakket Om hvor tynn du er å trenger hjelp". Dette er faktisk et tema tydeligvis. Virker som de ikke forstår at det faktisk er ubehagelig å høre når jeg sier ifra. 

Mine foreldre er heldigvis de eneste sett bort ifra samboer som ikke ser problemet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er så idiotisk å uttale seg om andres forhold mellom vekt og høyde. Selvsagt er det mulig å være 160 og veie 50 kilo uten å se syk ut. Selv er jeg 164 og veier 48 kilo, og jeg har faktisk litt overflødig fett på magen. Om jeg går opp noen kilo synes det ikke på kroppen min heller, så hele greia med å kritisere andre fordi de ikke veier mer er helt bak mål. Ingen mistenker meg for å ha spiseforstyrrelser eller være opptatt av kalorier, og det er jeg ikke heller. Noen er bare naturlig slanke og spiser dermed mindre enn andre. Jeg syns du skal spørre hvorfor de sier at du er syk og si at det overhode ikke er greit. Virker som enkelte syns det er greit å kommentere folk vekt fordi de er slanke, men det er like stygt som å kalle noen for feit. Tenk om noen hadde tatt fra en overvektig person maten og sagt "bevis at du ikke må spise så mye". Like stygt som å pushe slanke personer til å spise noe de ikke vil ha fordi de må bevise at de ikke har anoreksia

Anonymkode: 99638...ff2

Ja akkurat slik jeg tenker. Forstår ikke hvorfor det å hakke på meg er greit. Og bare fordi jeg er slank skal jeg da akseptere det? Er like vondt å høre på lik linje som "du er feit". Tok et lite oppgjør med dem her om dagen og sa at jeg faktisk syns det er slemt det de holder på med. Men da fikk jeg høre at jeg var syk å ikke ser det selv og trenger derfor hjelp. 

Noen har blitt bedre på dette, men så kommer det slike stikk som "her spis brød du er så tynn så det trenger du". Går inn det ene øret og ut det andre. Jeg kommer fra en matglad familie og venner som er mye fyldigere enn meg. Så er mye overvekt i familien og i omkretsen. Men syns fortsatt ikke det er greit å føler egentlig det ikke vil ta slutt :/ Jeg må muligens bli flinkere til å børste det av meg så jeg ikke stenger meg selv inne. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags omgangskrets er det du har? Høres helt busted ut. Er alle du kjenner sykelig overvektige siden de kaller en person med 20,5 i BMI for "anorektisk"? 

Anonymkode: ab01c...e5e

Ja har litt overvekt i omkretsen og muligens har jeg en kroppsfasong som gjør at jeg ser veldig tynn ut. Har ikke bryster og egentlig veldig tynn i overkroppen. Har alltid hvert "beinete" uansett hvor vekten lå. Syns det er trist at man enten er overvektig og feit eller anorektisk.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...