Gå til innhold

Avslutte BSU - hvor mye taper jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i en økonomisk knipe akkurat nå, og har ikke penger til husleia engang. Jeg håper ting ordner seg om ikke så lenge, men frem til da har jeg ikke så lyst til å låne penger av familie. Jeg har uansett ikke vært noe flink til å spare på BSU'en, og jeg har ikke så mange år igjen før jeg uansett ikke kan spare mer. Summen er 33.000 kr. Jeg har vært student i de fleste av årene jeg har "spart", så har ikke hatt noe  stor inntekt å snakke om. Hvor mye ca må jeg betale tilbake av disse pengene? 

Anonymkode: 7c1b8...85d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt du har fått fradrag på skatten av. 

Anonymkode: 57e07...16c

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt du har fått fradrag på skatten av. 

Hvordan kan jeg finne ut det da? Om jeg har spart 5000 i året ca? 

Anonymkode: 7c1b8...85d

AnonymBruker
Skrevet

Du må gå i selvangivelsene dine.

Anonymkode: 9ce4a...855

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på dette,men siden du får 5000 i fradrag for å sette inn maxbeløpet hvert år,(25 000) vil jeg anta at du til sammen har fått rundt 7000 i skattefradrag, og vil sitte igjen med ca. 26 000 hvis du tar ut av BSU nå.

AnonymBruker
Skrevet

Du mister 50 000 kr ekstra i fremtidig skattereduksjon også.

Anonymkode: ae638...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Er du veldig ung så kan du tapte veldig mye på dette. Er du f.eks. 20 år gammel vil potensielt tapte hvertfall 80,000 frem til du er 34 gitt at du fyller hvert år.

Hvis du spørr foreldra dine, og heller nevner at du har pengene, men de er i BSU og du taper veldig mye på å ta disse ut, så er det nok lettere å spørre om en hjelpende hånd :)

Anonymkode: 0a373...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting til, ja du må betale tilbake skatteletten. Bare det at du faktisk har penger i BSU er nesten like mye verdt som pengene i seg selv (for å vise banken at du klarer å legge av penger)

Anonymkode: 0a373...dfe

Skrevet

Du vil kun måtte betale tilbake noe dersom du har fått skattefradrag, er ikke sikkert du har fått det om du ikke har betalt skatt (jobbet) og bare studert. Men du kan aldri starte en BSU konto på nytt.

Skrevet

Innskudd på 5000 kr i BSU på 1 år tilsvarer 1000 kr i skattefradrag. Det forutsetter at du faktisk hadde skattbar inntekt. Det finner du ut av ved å sjekke selvangivelsene dine. Der står BSU-fradrag ganske tydelig og enkelt på en av de siste sidene, der inntekt og utlignet skatt står, under foreløpig utregnet av skatt og avgifter. Dersom du har fått BSU-fradrag står det rett under "sum skatter av avgifter klasse ... før skattefradag". Du må så sjekke for alle år det kan gjelde og rekne dette sammen.

Ellers er det vel snakk om at du også må betale tilbake rentene du har fått av banken? Det må du også huske på. Eller så betaler du renter til skatteetaten for BSU-fradraget du har fått, er usikker. 

I tillegg får du ikke mulighet til å opprette BSU-konto igjen og du stiller deg selv i et meget dårlig lys i banken for fremtidig boliglån når du har valgt å avslutte BSU-kontoen til andre formål. Med andre ord, det er særdeles dumt å avslutte kontoen på denne måten. Dersom økonomien er så midlertidig så bør du virkelig prøve andre metoder for å få betalt husleien. Du kan jo spørre om betalingsutsettelse på husleien, eller spørre familie, selv om du ikke har lyst. Hvor fort er det snakk om at du får orden på økonomien? Jeg pleier vanligvis ikke anbefale kredittkort, men dersom det er snakk om 1 mnd er det da mye mer fornuftig å bruke kredittkort og overføre tilbake før rentene begynner å løpe. Det forutsetter at du faktisk gjør det og ikke blir fristet til å bruke over evne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...