Snop Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Jeg har en liten selskapshund som har vært vrang i matveien helt siden hun kom til meg som valp. Dette har gjort at hun alltid har vært veldig tynn, og jeg får mange kommentarer fra venner som "hvorfor er hun så tynn?" "har hun fått ormekur?" (svaret er selvsagt alltid ja) og er redd for hva folk tenker når de ser henne... har hatt henne med til dyrlegen som kunne konstantere at ja, hun er tynnere enn hun burde være, men ikke helsefarlig tynn. Fikk for øvrig ikke mange gode råd der, så nå spør jeg her også om dere har noen triks i ludo... Dette er hva jeg allerede har forsøkt, stort sett noen uker eller mnd om gangen: - Byttet tørrfôr - vom (det er kun interessant i ca en dag eller to) - ha maten framme kun en halvtime om gangen, morgen og kveld - ha maten framme hele tiden - våtfôr med ekstra kalorier kjøpt hos dyrlegen (også interessant maks en dag) - annen våtfôr (igjen, fort lei) - blande tørrfôr med vann, og av og til leverpostei - ikke gi godbiter mellom måltider Saken er den at hun ELSKER godbiter og menneskemat, det er det eneste hun ikke går lei. Dette spiser hun som en bunnløs hest og like there's no tomorrow. Hun elsker også katten sitt tørrfôr, som jeg må gjemme bort hele dagen for at hun ikke skal gå løs på. Så det er tydelig at hun ikke mangler matlyst generelt, hun bare elsker alt som ikke er hundemat! Det er som om hun gjennomskuer alt jeg prøver å gi henne som faktisk er ment for hunder, og da er det ikke gøy lenger.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Råforing? Da kan du variere ganske mye, tilsette noe nytt en dag osv Anonymkode: 0e840...e53
Snop Skrevet 21. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Råforing? Da kan du variere ganske mye, tilsette noe nytt en dag osv Anonymkode: 0e840...e53 Det skal jeg google nå og lese om, takk Er det noe som generelt anbefales, eller er det kontroversielt? Alt er jo bedre enn sånn det er nå, da.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 3 minutter siden, Snop skrev: Det skal jeg google nå og lese om, takk Er det noe som generelt anbefales, eller er det kontroversielt? Alt er jo bedre enn sånn det er nå, da. Det er veldig mange som har god erfaring med det. Det er det mest naturlige for hunden, de får i seg mer væske naturlig så du kan merke en nedgang i hvor mye de drikker (sånn at du ikke blir nervøs for det). Men dette krever jo litt da, så se gjerne etter tilbud på div kjøtt, ren fisk osv å ha i en fryser men venn av meg driver med råfoting og gir litt knupp sammen med maten, egg, fisk, ukrydret kjøtt av div slag. Er utrolig mange måter å gjøre det på, du må bare finne den metoden som funker for hunden din Anonymkode: 0e840...e53
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Da jeg hadde en hund til så ville ikke den yngste spise maten sin, men siklet bare på den eldste sin hvis de var i samme rom. Etterhvert så ble det litt slitsomt og måtte skille dem hver gang de skulle spise, så da byttet jeg om på matskålene og satte den eldste sin skål på den yngste sin plass. Måtte lure minien en del, og til slutt så begynte hun å spise sin egen mat uten luring. Anonymkode: fcfb2...888
Tabris Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 Jeg tenkte også råforing. Og hva om du lurer tørrfor inn i godbitene? Hvis du f.eks kutter opp en pølse i små biter, også tar du en liten neve tørrfor og blander dette sammen i en liten pose. Da vil tørrforet få smak og lukt av pølsene. Hvis du da trener med hunden så vil den få en pølsebit, en pølsebit til, oi, der kom det en tørrforkule, en pølsebit til... tror du det kan gå? Så kan du evt gradvis ha i mer tørrfor og mindre pølse. Og hvis du gjør det samme med blandingen og bruker det som godbitsøk? I stedet for mat i skål så kan hun få måltider som godbitsøk.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 21. mars 2017 #7 Skrevet 21. mars 2017 Gi henne menneskemat blandet med rått kjøtt og rå fisk, gjerne halvstekt i begynnelsen om hun ikke liker rått. Det foret som er ment for hunder er ikke nødvendigvis bedre enn det vi spiser. Hundene spiste det vi spiste før, og da var de mye friskere. Les litt i innleggene her: https://kimrio.blog/category/hundefor/ Her er forslag til foring: http://www.dyrealternativen.com/42518673
Marimba Skrevet 21. mars 2017 #8 Skrevet 21. mars 2017 Det blir jo sikkert gjennomskuet av den lille smartingen din, men du kan jo prøve å ha litt omega-3 for hunder i foret. Og putte hundematen i en tom pose med kattefor og prøve å lure henne på den måten?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #9 Skrevet 21. mars 2017 Jeg har hatt en periodevis matlei hund som gikk på vom&hundemat. da forkledde vi vomma som menneskemat, ved å hive litt milde ferdigsauser på den og gi den et lunk i stekeovnen, kanskje blandet med små menger ris, pasta eller grønnsaker, eller blande med middagsrester når det passet. Anonymkode: 1cdd5...97a
The Kitten Skrevet 21. mars 2017 #10 Skrevet 21. mars 2017 Kan noen forklare meg hva råforing er? Hunden jeg passer med jevne mellomrom spiser ekstremt lite når han er her. Det kan jo selvfølgelig komme av at han er usikker, men jeg oppfatter ham som trygg på meg. For tiden vil han bare spise mens jeg sitter på do, og jeg kan ikke sitte på do hele tiden for å få ham til å spise.
Tabris Skrevet 22. mars 2017 #11 Skrevet 22. mars 2017 9 timer siden, The Kitten skrev: Kan noen forklare meg hva råforing er? Hunden jeg passer med jevne mellomrom spiser ekstremt lite når han er her. Det kan jo selvfølgelig komme av at han er usikker, men jeg oppfatter ham som trygg på meg. For tiden vil han bare spise mens jeg sitter på do, og jeg kan ikke sitte på do hele tiden for å få ham til å spise. Råforing er å gi hunden ren mat som kjøtt, organer, fett og (spiselige) bein i stedet for tørrfor og annen ferdigprodusert mat. http://www.raaforing.no/?page_id=2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #12 Skrevet 22. mars 2017 9 timer siden, The Kitten skrev: Kan noen forklare meg hva råforing er? Hunden jeg passer med jevne mellomrom spiser ekstremt lite når han er her. Det kan jo selvfølgelig komme av at han er usikker, men jeg oppfatter ham som trygg på meg. For tiden vil han bare spise mens jeg sitter på do, og jeg kan ikke sitte på do hele tiden for å få ham til å spise. Du skal ikke begynne å gi en annen persons hund annen mat med mindre det er avklart med eier. At en hund av og til spiser dårlig er ikke krise Anonymkode: 0e840...e53 1
The Kitten Skrevet 22. mars 2017 #13 Skrevet 22. mars 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke begynne å gi en annen persons hund annen mat med mindre det er avklart med eier. At en hund av og til spiser dårlig er ikke krise Anonymkode: 0e840...e53 For du tror ikke jeg hadde tenkt å snakke med ham først?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #14 Skrevet 22. mars 2017 1 time siden, The Kitten skrev: For du tror ikke jeg hadde tenkt å snakke med ham først? Man veit aldri med folk. Men godt du skal snakke med eier Anonymkode: 0e840...e53
Sirah Skrevet 22. mars 2017 #15 Skrevet 22. mars 2017 Kjenner til det. Den ene min er helt lik din TS. Heldigvis har det løst seg litt med alderen (den er nå 8 år gammel) men jeg var så lei av å få "gode råd" at jeg nesten spydde 🙄 Jeg tror jeg har prøvd alle tørrfôrmerkene i Norge. Vom griner hun på nesen av. Råfôring var heller ingen suksess. Altså, denne hunden var så kresen at den nektet å spise pølsebiter om de ikke var kuttet opp i riktig størrelse. Var de for store slapp hun dem på gulvet og kikket dumt på deg 😂 Kattemat var skikkelig stas en periode så da hadde jeg kattemat stående som jeg strødde over hennes fôr som "krydder". Desperat much Og hunden var GRUNDIG sjekket av veterinær så den hadde ikke vondt noen plass. Den var bare ekstremt småspist. Hadde andre ting å drive med faktisk. Heldigvis er min hund også ekstremt egen og liker ikke å dele noe med seg. Ting løste seg veldig greit for vår del når vi fikk en hund til i hus. Hun kunne jo ikke risikere at den spiste hennes mat 🙈 Nå sier jeg ikke at du skal skaffe deg en hund til TS, men jeg ville bare fortelle deg at du IKKE er alene om å ha en sånn hund Vet hvor kjipt det kan være...
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2017 #16 Skrevet 22. mars 2017 På 21.3.2017 den 15.14, Snop skrev: Det skal jeg google nå og lese om, takk Er det noe som generelt anbefales, eller er det kontroversielt? Alt er jo bedre enn sånn det er nå, da. Egg og cottage cheese er greia da + kjøttet du finner til 50% på diverse matbutikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå